عوارض سیگار برگ و پیپ چیست + مزایا و معایب

عوارض سیگار برگ و پیپ نسبت به سیگار معمولی
با نظردهی در پست های بلاگ 10 امتیاز کسب کنید

خطر ابتلا به سرطان با میزان تنباکویی که یک فرد مصرف کرده و تعداد سال هایی که سیگار کشیده است، مرتبط بوده و افزایش می یابد. عوارض سیگار برگ و پیپ (به انگلیسی: Effects of Smoking Pipes and Cigars) نیز به همان اندازه سیگار معمولی است. افرادی که سیگار برگ و پیپ می کشند،نسبت به افرادی که سیگار نمی کشند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی، سکته مغزی و بیماری های ریوی هستند.

همچنین سیگار برگ و پیپ هردو می تواند منجر به بیماری لثه، دهان و دندان شود. از آنجایی که سیگار برگ حاوی تنباکو بیشتری نسبت به سیگار معمولی است و برای مدت طولانی تری می سوزد، مقادیر بیشتری دود تولید می کند و اطرافیان شما را نیز در معرض خطر قرار می دهد.

شاید باور عموم بر این باشد که سیگار برگ و پیپ به اندازه سیگار معمولی  اعتیاد آور و مضر نیستند، اما همچنان برای سلامتی مضر هستند. علاوه بر این افرادی که روزانه سیگار می کشند تا 4 برابر بیشتر از افرادی که سیگار نمی کشند در معرض ابتلا به سرطان ریه هستند. در ادامه به مقایسه عوارض سیگار برگ و پیپ با سیگار معمولی خواهیم پرداخت.

سیگار برگ چیست؟

سیگار برگ نوعی سیگار است که از برگ‌های تنباکو تهیه می‌شود. به طور معمول، سیگارها از برگ‌های تنباکوی خرد شده تهیه می شوند و سپس در یک برگهٔ کاغذ نازک به نام برگ‌های سیگار بسته‌بندی می‌شوند. بسته بندی سیگار برگ معمولاً شامل چندین عدد سیگار است که هر کدام دارای برگ تنباکوی خرد شده درون خود هستند.

سیگار برگ می‌تواند دارای طعم و عطر خاصی باشد و برخی از افراد به خاطر به بوی و طعم منحصر به فرد برگ‌های تنباکو به آن وابسته می شوند. همچنین، سیگار برگ می‌تواند به عنوان یک گزینهٔ جایگزین برای سیگارهای فیلتر دار باشند.

توجه داشته باشید که استفاده از هر نوع سیگار به هر شکلی، با خطراتی مانند اعتیاد، بیماری‌های ریوی و مشکلات قلبی مرتبط است. از مضرات سیگار برگ نیز می توان به سرطان، بیماری های قلبی و ریوی و مشکلات تنفسی اشاره کرد. باید توجه داشته باشید که خطرات سیگار برگ برای سلامتی به اندازه سیگارهای معمولی است و هیچ تفاوتی با آنها ندارد.

پیپ چیست؟

پیپ یا لوله‌ی تنباکو، یک وسیله‌ی برای سیگار کشیدن است که در آن تنباکو خرد شده یا تنباکو برگ استفاده می‌شود. پیپ از چوب، سفال، گیاهان و حتی فلز ساخته می‌شود و دارای یک شیار برای مکش دود است. افرادی که پیپ می کشند، تنباکو را در قسمتی به نام “سرپیپ” قرار می‌دهند و سپس با استفاده از رطوبت دهان خود و باقی ماندن آتش در بالای تنباکو، دود تولید می‌کنند و از طریق شیار پیپ آن را می‌کشند.

استفاده از پیپ در برخی فرهنگ‌ها و سبک‌های زندگی با آرامش، استراحت و تمرکز مرتبط است. با این حال، همانند سایر روش‌های سیگار کشیدن، عوارض کشیدن پیپ نیز زیاد است و مصرف تنباکو از طریق پیپ نیز همچنان با خطرات سلامتی از قبیل اعتیاد و اثرات زیان بار بر سیستم تنفسی مرتبط است.

فرق سیگار برگ و پیپ با سیگار معولی
کدام بدتر است: سیگار، پیپ یا سیگار برگ

تفاوت سیگار برگ و پیپ با سیگار معمولی

در حالی که سیگار معمولی و سیگار برگ هر دو حاوی تنباکو هستند، تفاوت بزرگ بین آنها این است که در سیگار برگ، تنباکو، در تنباکوی برگ یا مواد دیگری حاوی تنباکو، پیچیده شده است. اما سیگار معمولی حاوی تنباکوی پیچیده شده در کاغذ یا مواد دیگری است که توتون و تنباکو ندارد. سیگارهای برگ معمولاً بزرگ تر و ضخیم تر از سیگار معمولی هستند، در هنگام دود ماندگاری بیشتری دارند، حاوی تنباکو بیشتری هستند و گران تر می باشند. اما هر دو برای سلامتی مضر هستند و می توانند باعث انواع سرطان شوند.

سیگار برگ بزرگ تر از سیگار است و می تواند به اندازه یک پاکت سیگار معمولی حاوی تنباکو باشد. سیگار برگ معمولاً بین 100 تا 200 میلی گرم نیکوتین دارد در حالی که سیگار معمولی تقریباً 10 میلی گرم نیکوتین دارد. سیگارهای معمولی به طور کلی به صورت سریع تر و با مقدار بیشتری دود تولید می‌کنند. اما سیگار برگ و پیپ اغلب به صورت آهسته‌تر و با مزه و عطر خاصی می سوزند. سیگارهای معمولی به طور گسترده در سراسر جوامع مصرف می‌شوند و به عنوان یک عادت روزانه مورد استفاده قرار می گیرند.

اما سیگار برگ و پیپ در برخی فرهنگ‌ها و سبک‌های زندگی به عنوان نمادی از آرامش، استراحت، و تجربه‌ای متفاوت از سیگار کشیدن استفاده می شوند. مهم است توجه داشته باشید که هر سه نوع سیگار (سیگار معمولی، سیگار برگ، و پیپ) همچنان دارای خطرات سلامتی مرتبط با مصرف تنباکو از جمله اعتیاد، بیماری‌های ریوی و اثرات مضر بر سیستم تنفسی هستند.

آنچه درباره ضرر ها و عوارض سیگار برگ و پیپ باید بدانید
خطرات استفاده از سیگار برگ و پیپ

عوارض سیگار برگ و پیپ چیست؟

سیگارها و پیپ ها از نظر طراحی متفاوت از سیگارهایی هستند که از تنباکوی پیچیده شده در کاغذ نازک ساخته می شوند. سیگارها در برگ های تنباکو پیچیده می شوند و بر خلاف سیگار معمولی، معمولا فیلتر ندارند.

افرادی که سیگار برگ و پیپ می کشند بر این باورند که سلامتی آنها در خطر نیست و این نوع از سیگارها عوارض زیادی ندارند. اثرات کشیدن پیپ و سیگار برگ نیز به اندازه سیگارهای معمولی است و خطرات زیادی برای سلامتی افراد دارد. همچنین برخی افراد فکر می کنند که پیپ و سیگار برگ اعتیاد آور نیستند. با این حال، تحقیقات نشان می‌دهد که عوارض سیگار برگ و پیپ بسیار زیاد است و خطر ابتلا به سرطان افزایش می‌دهد.

تنباکویی که در پیپ استفاده می شود، پخته شده و حاوی نیکوتین و همان مواد سرطان زای سیگار است. به همین دلایل احتمال ابتلای افراد سیگاری به سرطان ریه و کبد بیشتر از افراد غیرسیگاری است. همان طور که در بالا نیز گفتیم سیگار برگ بیشتر از سیگار معمولی حاوی تنباکو هستند، زیرا بزرگتر بوده و در برگ های تنباکو پیچیده شده اند نه کاغذ.

یک سیگار برگ بزرگ می تواند به اندازه یک پاکت سیگار باشد. اگرچه دود سیگار برگ استنشاق نمی‌شود، اما نیکوتین سمی و اعتیادآور و سایر اجزای سرطان‌زای موجود در آن، از طریق بافت پوشاننده دهان جذب می‌شوند و به سلامت کلی دهان و دندان آسیب می‌رسانند.

خطرات زیان بار سیگار برگ

عوارض مصرف سیگار برگ نیز مانند سایر محصولات تنباکویی، بسیار زیاد است، برخی از عوارض آن عبارتند از:

  • اعتیاد: سیگار برگ حاوی نیکوتین است که ماده‌ای اعتیادزا است و می‌تواند به ایجاد وابستگی فیزیکی و روانی منجر شود.
  • مشکلات تنفسی: سیگار برگ می‌تواند باعث تحریک و التهاب مجاری تنفسی شده و منجر به علائمی مانند سرفه، خلط، آسم، عفونت‌های ریوی و کاهش عملکرد ریه‌ها شود.
  • بیماری‌های قلبی: مصرف سیگار برگ می‌تواند زمینه ای برای بروز بیماری‌های قلبی مانند بیماری عروق کرونری، سکته قلبی و فشار خون بالا باشد.
  • بیماری‌های سیستم تنفسی: سیگار برگ می‌تواند باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان ریه، برونشیت مزمن، آمفیزم ریوی و سایر بیماری‌های مرتبط با سیستم تنفسی شود.
  • بیماری‌های دهان و لثه: دود سیگار برگ می‌تواند باعث آسیب به بافت‌های دهان و لثه شده و باعث بروز بیماری‌هایی مانند عفونت دهان و لثه شود.

4 باور غلط در مورد سیگار برگ و پیپ

برخی افراد فکر می کنند عوارض سیگار برگ و پیپ نسبت به سیگارهای معمولی کمتر است، اما باید بگوییم اصلا اینطور نیست. برخی نیز ادعا می کنند که کشیدن پیپ تقریباً بدون خطر است. در حالی که هر دو به یک اندازه خطرناک هستند. پیپ و سیگار برگ نیز می‌تواند به طرق مختلف به سلامت شما آسیب برساند. بیایید برخی از باورهای رایج در مورد سیگار برگ و پیپ را بررسی کنیم.

1- تنباکوی پیپ حاوی مواد شیمیایی تنباکوی سیگار نیست

تنباکوی سیگار برگ اغلب فرآوری شده است و حاوی طیف وسیعی از مواد افزودنی است تا طعم و عطر آن بهتر شود. این افزودنی ها می توانند شامل موادی مانند قندها، مرطوب کننده ها و طعم دهنده های شیمیایی باشند.

بسیاری از افراد فکر می کنند که پیپ بدون افزودنی است، در حالیکه اینطور نیست. برخی از این پیپ ها ممکن است حاوی مواد افزودنی کمتری نسبت به تنباکوی سیگار باشند، اما اغلب حاوی برخی از افزودنی ها برای طعم، عطر و نگهداری هستند. تنباکوی پیپ ممکن است به دلیل آلودگی خاک حاوی فلزات سنگین مانند سرب و کادمیوم نیز باشد.

2- دود پیپ استنشاق نمی شود

این یک باور غلط است، پیپ هم مانند سیگار معمولی دود تولید می کند. حتی افرادی که پیپ می کشند نیز تمایل دارند قبل از بازدم دود را برای مدتی در دهان خود نگه دارند. میزان دود خارج شده از پیپ به عوالی مانند نوع تنباکو، طول لوله پیپ و روشی استفاده فرد بستگی دارد.

در پیپ نیز دود همچنان از طریق غشاهای مخاطی دهان و گلو قابل جذب است. این بافت ها بسیار عروقی هستند، به این معنی که می توانند به سرعت مواد شیمیایی مضر را جذب کرده و آنها را به جریان خون منتقل کنند. بنابراین عوارض سیگار برگ و پیپ نیز به همان اندازه سیگارهای معمولی و دیگر دخانیات مانند قلیان است.

3- عوارض سیگار برگ و پیپ کمتر از سیگار معمولی است

این یک اشتباه است اگر فکر کنید پیپ و سیگار برگ کم ضررتر از سیگارهای دیگر است. همه ترکیبات مضری که در سیگار است، در پیپ و سیگار برک نیز وجود دارد، هر چند اگر مقدارش کمتر باشد. بنابراین پیپ و برگ نیز همان مضرات را دارند.

4- اگر پیپ به صورت دائیمی مصرف نشود بی ضرر است

هیچ شکلی از دخانیات بی ضرر نیستند و حتی اگر به ندرت مصرف شوند نیز خطراتی برای سلامتی دارند. دود تنباکو حاوی مواد شیمیایی مضری است که می تواند به اندام های بدن آسیب برساند و خطر ابتلا به بیماری های جدی را افزایش دهد.

تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که پیپ می کشند، در معرض خطر ابتلا به سرطان‌های سر و گردن، ریه و کبد هستند. حتی افرادی که همیشه پیپ یا سیگار برگ کشیده‌اند (و هرگز سیگار نکشیده‌اند) در مقایسه با افرادی که هرگز هیچ محصول تنباکوی استفاده نکرده‌اند، در معرض خطر ابتلا به این سرطان‌ها هستند.

علاوه بر این، عوارض سیگار و پیپ فقط همین موارد نیست و باعث بوی بد دهان، سرفه های مداوم، چین و چروک و پیری زودرس پوست نیز می شود. لازم به ذکر است که نیکوتین ماده ای است که به شدت ایجاد عادت می کند و حتی مصرف گاه به گاه تنباکو می تواند منجر به وابستگی شود و ترک آن را دشوار کند.

کلام آخر

در این مطلب در مرود عوارض سیگار برگ و پیپ صحبت کردیم. با توجه به مطالب ذکر شده در بالا متوجه می شویم که سیگار برگ و پیپ، همانند سایر محصولات تنباکویی، عوارض جدی برای سلامتی دارند. این عوارض شامل اعتیاد، مشکلات تنفسی، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های سیستم تنفسی، بیماری‌های دهان و لثه و افزایش خطر ابتلا به سرطان می‌شوند.

استفاده از هر نوع سیگار تنباکویی باید با اطلاعات کافی درباره خطرات آن و توجه به سلامتی همراه باشد. سیگار برگ حاوی همان ترکیبات اعتیاد آور، سمی و سرطان زا است که در سیگار یافت می شود و جایگزین بی خطری برای آنها نیست.

بنابراین بهترین راه برای حفظ سلامتی اجتناب از مصرف سیگار تنباکویی است. اگر می خواهید به تدریج مصرف هر نوع از دخانیات را ترک کنید، ما به شما سیارهای الکترونیکی و ویپ را پیشنهاد می کنیم. این وسایل می توانند در راه ترک سیگار به شما کمک کنند.

سوالات متداول

عوارض پیپ کشیدن چیست؟

اعتیاد به نیکوتین از عوارض شدید پیپ کشید است.. پیپ می تواند باعث سرطان ریه، حفره دهان، حنجره و مری و همچنین بیماری های قلبی عروقی شود. کسانی که سیگار یا پیپ می کشند خطر ابتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) را افزایش می دهند که شامل برونشیت مزمن و آمفیزم است.

از دیگر خطرات آن می توان به التهاب و تحریک راه هوایی، سرفه و خلط، بروز بیماری‌های ریوی مانند برونشیت مزمن و آمفیزم ریوی، افزایش خطر بیماری‌های قلبی مانند بیماری عروق کرونری و سکته قلبی می شود. مصرف پیپ و هر نوع سیگار تنباکویی دیگر باعث ایجاد مشکلات جدی برای سلامتی می‌شود و بهتر است از مصرف آن‌ها خودداری کنید.

آیا ویپینگ برای سلامت شما مضر است؟

به نظر می رسد خطرات ویپ و سیگارهای الکترونیکی کمتر از سیگارهای معمولی و پیپ باشد اما مصرف مداوم آن نیز می تواند برای سلامتی مضر باشد.

سیگار یا پیپ کدام ایمن تر است؟

افراد سیگاری در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان دهان هستند. تنباکوی که در پیپ استفاده می شود، پخته شده و حاوی نیکوتین و همان مواد سرطان زای سیگار است. احتمال ابتلای افراد سیگاری به سرطان ریه، کبد، سر و گردن بیشتر از افراد غیرسیگاری است.

سیگار چگونه برای بدن مضر است؟

سیگار کشیدن به طور منظم با افزایش خطر ابتلا به سرطان های ریه، مری، حنجره (جعبه صدا) و حفره دهان (لب، زبان، دهان، گلو) مرتبط است. سیگار کشیدن با بیماری لثه و از دست دادن دندان مرتبط است.

چند نخ سیگار برابر با یک پیپ است؟

بسته به ماده سمی اندازه گیری شده، یک پیپ معادل حداقل 1 تا 50 نخ سیگار است. تصورات غلط در مورد محتوای دود پیپ ممکن است باعث شود کاربران خطرات سلامتی آن را دست کم بگیرند.

1 دیدگاه برای “عوارض سیگار برگ و پیپ چیست + مزایا و معایب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× پشتیبانی آنلاین