8 روش کاربردی برای از بین بردن خلط سیگار

8 روش کاربردی برای از بین بردن خلط سیگار
با نظردهی در پست های بلاگ 10 امتیاز کسب کنید

دود سیگار مواد شیمیایی مضر را وارد بدن می کند و بدن برای مبارزه با این مواد تولید خلط می کند تا این مواد شیمیایی را به دام بیندازد. برای از بین بردن خلط سیگار بدن از سرفه برای بالا آمدن و خروج این مخاط استفاده می کند. سرفه مکانیزمی طبیعی است که بدن برای پاکسازی راه های هوایی از آن استفاده می کند اما زمانی که این سرفه ها برای مدت طولانی ادامه پیدا کند تبدیل به سرفه های مزمن سیگار می شود.

صدای سرفه فرد سیگاری با سرفه های معمولی متفاوت است و شامل صداهای خس خس همراه با خلط در گلو می باشد. سرفه سیگاری نیز معمولاً مرطوب است، یعنی مقدار زیادی مخاط و خلط با خود حمل می کند. اگر روزانه سیگار بکشید این سرفه ها  می تواند مزمن شود و به گلو و ریه آسیب برساند. تکنیک های پاکسازی ریه ممکن است به افراد مبتلا به بیماری های مزمن تنفسی یا افرادی که به طور مرتب در معرض دود تنباکو یا سیگار هستند کمک کند. در این مقاله به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که چگونه خلط سیگار را از بین ببریم؟! پس تا انتها با ما همراه باشید.

از بین بردن خلط سیگار با روشهای طبیعی

در زیر، ما به چندین روش که ممکن است به حذف مخاط اضافی از ریه ها و بهبود تنفس کمک کند، نگاه می کنیم.

از بین بردن خلط سیگار با روشهای طبیعی
درمان خلط سیگار با روشهای طبیعی
  • بخار درمانی یا بخور گرفتن

بخار درمانی یا بخور گرفتن شامل استنشاق بخار آب برای باز کردن مجاری تنفسی و کمک به شل شدن خلط ناشی از سیگار است. بخار گرما و رطوبت را به هوا می افزاید و تنفس را بهبود می بخشد و به شل شدن مخاط داخل راه های هوایی و ریه ها کمک می کند. بخور گرفتن می تواند تسکین فوری ایجاد کند و به افراد کمک کند راحت تر نفس بکشند. همچنین ممکن است گلودرد یا خشکی حاصل از دود سیگار را تسکین دهد.

  • سرفه کنترل شده

سرفه روشی است که بدن به صورت طبیعی برای دفع سمومی گیر کرده در مخاط از آن استفاده می کند. سرفه کنترل شده باعث شل شدن مخاط اضافی در ریه ها می شود و آن را از طریق مجاری تنفسی به بالا می فرستد.

  • تخلیه مخاط از ریه ها

درناژ وضعی (Postural drainage) حرکتی است شامل دراز کشیدن در موقعیت های مختلف و استفاده از جاذبه برای حذف مخاط از ریه ها می باشد. این عمل ممکن است تنفس را بهبود بخشد و به درمان یا پیشگیری از عفونت ریه کمک کند.

  • ورزش

ورزش فواید زیادی دارد از سلامت جسم و روان گرفته تا افزایش حجم ریه ها! ورزش ماهیچه ها را مجبور می کند تا سخت تر کار کنند و سرعت تنفس بدن را افزایش دهند و در نتیجه اکسیژن بیشتری به ماهیچه ها برسد. همچنین گردش خون را بهبود می بخشد و بدن را در از بین بردن دی اکسید کربن اضافی که بدن هنگام ورزش تولید می کند کارآمدتر می کند. ورزش باعث تحرک بدن و در نتیجه حرکت خلط از سمت سینه به گلو و در نهایت خارج بدن می شود.

  • چای سبز

چای سبز حاوی آنتی اکسیدان های زیادی است که ممکن است به کاهش التهاب ریه ناشی از دود سیگار کمک کند. این ترکیبات حتی ممکن است بافت ریه را از اثرات مضر استنشاق دود محافظت کنند.

  • غذاهای ضد التهاب

التهاب راه‌های هوایی می‌تواند تنفس را دشوار کرده و باعث شود قفسه سینه احساس سنگینی و احتقان کند. خوردن غذاهای ضد التهاب ممکن است به کاهش التهاب و تسکین این علائم کمک کند. غذاهایی که به مبارزه با التهاب کمک می کنند عبارتند از:

  • زردچوبه
  • سبزیجات
  • گیلاس
  • بلوبری
  • زیتون
  • گردو
  • لوبیا
  • عدس
  • ضربه به قفسه سینه

پرکاشن یا ضربه به قفسه سینه (Percussion) یک روش دستی است که ممکن است به حذف مخاط اضافی از ریه ها کمک کند. در این حالت از یک دست مشت شده برای ضربه زدن ریتمیک به دیواره قفسه سینه استفاده می شود تا مخاط به دام افتاده در ریه ها خارج شود. ترکیب ضربه قفسه سینه و درناژ وضعی می تواند به پاکسازی مجاری هوایی از خلط اضافی کمک کند.

درمان خانگی برای از بین بردن خلط سیگار
درمان خانگی برای خلط سیگار

8 درمان خانگی برای از بین بردن خلط سیگار

برای کاهش خلط حاصل از سیگار، می‌توانید درمان‌های خانگی از جمله نوشیدن مایعات، استفاده از مرطوب‌کننده و مصرف داروهای خلط آور را امتحان کنید. در برخی موارد، ممکن است برای داروهای قوی تری نیاز به نسخه داشته باشید. برای بسیاری از افراد، درمان های خانگی یک درمان موثر در خط اول است. این درمان ها عبارتند از:

  •  مایعات فراوان بنوشید.

مایعات زیاد بنوشید. ممکن است این حرف کلیشه ای به نظر می رسد، اما جواب می دهد. مایعات به رقیق شدن مخاط کمک می کنند. مایعات گرم می توانند به پاکسازی و درمان خلط ناشی از سیگار کمک کنند در نتیجه احتقان را تسکین می دهد.

  • با آب نمک غرغره کنید.

تحقیقات نشان می‌دهد که غرغره آب نمک گرم می‌تواند به نرم شدن و خروج خلط حاصل از سیگار از گلو کمک کند. سعی کنید یک فنجان آب گرم را با نصف تا سه چهارم قاشق چایخوری نمک مخلوط کنید. یک جرعه بنوشید و سر خود را کمی به عقب خم کنید و به مدت 30 تا 60 ثانیه غرغره کنید. روش دیگر، از محلول نمکی به شکل اسپری یا گلدان نتی استفاده کنید.

  • سر خود را بالا نگه دارید.

سعی کنید سر خود را به خصوص در شب صاف نگه دارید. این کار به تخلیه سریعتر مخاط کمک می کند. می توانید این کار را با قرار دادن چند بالش زیر سر خود انجام دهید.

  • از دستگاه بخور استفاده کنید.

بخار همچنین می تواند به شل شدن مخاط و رفع گرفتگی گلو کمک کند. می توانید یک دستگاه بخور از داروخانه تهیه کنید و شب در کنار تخت خود قرار دهید.

  • عسل مصرف کنید.

عسل در طول تاریخ به عنوان یک درمانی طبیعی مورد استفاده قرار می گرفته است و به دلیل خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدان خود شناخته شده است. این ماده می تواند به التیام سرفه کودکان کمک کند و میکروب های موجود در مخاط گلو را به خود جذب نماید.

  • از روغن های گیاهی استفاده کنید.

برخی از روغن های گیاهی ممکن است به شل شدن مخاط قفسه سینه تسکین علایم بیماری های تنفسی کمک می کنند. روغن نعناع و روغن اکالیپتوس نیز به عنوان ضد احتقان طبیعی استفاده می شود. می توان این دو روغن را به صورت استنشاقی و موضعی استفاده کرد.

  • از سیگار کشیدن خودداری کنید.

برای خلاص شدن از شر خلط سیگار، بهترین گزینه ترک سیگار است. سیگار را ترک کنید تا زندگی سالم تری داشته باشید. همچنین می توانید از گزینه های سالم تری همچون ویپ و سیگارهای الکترونیکی نیز استفاده کنید.

  • غذاهای حاوی آنتی اکسیدان بخورید.

سعی کنید پیاز، سیر، لیمو یا فلفل هندی بیشتری به غذای خود اضافه کنید. تحقیقات نشان می دهد که آنها ممکن است به تسکین علائم سرماخوردگی و سرفه، که شامل کاهش مخاط است، کمک کنند. غذاهای تند نیز می توانند با تحریک جریان مخاط، احتقان سینوس را به طور موقت تسکین دهند.

مزایای شربت خلط آور برای سیگاری ها

شربت خلط آور، همانطور که از اسمش پیداست، در افزایش میزان خلط و خروج راحت تر آن تاثیرگذار است. به بیان دیگر، علت ایجاد خلط، تجمع آلودگی ها در ناحیه ی انتهایی گلو است. مخاط گلو نوعی مکانیسم دفاعی است که بدن برای جلوگیری از ورود آلودگی ها به ریه، نای، دستگاه گوارش و دستگاه تنفسی ایجاد می کند. دود سیگار یک عامل پر از آلودگی و محرک است. به همین علت معمولاً سیگاری ها از حجم زیاد مخاط گلوی خود رنج می برند.

یکی دیگر از مسائلی که افراد سیگاری با آن دست و پنجه نرم می کنند، سرفه های خشک است. همان گونه که می دانید، سرفه به دلیل جلوگیری از ورود ذرات ریز آلوده و خطرناک به ریه ایجاد می شود. در صورتی که این سرفه ها خشک باشند و برای مدت طولانی اتفاق بیفتند، می توانند منجر به ایجاد زخم، التهاب و جراحت در گلو شوند. به همین علت است که شربت خلط آور برای سیگاری ها بسیار مفید و در برخی موارد کاملاً ضروری است.

شربت خلط آور برای سیگاری ها چطور عمل می کند؟

شربت های خلط آور حاوی مواد و ترکیباتی هستند که به خاطر تحریک مخاط گلو باعث تولید مایعات تنفسی بیشتر و تسهیل سرفه می شوند. همین مکانیزم کمک می کند تا مخاط روان تر و ساده تر از گلو خارج شوند. به علاوه افزایش مخاط، سبب می شود تا دیگر سرفه های خشک در سیگاری ها اتفاق نیفتد و در نتیجه التهاب ها و سوزش های ناشی از سرفه ی خشک نیز به مرور زمان تسکین پیدا کند.

عملکرد شربت خلط آور به این گونه است که با افزایش میزان خلط و ترکیبات ضد التهابی، از سرفه های مکرر بعدی جلوگیری کرده و به اصطلاح ریه را روان می کند. شربت خلط آور برای سیگاری ها، خصوصاً آن هایی که دائماً سیگار خود را تغییر می دهند، کمک می کند تا با افزایش میزان خلط، آلودگی های وارد شده به دستگاه تنفسی به راحتی خارج شوند.

داروهای تجویزی برای پاکسازی خلط ناشی از سیگار

اگر متوجه شدید که مخاط بیش از 3 تا 4 روز طول می کشد یا وضعیت شما بدتر می شود، لازم است به پزشک مراجعه کنید و از داروهای خلط آور و ضد احتقان استفاده کنید. همچنین می توانید از اسپری بینی نیز برای کاهش علایم بهره ببرید.

سوالات متداول درباره از بین بردن خلط سیگار

1- آیا ترک سیگار می تواند فورا خلط را از بین ببرد؟

ترک سیگار یک مرحله حیاتی است، اما بازه زمانی برای از بین بردن مخاط در افراد متفاوت است. اتخاذ عادات سالم دیگر برای رسیدن به نتایج مطلوب ضروری است.

2- آیا غذاهای خاصی وجود دارد که تولید مخاط را افزایش می دهد؟

محصولات لبنی و برخی از غذاهای فرآوری شده می توانند به افزایش تولید مخاط کمک کنند. محدود کردن مصرف آنها ممکن است به کاهش مخاط کمک کند.

3- آیا تمرینات تنفسی واقعاً برای از بین بردن خلط سیگار مؤثر هستند؟

بله، تمرینات تنفسی منظم و هدفمند می تواند ماهیچه های تنفسی را تقویت کرده و دفع مخاط را آسان تر کند.

4- آیا می توان  داروهای خلط آور را بدون نسخه پزشک برای طولانی مدت استفاده کرد؟

استفاده طولانی مدت از داروهای بدون نسخه باید تحت نظارت یک متخصص باشد تا از عوارض جانبی احتمالی جلوگیری شود.

نتیجه گیری

سموم ناشی از دود سیگاری که وارد ریه ها می شود می تواند کل بدن را تحت تاثیر قرار دهد. این سموم در نهایت در داخل مخاط به دام می‌افتند که می‌تواند تنفس را سخت‌تر کند. سلامت تنفسی به این بستگی دارد که آیا بدن به طور موثر مخاط را از ریه ها و مجاری تنفسی خارج می کند یا خیر! چندین تغییر در شیوه زندگی و تکنیک های پاکسازی ریه ممکن است به از بین بردن خلط سیگار از ریه ها و راه های هوایی کمک کند.

در نتیجه، درمان خلط ناشی از سیگار کشیدن نیاز به یک رویکرد چند وجهی دارد. از تغییر سبک زندگی گرفته تا راهنمایی حرفه ای، راهکارهای مختلفی برای کاهش این موضوع و ارتقای سلامت تنفسی وجود دارد. اولویت‌بندی این تغییرات می‌تواند منجر به یک سبک زندگی سالم‌تر و بدون مخاط شود.

همچنین می توان به جای سیگار از گزینه های ایمن تر و سالم تری همچون ویپ و سیگارهای الکترونیکی استفاده کرد. دستگاه های ویپ به جای دود بخار قابل استنشاق تولید می کنند اما در عین حال حاوی نیکوتین نیز هستند و هوس سیگار کشیدن را در فرد سیگاری از بین می برند. از آنجایی که دود سیگار حاوی مواد مضر فراوانی است که سبب ایجاد خلط آزار دهنده در گلو می گردد، می توان با استفاده از ویپ از شر این مشکل خلاص شد. برای خرید ویپ و لوازم جانبی آن با قیمت مناسب می توانید به فروشگاه ویپرزکو مراجعه کنید.

3 دیدگاه برای “8 روش کاربردی برای از بین بردن خلط سیگار

  1. Rezam گفته:

    دمنوش نعنا البته طبیعی اش رو هم بخورید خیلی خوبه مخصوصا بعد دویدن صبح 🍁🤘🏽

  2. ناشناس گفته:

    من هر نوع دمنوشی استفاده کردم بی‌فایده بود همه الکیه فقط باید تا یک ماه سیگار مصرف نکنی همین وسلام نامه تمام

    • امید گفته:

      دوست عزیز منم مثل شمام،ولی دمنوشی هست معروف به چایی طلایی،بسیار چاره سازه تقریبا معجزه میکنه، 1ق چ زرد چوبه خوب،، 1ق چ زنجبیل خوب،، نوک ق چ فلفل سیاه،؟دم کن روزی ۲ الی ۳ استکان مثل چایی،،یکهفته،ولی شما روز سوم تاثیرش میبینی 100×100 موفق باشی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× پشتیبانی آنلاین