بهترین زمان برای ترک سیگار چه موقع است؟

بهترین زمان برای ترک سیگار چه موقع است؟
با نظردهی در پست های بلاگ 10 امتیاز کسب کنید

سیگار کشیدن یکی از اصلی‌ ترین دلایل ابتلا به بیماری‌ های مزمن و مرگ‌ و میر در دنیا می باشد. بلافاصله پس از ترک سیگار، مزایای چشمگیر آن در سلامت افراد آشکار می‌شود. زمان و موقعیتی که برای ترک سیگار انتخاب می‌کنید در موفقیت ترک، بسیار تاثیرگذار است. به این صورت که شما باید زمان معینی را از قبل تعیین کنید و همچنین موقعیت و شرایط خود را برای ترک سیگار بسنجید و بهترین موقعیت را انتخاب کنید. البته بهتر است بدانید ترک سیگار تا چندین روز طول می‌کشد و شما در این زمان باید صبور باشید.

اما آیا برای ترک سیگار به زمان خاصی نیاز داریم؟ بهترین زمان برای ترک سیگار چه زمانی است؟ آیا ترک سیگار به زمانبندی خاصی احتیاج دارد؟ کارشناسان ویپرزکو تصمیم دارند در این مقاله به بحث درباره بهترین زمان برای ترک سیگار بپردازند. پس تا انتها با ما همراه باشید.

بهترین زمان برای ترک سیگار

یکی از مهمترین مسائل در ترک سیگار، انتخاب زمان ترک سیگار است. این زمان باید به گونه‌ای انتخاب شود که کمترین میزان تداخل با فشارهای روانی را داشته باشد و در صورت امکان، در زمان مسافرت صورت بگیرد. به بیان دیگر، بهترین زمان برای ترک سیگار، زمانی است که فرد بتواند تا سه هفته خود را مشغول کاری کند و در حدی مشغول موضوعات روزمره و عادی باشد که فکر و ذهن او به سمت سیگار نرود. بنابراین بهترین زمان برای ترک سیگار، در مسافرت است. البته اگر امکان مسافرت برای شما وجود دارد و بدانید ترک سیگار تا چند روز طول می‌کشد زیرا ترک سیگار هدفی نیست که بتوان یک روزه به آن دست پیدا کرد.

آیا ترک سیگار زمان خاصی دارد؟

اگر بخواهیم بهترین زمان ترک سیگار را به طور واقعی تعریف کنیم در واقع باید بگوییم به محض اینکه به سیگار اعتیاد پیدا می کنید باید آن را هرچه زودتر ترک کنید و هرچه زودتر بتوانید این کار را انجام دهید بهتر است. زیرا عمق آسیبی که سیگار به بدن وارد می کند کمتر می شود. در واقع بهترین زمان ترک سیگار فردای روزی است که به نیکوتین احساس نیاز پیدا می کنید و دیگر کنترلی بر میل به سیگار ندارید و دیگر نمی توانید مقابل میلتان نسبت به سیگار مقاومت کنید. بنابراین بهترین زمان ترک سیگار ممکن است برای هرکس با فرد دیگری متفاوت باشد در واقع هر موقع و هر زمانی که اقدام به ترک سیگار بکنید سود کرده اید.

اما بهترین زمان برای ترک سیگار را می توان در سنین زیر 30 سال در نظر گرفت و در واقع هر چقدر که سنتان کمتر باشد برای ترک زمان مناسب تری در اختیار دارید به این خاطر که در سنین جوانی بدنتان راحت تر و سریع تر می تواند آسیب های وارد آمده توسط سیگار را جبران کند.

اما برای ترک سیگار لازم است که کمی آمادگی پیدا کنید و دلایل محکمی برای ترک داشته باشید و با تمام وجود بخواهید که از سیگار جدا شوید. بنابراین بهتر است زمانی را برای ترک سیگار اختصاص دهید. اندکی مطالعه کنید و با یک فرد متخصص و کارشناس مشورت کنید و از او راهنمایی بخواهید. این کار باعث می شود که زودتر به نتیجه دلخواهتان برسید.

بهترین زمان برای ترک سیگار زمانی است که بتوانند تایمی را برای این کار اختصاص دهند زیرا باید آماده ترک شوید. باید برای ترک آگاهی های لازم را کسب کنید و بدانید که چرا سیگار مضر است و دلایل ترک این عادت بد را بشناسید برای کنار گذاشتن این موجود مزاحم باید آنقدر آگاهی داشته باشید که راه را برای مغزتان و فریبهایش ببندید. می توانید از بهترین کتاب های ترک سیگار نیز کمک بگیرید. پس لازم است چند روز را برای این کار اختصاص دهید و ترجیحا زمانی را انتخاب کنید که بتوانید تمرکز کافی برای این کار داشته باشید و ذهنتان آرام باشد و روزهایی باشد که اضطراب و استرس کمتری داشته باشید.

به خاطر داشته باشید که بهترین زمان برای ترک سیگار برای هر فرد با دیگری متفاوت است اما به طور کلی نباید ترک سیگار را به روزی موکول کنید که بیکاری به سراغتان بیاید یا زمانی که هیچ برنامه ای نداشته باشید زیرا چنین زمانی هرگز نخواهد آمد شما باید در لا به لای روزمرگی هایتان زمانی را برای ترک سیگار خالی کنید و این کار را به بهانه های مختلف به تعویق نیاندازید.

بهترین زمان برای ترک سیگار برای هرکس زمانی است که آمادگی های لازم را برای خداحافظی با سیگار داشته باشید، زیرا ترک کردن سیگار زمانی که با آمادگی و آگاهی کامل باشد درصد موفقیت آن بیشتر است و باعث می شود که میل و انگیزه تان را به مصرف سیگار از دست بدهید.

زمانی که میل و گرایشی به سیگار نداشته باشید می توانید مطمئن باشید که می توانید سیگارتان را ترک کنید و دیگر نگران بازگشت به آن نباشید. بهترین زمان برای ترک سیگار زمانی است که میل و هوس به سیگار را از دست داده باشید زیرا تا زمانی که به سیگار تمایل داشته باشید، مغزتان راهی برای فریب شما و بازگشت تان به سیگار خواهد یافت.

برای این کار باید آماده شوید و این آمادگی مستلزم این است که آگاهی کسب کنید. حال می توانید این آگاهی را با مطالعه علمی و بررسی های زیاد انجام دهید و همچنین می توانید با شرکت در دوره های ترک سیگار اصولی و علمی به راحتی و در سریع ترین زمان ممکن، سیگار را ترک کنید. می توانید برای ترک سیگار از گزینه های جایگزین و ایمن تر مانند ویپ و سیگارهای الکترونیکی نیز استفاده کنید. می توانید برای یافتن ویپ ارزان و مناسب به فروشگاه آنلاین ویپرزکو مراجعه کنید و با اطمینان خرید نمایید.

بهترین زمان ترک سیگار برای زنان
بهترین زمان ترک سیگار برای زنان

بهترین زمان ترک سیگار برای زنان

زنانی که می خواهند سیگار را ترک کنند، اگر تلاش خود را به درستی زمان بندی کنند می توانند به راحتی سیگار را ترک کنند. مطالعات نشان می دهند که نوسانات هورمونی که در طول چرخه قاعدگی زنان رخ می دهد ممکن است بر توانایی آنها در ترک عادت سیگار تأثیر بگذارد. زنان در مرحله فولیکولی چرخه ماهانه خود بیشتر تمایل به سیگار کشیدن دارند و با ترک آن مشکل پیدا می کنند. مرحله فولیکولی به زمان بعد از پریود و قبل از تخمک گذاری اطلاق می شود.

تحقیقات نشان می دهند اگرچه به طور کلی مردان بیشتر از زنان سیگار می کشند اما زنان و دختران پس از مصرف اولین سیگار خود، سریع تر وابسته می شوند و در ترک این عادت با مشکلات بیشتری مواجه می شوند. یکی از عواملی که باعث این تفاوت‌ها می شود ممکن است این باشد که زنان بیشتر از مردان هوس سیگار می‌کنند و میل آنها به سیگار تحت تأثیر نوسانات هورمونی در طول چرخه قاعدگی است.

اسکن‌های مغزی انجام شده بر روی زنان سیگاری نشان می دهد که در مرحله فولیکولی سیگار پنج ناحیه از مغز را فعال می‌کند که به گفته محققان با هوس‌های سطح بالا مرتبط هستند. با این حال در مرحله لوتئال یعنی بعد از تخمک گذاری و قبل از پریود، تنها یک ناحیه از مغز با سیگار فعال می شود. در طول فاز لوتئال، سطح استروژن و پروژسترون در بالاترین حد خود است، که ممکن است به زن کمک کند تا هوس اعتیادآور را از بین ببرد و به ترک سیگار آنها کمک کند.

مطالعات قبلی نشان داده است که نوسانات ماهانه هورمونی زنان می‌تواند بر همه چیز تأثیر بگذارد، از هوس‌های غذایی و مشکلات گوارشی گرفته تا درد مفاصل و مجموعه‌ای از مشکلات سلامتی دیگر. این نوسانات هورمونی بر نیاز به برنامه‌های جنسیتی خاص برای ترک سیگار و همچنین در نظر گرفتن مرحله چرخه قاعدگی در طول درمان اعتیاد در زنان تأکید می‌کند.

چرا در تابستان شروع به ترک سیگار کنیم؟

به نظر می رسد تابستان مناسب ترین فصل برای ترک عادت سیگار کشیدن باشد. اما علت آن چیست؟ در فصل تابستان ریتم روزانه افراد کندتر می شود، استرس کمتر شده و میزان تابش آفتاب بیشتر می شود و مهمتر از همه میل به مراقبت از خود، بدن و بهبود رفاه عمومی افزایش می یابد. در نتیجه تابستان زمان ایده آلی برای اتخاذ رفتارهای جدید و سبک زندگی سالم تر و متعادل تر است که معمولاً می تواند به معنای از سرگیری یک فعالیت ورزشی و یک رژیم غذایی سالم در زندگی باشد. بنابراین از این انرژی و میل طبیعی استفاده کنید.

تعطیلات تابستانی در واقع زمان مناسبی برای غلبه بر عادت ترک سیگار است. خداحافظی با روتین ها و تغییر عادات در تابستان آسان تر است. می توانید به آرامی از روال سیگار کشیدن دور شوید و ریتم جدیدی را در زندگی خود شروع کنید.

چه در خانه بمانید و چه در سفر باشید، با دوستان بمانید یا در هتل بمانید، مقاومت در برابر میل به سیگار کشیدن آسان تر است. دیگر زمانی را صرف سیگار کشیدن نمی کنید. تایم های روز خود را تغییر می دهید سیگار را با یک فنجان قهوه یا ابمیوه طبیعی جایگزین می کنید. اگر در سفر باشید تغییر محیط اطراف و آدم های دور و بر شما باعث تغییر روحیه شما می شود. از این تابستان برای ایجاد یک تغییر بزرگ در خود اقدام کنید و یک زندگی سالم تر، شادتر و سالم تر بدون سیگار را برای خود و خانواده تان به ارمغان بیاورید.

زمانی را برای ترک سیگار مشخص کنید!
بهترین زمان ترک سیگار

زمانی را برای ترک سیگار مشخص کنید!

تعیین زمان ترک سیگار به شما فرصت می دهد تا هم از لحاظ ذهنی و روحی و هم از لحاظ جسمی آماده شوید، سیگار و زیرسیگاری های خود را کنار بگذارید، کفش های مخصوص و رزش یا پیاده روی برای خود تهیه کنید و بهترین موزیک ها را در لیست پخش خودقرار دارد. اگر قصد دارید از قرص قطع سیگار یا درمان جایگزین نیکوتین استفاده کنید، باید نسبت به چیزی که استفاده می کنید، زمان ترک سیگار را تعیین نمایید و با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

نکاتی برای تعیین زمان ترک سیگار:

  • یک تاریخ را طی دو هفته آینده انتخاب کنید. به خودتان زمان بدهید تا آماده شوید، اما آن را خیلی طولانی نکنید تا انگیزه خود را از دست بدهید.
  • زمانی را ترک سیگار انتخاب کنید که مشغله زیادی داشته باشید، اما تحت فشار زیاد نباشید. در تایم های بیکاری اقدام به ترک سیگار نکنید. زیرا بیکاری خود میل به کشیدن سیگار را بیشتر می کند.
  • از شب قبل سیگار را کنار بگذارید. اگر در خانه سیگار دارید همه آنها را دور بریزید. نزدیک بودن به سیگار میل و هوس کشیدن آن را تشدید می کند.
  • اگر با یک فرد سیگاری زندگی می کنید، در مورد روز ترک و ترک سیگار با او صحبت کنید و او را در جریان برنامه ترک خود قرار دهید و از او کمک بخواهید.
  • برای روز ترک خود برنامه ریزی کنید تا زمانی که از خواب بیدار شدید آماده باشید. برنامه صبحانه جدید برای خود تنظیم کنید. تغذیه سالم تاثیر مهمی در فرایند ترک دارد.

آماده شدن برای ترک سیگار

سیگار کشیدن یک عادت طولانی مدت و اعتیادآور است که ترک آن برای بسیاری افراد بسیار چالش‌برانگیز خواهد بود. افراد سیگاری از نظر نحوه سیگار کشیدن، شانس موفقیت در ترک سیگار، علائمی که هنگام ترک تجربه می‌کنند و عواملی که منجر به شکست آن‌ها در پروسه ترک می‌شود، با هم متفاوتند.

اولین مرحله برای ترک سیگار، تعیین روزی است که کشیدن سیگار بعد از آن متوقف می‌شود. برخی از پزشکان توصیه می‌کنند مصرف سیگار در این تاریخ به طور ناگهانی قطع شود. برخی دیگر معتقدند بیمار باید مصرف خود را آهسته آهسته کاهش داده و در تاریخ تعیین شده دفعات استعمال دخانیات را به صفر برساند.

پیشنهاد می‌شود بیمار، دوستان و اطرافیان خود را در جریان تصمیم خود برای ترک سیگار قرار دهد. این کار انگیزه بیشتری برای وی خواهد داد. اکثر بیماران با عوارض ناشی از ترک نیکوتین دست‌ و‌ پنجه نرم خواهند کرد و این کاملا طبیعی است. اصلی‌ترین نمود افت نیکوتین، احساس تمایل و نیاز شدید به کشیدن سیگار است. سایر علائم چندان اختصاصی نیستند و شامل اضطراب، اختلال خواب، بی‌قراری، اختلال در تمرکز، خستگی، خشم و افسردگی می‌ باشد. استفاده از برخی داروها می تواند به کاهش و کنترل این علائم کمک کند.

علائم سندرم ترک در عرض 3 الی 4 هفته بعد از قطع کامل سیگار، کاهش یافته و قابل تحمل خواهند بود. به طور معمول، در 3 روز اول ترک سیگار، علائم ترک شدیدتر و آزار دهنده تر خواهند بود.

برخی از عوامل محیطی ممکن است علائم سندرم ترک را تشدید کرده و بیمار را وسوسه کنند که دوباره سیگار بکشد. از جمله این موارد می‌توان به شرایط استرس‌ زا، مصرف الکل یا برخورد با افراد سیگاری در خانه یا محل کار اشاره کرد. در صورتی که یکی از اعضای خانواده بیمار سیگار مصرف می کنند باید خود را ملزم کنند که در حضور او از استعمل دخانیات خودداری نمایند. بیماران باید از قبل آگاه باشند که ممکن است در برخی موارد تمایل شدیدی برای مصرف سیگار احساس کنند. این هوس‌ ها به شرطی که بیمار ذهن خود را منحرف کند، در عرض چند دقیقه برطرف می‌شود.

نتیجه گیری

برای تبدیل شدن به یک فرد غیر سیگاری باید اطلاعات کافی جمع کنید و مزیت های ترک سیگار را مدام با خودتان تکرار کنید تا به جایی برسید که برای زندگی بدون سیگار لحظه شماری کنید و میل و انگیزه تان به روزهای ترک چندین برابر شود و از طرفی بدانید که سیگار چه بلایی بر سرتان می آورد و عملکرد نیکوتین با مغزتان را خوب بشناسید.

باید هر راهی که شما را فریب می دهد تا به روند سیگار کشیدنتان ادامه دهید را بشناسید و سدی مقابل آن بگذارید، بهانه تراشی ها را کنار بگذارید زیرا پیدا کردن فرصت ترک بسیار ساده تر از چیزی است که گمان می کنید. آنچه از ترک سیگار در ذهن اکثر افراد وجود دارد تنها توهمی بیش نیست و زمانی که بتوانید از راه اصولی و مطمئن اقدام به ترک سیگار کنید، متوجه خواهید شد که ترک سیگار نه تنها سخت نیست بلکه بسیار ساده تر از چیزی است که تصورش را می کردید.

بنابراین بهترین زمان برای ترک سیگار اولین زمانی است که به ذهنتان خطور می کند اما متاسفانه ذهن انسان بسیار قوی و شگفت انگیز است و مغز انسان راه های زیادی را پیدا می کند که آن را به تعویق بیندازد. اما اگر هوشیار باشید متوجه فریب مغزتان می شوید و به موقع به فریاد خود می رسید، قبل از اینکه دیر شود برای سلامت خود قدم بردارید. پیشنهاد می دهیم که از افراد با تجربه در این زمینه مشورت بگیرید و از آنها در این زمینه درخواست کمک کنید زیرا استفاده از تجربه افراد موفق، شما را زودتر و سریع تر به نتیجه می رساند.

سوالات متداول

1- بهترین زمان برای ترک سیگار چه زمانی است؟

بهترین زمان برای ترک سیگار همین الان است. هر لحظه ای که صرف سیگار کشیدن می کنید برای سلامتی شما مضر است. هر چه زودتر سیگار را ترک کنید، زودتر مزایای زندگی بدون سیگار را تجربه خواهید کرد.

2- آیا فصل یا زمان خاصی از سال برای ترک سیگار بهتر است؟

در حالی که لزوماً فصل خاصی وجود ندارد که بهتر باشد، برخی افراد در زمان‌های خاصی مانند ابتدای سال، فصل تابستان یا در طی یک نقطه عطف شخصی، ترک سیگار را آسان‌ تر می‌دانند. با این حال، بهترین زمان برای ترک سیگار زمانی است که از نظر ذهنی آماده باشید و متعهد به ایجاد این تغییر باشید.

3- آیا باید قبل از ترک سیگار منتظر یک رویداد مهم زندگی یا دوره بدون استرس باشم؟

انتظار برای یک لحظه عالی یا بدون استرس کاری بیهوده است زیرا همواره زندگی انسان با استرس و مشکلات گره خورده است پس باید سعی کنید در بین روزمرگی های خود زمانی را صرف ترک سیگار کنید. در واقعیت، همیشه چالش هایی وجود خواهد داشت. ترک سیگار گامی مثبت در جهت کاهش استرس و بهبود سلامت کلی شما بدون توجه به شرایط بیرونی است.

4- چه مدت طول می کشد تا بدن پس از ترک سیگار بهبود یابد؟

بدن تقریباً بلافاصله پس از ترک سیگار شروع به ترمیم خود می کند. در عرض چند ساعت، سطح مونوکسید کربن در خون کاهش می یابد و در عرض چند روز، عملکرد ریه شروع به بهبود می کند. با گذشت زمان، خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با سیگار به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

5- بهتر است سیگار را به‌ طور ناگهانی ترک کنیم یا به تدریج؟

هر دو روش می‌توانند موثر باشند، اما ترک ناگهانی اغلب ترجیح داده می‌شود زیرا وابستگی به نیکوتین را سریع‌ تر از بین می‌ برد و ممکن است به نتایج سریع‌ تری منجر شود. با این حال، بهترین رویکرد برای هر فردی متفاوت است، بنابراین انتخاب روشی که با ترجیحات و سبک زندگی شما همسو باشد ضروری است.

6- چگونه می‌توانم هنگام ترک سیگار با هوس‌ها و علائم ترک کنار بیایم؟

راهبردهای مقابله با هوس ها و علائم ترک شامل مشغول ماندن با فعالیت ها، ورزش، تمرین تنفس عمیق یا مدیتیشن، جویدن آدامس بدون قند، نوشیدن آب، مطالعه کتاب و استفاده از حمایت دوستان، خانواده یا گروه های حمایتی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× پشتیبانی آنلاین