نحوه کنترل دما در ویپ چگونه است؟ مزایا و معایب

حالت کنترل دما در ویپ ها چگونه کار می کند؟
با نظردهی در پست های بلاگ 10 امتیاز کسب کنید

کنترل دما در ویپ به شما این امکان را می دهد که حداکثر دمایی را که کویل های شما به آن نیاز دارد، تنظیم کنید. همچنین با کنترل دما، کیت ویپ شما قدرت خروجی را تغییر می دهد تا اطمینان حاصل شود که سیم کویل هرگز از حد تعیین شده فراتر نمی روند. با کنترل دما از سوختن کویل ویپ و ضربه خشک به گلو جلوگیری می شود.

در واقع، حالت کنترل دما به عنوان یک شبکه ایمنی عمل می ‌کند و می ‌تواند به دوام بیشتر کویل ‌های شما کمک کند و در عین حال بخار بهتری را ارائه دهد. این امر منجر به ایجاد تعداد زیادی مد و کیت کنترل دما شده است. بر خلاف حالت وات متغیر که در اکثر کیت ها استاندارد است، شما نیازی به برنامه ریزی خروجی وات ندارید. کنترل دما کیت خروجی را برای مطابقت با نیازهای دمایی شما تغییر می دهد.

کنترل دما در ویپ چیست؟

کنترل دما یا TC (temperature control) در دستگاه های ویپ یک راهکار برای جلوگیری از ضربه ‌های خشک و سوخته است. همچنین باعث ایجاد یک بخار ثابت می شود. با کنترل دما در ویپ کاربر می تواند دما را معمولاً از محدوده 300 درجه فارنهایت تا 600 درجه فارنهایت (100 درجه سانتی گراد تا 315 درجه سانتی گراد) تنظیم کند. سپس برق ارسالی به کویل، به طور خودکار تنظیم می شود تا کویل و بخار شما در دمای انتخاب شده باقی بماند.

در سال 2014 شرکتی به نام Evolv یک تراشه DNA برای کنرل دما ایجاد کرد. حتی در حال حاضر، بسیاری هنوز مدهای دارای تراشه های DNA را بهترین مدهای کنترل دما در بازار می دانند. زمانی که Evolv برای اولین بار کنترل دما را برای دستگاه های ویپ معرفی کرد، یک انقلاب در بازار به وجود آورد.

قبل از TC، اکثر مدهای ویپ برتر می ‌توانستند وات را تنظیم کنند. در حال حاضر مانند کنترل وات، کنترل دما یکی از ویژگی‌ هایی است که در اکثر مدهای ویپ وجود دارد. کیت های ویپ مختلف تغییرات مقاومت سیم پیچ شما را اندازه گیری می کنند. هنگامی که یک سیم پیچ گرم می شود مقاومت آن به طور کلی افزایش می یابد. سپس کیت شما این تغییرات را ردیابی می کند و یک مقدار دما را به آنها اختصاص می دهد. به عنوان مثال، تغییر در مقاومت از 1.1 اهم به 1.2 اهم می تواند به معنای افزایش دما از 120 به 130 درجه فارنهایت باشد.

آنچه برای ویپ کردن در حالت TC نیاز دارید

اول از همه، باید یک مد vape که از TC پشتیبانی می کند بخرید. اکثر مادهای موجود در بازار دارای حالت TC هستند. اما داشتن یک حالت TC همیشه کافی نیست و برخی از مادها در کنترل دما عملکرد بسیار بهتری نسبت به بقیه دارند.

سپس شما باید با نوع سیم مناسب، ویپینگ کنید. ویپینگ در حالت کنترل دما در ویپ، معمولا از یکی از این چهار نوع سیم استفاده می کند:

فولاد ضد زنگ

این سیم بسیار محبوب است و به راحتی در دسترس قرار دارد. این سیم در گریدهای مختلفی مانند 304، 316، 316L، 317 و 430 عرضه می شود، اما رایج ترین آنها SS316L است. SS را می توان در حالت کنترل وات یا دما استفاده کرد.

نیکل 200

این سیم به عنوان ni200 شناخته می شود، اولین سیم پیچ کنترل دما بود، اما به دلیل حساسیت برخی ویپ ها به نیکل، اکنون استفاده از آن کمتر رایج است.

تیتانیوم درجه 1

این سیم به عنوان Ti شناخته می شود. این سیم در کنترل دما در ویپ به خوبی کار می کند اما کاربر باید مطمئن شود که بیش از حد گرم نمی شود.

نیکل آهن

این سیم به عنوان NiFe شناخته می شود، در گریدهای مختلفی مانند 48، 30، 52، 70 وجود دارد و در هر دو حالت قابل استفاده است، اما به طور گسترده در دسترس نیست.

هر یک از این سیم ها دارای ضریب مقاومت دمایی (TCR) خاص خود هستند. ضریب دما تغییر نسبی یک ویژگی فیزیکی را توصیف می کند که با تغییر معین دما مرتبط است. ویپ شما باید TCR خاص سیم خود را بداند تا برق صحیح را به سیم پیچ ارسال کرده و دمای آن را محدود کند.

همچنین مقاومت برای سیم پیچ های TC می تواند بسیار کم باشد. سیم های مختلف دارای TCR های مختلف هستند. خوشبختانه، اکثر مدهای TC دارای مقادیر TCR از پیش تعیین شده برای Ni200، Ti و SS (316L) هستند که محبوب ترین سیم های TC است.

چگونه در حالت TC ویپ کنیم؟

برای کنترل دما در ویپ باید دستگاه خود را در حالت TC قرار دهید و نوع سیم مربوطه را برای سیم پیچ هایی که دارید انتخاب کنید. اگر ویپ دارای TCR است، می توانید مقدار دقیق TCR را وارد کنید. پس از آن، مطمئن شوید که ویپ و مخزن شما هر دو در دمای اتاق هستند تا خوانش دما دقیق تر باشد.

کویل ویپ را نصب کنید، اما مراقب باشید که تا جایی که می توانید محکم پیچ شود. سپس اتومایزر یا مخزن را روی ویپ قرار دهید و دوباره مطمئن شوید که تا آنجا که ممکن است سفت شده است. بررسی کنید که مقاومت به درستی خوانده شود و در صورت وجود مقاومت را قفل کنید (معمولاً با فشار دادن دکمه های +/-).

اگر از یک اتومایزر قابل بازسازی استفاده می کنید، فولاد ضد زنگ تنها ماده کویل TC است که در صورت نیاز می توان از آن استفاده کرد، اما با وات بسیار کم شروع به کار کرد. برخی از مادهای TC به شما امکان می دهند وات و دما را تغییر دهید، اما برخی به طور خودکار وات شما را تنظیم می کنند.

اگر می ‌توانید وات را تنظیم کنید و از کویل‌ های استوک برای مخزن استفاده می ‌کنید، وات و دمای خود را روی کمترین مقدار توصیه شده روی کویل تنظیم کنید. شما می توانید با توجه به ترجیحات خود، تغییرات لازم را انجام دهید. حالت کنترل دما در ویپ، باید به طور خودکار وات را زمانی که به محدودیت دمای تنظیم شده رسید، محدود کند.

بهترین دما برای ویپ کردن ایجوس

دمای معمول برای ویپینگ در محدوده 390 درجه فارنهایت تا 480 درجه فارنهایت (200 درجه سانتیگراد تا 250 درجه سانتیگراد) است که معمولاً دما به سرعت با افزایش 10 درجه فارنهایت (5 درجه سانتیگراد) تنظیم می شود.

بنابراین شما باید دمای مورد نظر خود را تنظیم کنید. باید یک ویپ خوب تهیه کنید و چون TC است، باید بتوانید بدون ترس از داغ شدن بیش از حد سیم پیچ و فیتیله، برای مدت طولانی تری ویپ کنید. زمانی که جویس تام شود، میزان تولید بخار نیز کاهش می یابد. مانند بسیاری از تنظمات دیگر، تنظیم دما نیز در ویپ ختیاری است و شا با توجه به علایق خود می توانید استفاده از ایجوس را روی دماهای بالا یا پایین تنظیم کنید.

هنگام ویپینگ در حالت کنترل دما در ویپ، اگر زمانی که مقدار ایجوس کم است متوجه خشکی شدید، دما را کاهش دهید. اگر ویپ شما دارای کنترل وات در TC است، می توانید آن را نیز تنظیم کنید. معمولا دمای بالا خوب است، اما خیلی پایین نروید. همانطور که قبلا ذکر شد، زمانی که به دمای تنظیم شده رسید، ویپ باید وات را محدود کند، اما زمانی که وات خیلی کم تنظیم شود، آن را افزایش نمی دهد.

دمای ویپ چگونه تنظیم می شود؟
مزیت های کنترل دما در ویپ

مزایا و معایب کنترل دما در ویپ

مزایا

اجتناب از ضربه های خشک یا سوختگی

راه های مختلفی برای جلوگیری از ضربه های خشک به گلو و سوختن وجود دارد، اما یک مزیت کلیدی کنترل دما در ویپ این است که این کار را برای شما انجام می دهد. در حالت TC، اگر فتیله خشک شود، دما شروع به افزایش می‌ کند و بنابراین محافظ دما بلافاصله برق را برای جبران قطع می‌ کند.

افرایش عمر کویل و فتیله

اجتناب از ضربه های بد به این معنی است که کویل را بیش از حد گرم نکنید. سیم‌پیچ‌ های TC می ‌توانند بیشتر از سیم‌پیچ ‌های حالت قدرت معمولی، دوام بیاورند و فتیله‌ ها نیز بسیار مدت زمان طولانی ‌تری دوام می ‌آورند، زیرا از دمای تعیین‌شده لازم برای یک ویپینگ خوب تجاوز نمی ‌کنند.

افزایش عمر باتری

از آنجایی که ویپ های TC فقط از توان لازم برای نگه داشتن سیم پیچ شما در دمای مناسب استفاده می کنند، تخمین زده می شود که یک ویپ در حالت کنترل دما، 1.5 برابر کمتر از ویپ با وات متغیر انرژی مصرف می کند.

قوام ویپ

با کنترل دمایی که کویل های شما می توانند به آن برسند، ویپ سازگار می شود. در حالت وات معمولی، ضربه به گلو بیشتر است، زیرا گرمای کویل بر اساس طول ضربه تغییر می کند. این برای ضربات کوتاه و سریع خوب است، اما هر چه بیشتر از یک کویل غیر TC استفاده کنید، داغ تر می شود و گرما تنظیمات آن را تغییر می دهد.

معایب

دارای پیچیدگی در استفاده

به طور کلی، ویپینگ در حالت قدرت (وات) ساده‌تر است. در حالیکه کنترل دما در ویپ ممکن است نیاز به آزمون و خطا و کمی تغییرات داشته باشد.

محدودیت ‌های ویپ

همه ویپ های حالت TC خوب نیستند. در واقع، بسیاری از مدل‌ های ارزان‌تر تولید شده با TC مناسب نیستند و با محدودیت‌ ها و کاستی ‌های مختلفی همراه خواهند بود.

محدود به مواد خاص

Kanthal هنوز رایج ترین فلز سیم پیچ در ویپ است و استفاده از Ni80 اخیراً در حال افزایش است. در حالی که فولاد ضد زنگ هنوز محبوب است، اکثر مخازن با کویل های آماده TC عرضه نمی شوند. اگر می خواهید در حالت کنترل دما در ویپ، از دستگاه خود استفاده کنید، انتخاب های شما محدد است.

بهترین دما برای ویپینگ چیست؟

همان طور که در مطالب بالا نیز گفته شد دستگاه ‌ها و کیت‌ های مختلف ویپ به طور متفاوتی به حالت کنترل دما دسترسی دارند، اما روند آن تا حد زیادی یکسان است. ابتدا مخزن یا اتمایزر قابل بازسازی خود را به دستگاه خود وصل کنید. سپس بررسی کنید که توان خروجی دستگاه شما در محدوده تعریف شده از توان تحمل سیم پیچ شما باشد، این معمولاً روی مخزن کویل نوشته می شود. اگر نه، به دفترچه راهنمای کاربر یا وب سایت سازنده مراجعه کنید.

از طریق سیستم منو یا یک دکمه خاص به حالت کنترل دما بروید و نوع سیم صحیح (SS، Ni یا TI) را انتخاب کنید. حد دمای خود را تنظیم کنید، که باید با در نظر گرفتن نوع سیم و توان خروجی شما باشد. یکی از سوالات متداول بیاری از کاربران این است که بهترین دما برای TC Vape در چه دمایی است. توصیه می‌ کنیم از دمای پایین‌تری شروع کنید و چند بار ویپ کنید تا تصمیم بگیرید که آیا باید بالاتر بروید. رایج ترین محدوده دمایی بین 200 تا 250 درجه سانتی گراد است.

کلام آخر

در این مطلب در مورد کنترل دما در ویپ صحبت کردیم. ویپینگ در حالت کنترل دما می تواند یک تجربه شگفت انگیز باشد. مطمئنا هیچ کس ضرابت خشک به گلو یا سوختن کویل را دوست نداردف بنابراین TC ویپینگ این مشکل را حل می کند.

اگرچه هنوز به اندازه حالت وات معمولی محبوب نیست، اما برای مبتدیان دستگاه‌ هایی وجود دارد که TC را بسیار کاربرپسندتر می ‌کنند. در واقع، حتی پاد ویپ هایی وجود دارند که TC ویپینگ را خودکار می کنند. البته باید مراقب ویپ هایی باشید که دارای محافظت خودکار در برابر ضربه خشک یا ویژگی های مشابه هستند. اگر از ضربه ‌های خشک مکرر خسته شده‌اید و تمایلی به تنظیمات و دما ندارید، TC خودکار ممکن است همان چیزی باشد که به دنبال آن هستید.

سوالات متداول

چرا کنترل دما در ویپ مهم است؟

کنترل دما به کاربر امکان می ‌دهد تا دمای بخار را دقیقاً بر اساس ترجیحات خود تنظیم کند. دمای مناسب می ‌تواند تأثیر زیادی بر طعم، حجم بخار و تجربه‌ی ویپینگ داشته باشد. همچنین، کنترل دما می ‌تواند باعث افزایش عمر مفید کویل و مواد مصرفی دستگاه شود.

کنترل دما در ویپ چگونه کار می کند؟

کویل موجود در داخل مخزن یا اتومایزر ویپ دارای مقاومت است که روی صفحه نمایش با علامت “Ω” نشان داده می شود. در حالت کنترل دما در ویپ، با افزایش دما، مقاومت افزایش می یابد. سپس در حین ویپ کردن نیز دما در حالت کنترل شده باقی می ماند. با افزایش دما، دستگاه ویپ وات خود را با آن تنظیم می کند.  

دستگاه ‌های ویپ چگونه دما را کنترل می‌ کنند؟

دستگاه ‌های ویپ دارای چندین روش کنترل دما هستند که از جمله معمول‌ترین آنها عبارتند از:

حالت واتاژ متغیر (Variable Wattage – VW): در این حالت، کاربر توان دستگاه را تنظیم می ‌کند و دستگاه با توجه به مقاومت کویل، دمای لازم را ایجاد می‌ کند.

حالت کنترل دمای متغیر (Variable Temperature – VT/TC): در این حالت، دمای کویل توسط دستگاه کنترل شده و دمای ثابتی تنظیم می‌ شود که کویل در آن حالت زیاد گرم نمی شود.

کنترل دمای پیشرفته (Advanced Temperature Control – ATC): برخی دستگاه‌ های پیشرفته از تکنولوژی‌ های پیشرفته‌تری برای کنترل دما مانند TCR (ضریب دما-مقاومت) و TFR (ضریب دما-ضخامت) استفاده می‌ کنند.

چرا حالت کنترل دمای متغیر (VT/TC) مهم است؟

حالت کنترل دمای متغیر به کاربر این امکان را می ‌دهد تا دمای ویپ را در محدوده‌ای مشخص نگه دارد. این به معنای جلوگیری از افزایش دمای بیش از حد کویل و جلوگیری از ایجاد دود سوخته و تغییر طعم ایجوس است.

کدام مواد مصرفی با حالت کنترل دمای متغیر سازگار هستند؟

حالت کنترل دمای متغیر بیشتر با کویل ‌های تیتانیوم (Ti), استنلس استیل (SS), نیکل (Ni200) و نیکروم (Nichrome) سازگار است. اطمینان حاصل کنید که کویل‌ های مورد استفاده با دستگاه و مواد مصرفی سازگاری دارند.

آیا کنترل دمای متغیر برای همه کاربران مناسب است؟

حالت کنترل دمای متغیر برای کاربرانی که به دنبال تنظیم دقیق دما و تجربه‌ی شخصی خود هستند، مناسب است. اگر شما اهمیت زیادی به طعم و تجربه‌ی ویپ خود می ‌دهید، حالت کنترل دمای متغیر ممکن است برای شما انتخاب مناسبی باشد.

 

برای مشاهده پرفروش ترین ویپ ها اینجا کلیک کنید 

7 دیدگاه برای “نحوه کنترل دما در ویپ چگونه است؟ مزایا و معایب

  1. MSN گفته:

    خیلی خوب و آموزنده، ای کاش بیشتر و بیشتر به مقوله تنظیمات ویپ تو حالت کنترل دما بپردازید و در این خصوص فیلم هم اگه باشه که خیلی بهتره، مرسی.

  2. MSN گفته:

    بین انواع وایرها که امتحان کردم، ss316l، اون طعمی رو که ni80 میده بهم نمی‌ده، چه تو حالت کنترل دما، چه تو حالت عمومی و بر پایه وات، این طبیعیه؟ وایر دوال کور فیوزد کلپتون استیل شرکت وندی ویپ.

  3. هادی گفته:

    باسلام
    حالت هایvv,vw,bpچیست؟مربوط به کنترل دمامیشه؟
    اگه نه،کدوم حالت روواسه کنترل دماانتخاب کنم؟چون توی دستگاه حالتtcروپیدانمیکنم.
    مادgen80s

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× پشتیبانی آنلاین