چگونه سیگار بکشیم که ضرر نداشته باشد؟!

چگونه سیگار بکشیم که ضرر نداشته باشد؟!
با نظردهی در پست های بلاگ 10 امتیاز کسب کنید

حتی اگر نمی‌خواهید سیگار را ترک کنید، ممکن است بخواهید اقداماتی را برای کاهش آسیب و مضرات آن انجام دهید. کاهش مضرات یعنی کاهش آسیب های بهداشتی و اجتماعی مرتبط با سیگار و مصرف آن! در مورد سیگار، کاهش آسیب به کاهش تماس با مواد شیمیایی مضری که صنعت تنباکو به محصولاتی مانند سیگار و سیگار برگ اضافه می کند، اشاره دارد. اما چگونه سیگار بکشیم که ضرر نداشته باشد؟ یا مضررات آن را به حداقل برساند؟!

اگرچه ترک سیگار بهترین و موثرترین روش برای کاهش آسیب های آن است اما کارشناسان ویپرزکو در این مقاله چند روش برای کاهش مضررات سیگار به شما معرفی می کنند که می تواند کارساز باشد پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

چگونه سیگار بکشیم که ضرر نداشته باشد؟

اگرچه ترک سیگار در حال حاضر تنها راه تضمین شده برای کاهش مضرات ناشی از مصرف دخانیات است اما یک رویکرد ثانویه منطقی کنترل تنباکو ممکن است به کاهش آسیب ناشی از مصرف مداوم دخانیات در میان سیگاری‌هایی که قادر به ترک نیستند یا تمایلی به ترک ندارند، کمک کننده باشد. این رویکردهای احتمالی برای کاهش مضررات سیگار می تواند شامل کاهش میزان مصرف تنباکو و استفاده از محصولات کم  ضرر تر مانند سیگارهای الکترونیکی یا ویپ، محصولات درمانی جایگزین نیکوتین، سیگارهایی با نیکوتین و تار کمتر، آدامس های تنباکویی و غیره… باشد.

روشهایی برای کاهش مضررات سیگار

سوال اصلی این است که چگونه سیگار بکشیم که ضرر نداشته باشد؟ همان طور که در بالا بیان شد بهترین و موثرترین روش برای کاهش مضررات سیگار ترک آن است اما در اینجا 4 روش دیگر برای اینکه چگونه بدون ضرر سیگار بکشیم، آورده شده است:

چگونه بدون ضرر سیگار بکشیم
روشهایی برای کاهش مضررات سیگار

1- کم کردن سیگار

برای کاهش تعداد سیگار ابتدا باید تعداد سیگاری که در روز سیگار می‌کشید و زمانی را که صرف سیگار کشیدن می کنید، بررسی کنید. در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند تا چگونه سیگار را کم کنید:

  • هر هفته چند سیگار را برای کم کردن انتخاب کنید.
  • فاصله بین هر سیگار کشیدن را کم کم زیاد کنید.
  • فقط در ساعات زوج یا فرد سیگار بکشید.
  • سیگار کشیدن خود را در مکان های خاصی محدود کنید، مانند بیرون، محل کار یا داخل ماشین.
  • تا جایی که می توانید در طی روز قبل از سیگار کشیدن صبر کنید.

وقتی سیگار کمتری می کشید، ممکن است وسوسه شوید که پک های طولانی تر و عمیق تری بزنید. اما سیگار کشیدن به این روش باعث کاهش آسیب نمی شود، حتی اگر سیگار کمتری مصرف کنید. برای بسیاری از مردم، کاهش مصرف سیگار بدون دریافت نیکوتین از سایر منابع کار دشواری است. ادر این صورت می توانید به سراغ محصولات کم ضرر تر بروید.

2- استفاده از فیلتر سیگار

فیلتر سیگار در انتهای سیگار قرار می‌گیرد و وظیفه  آن تصفیه بخشی از مواد مضر موجود در دود سیگار است. هدف اصلی استفاده از فیلتر سیگار، کاهش میزان نیکوتین، ترکیبات شیمیایی مضر، ذرات جامد حاصل از سوختن تنباکو و قطران در سیگار است که به عنوان ماده ای خطرناک برای سلامتی شناخته می‌شوند.

اغلب فیلترهای سیگار قادر به از بین بردن یا کاهش بخشی از مواد مضر موجود در دود سیگار هستند. به طور کلی، فیلتر سیگار می‌تواند نیکوتین، ترکیبات شیمیایی مانند تار، فرمالدئید و بنزن، و ذرات معلق جامد را به صورت محدودی تصفیه کند. از طریق این فیلتر، بخشی از ذرات معلق در دود سیگار تصفیه می‌شوند. اما به خاطر داشته باشید که فیلتر سیگار تمام اثرات مضر سیگار را از بین نمی‌برد.

3- استفاده از سیگارهای سبک و کم دود

روش بعدی برای کاهش مضررات سیگار استفاده از انواع سبک و کم دود است. سیگارهای نانو به عنوان یک جایگزین کم خطرتر برای سیگارهای سنتی در نظر گرفته می شوند. آنها هنوز در مراحل اولیه توسعه هستند، اما تحقیقات اولیه نشان می دهد که آنها می توانند تعدادی از مزایای بالقوه نسبت به سیگارهای سنتی داشته باشند.

سیگارهای نانو سیگارهایی هستند که از الیاف نانو ساخته شده اند. آنها معمولاً از سیلیکون، گرافیت یا سایر موادی ساخته می شوند که گرما را به خوبی هدایت می کنند. سیگارهای نانو نسبت به سیگارهای سنتی کوچکتر و سبک تر هستند و دود کمتری تولید می کنند در نتیجه بوی کمتری نیز دارند. برای آشنایی با انواع کم بو ترین سیگار ها و سبک ترین سیگارها می توانید مقاله ما را در این زمینه در سایت ویپرزکو مطالعه کنید.

4- استفاده از محصولات کم ضررتر

برای کاهش میزان آسیب های سیگار می توانید سیگار خود را با محصولات سالم تر تعویض کنید. این تعویض به معنای جایگزین کردن تمام یا برخی از سیگارهای خود با محصولی دیگر است که ضرر کمتری دارد. برخی از محصولات جایگزین سیگار که کم ضررتر هستند در زیر آمده است:

  • محصولات درمانی جایگزین نیکوتین (NRT) مانند آدامس یا پاستیل نیکوتین دار
  • سیگارهایی با قطران، کربن یا نیکوتین کمتر
  • استفاده از اسنوس یا ناس (Snus) نوعی تنباکوی خشک که بین لثه و دندان قرار میگیرد و نیکوتین آن از طریق بزاق دهان جذب می شود.
  • محصولات ویپ

محصولات NRT منبع پاک‌تری از نیکوتین هستند که می‌توان از آن برای ترک یا کاهش سیگار استفاده کرد. تحقیقات نشان می‌دهد که NRT می‌تواند به شما کمک کند تا نصف سیگاری را که به طور معمول در روز می کشید، کم کنید. اگرچه استفاده از یک محصول غیر دودی مانند اسنوس یا یک محصول ویپ نیز می تواند باعث آسیب شود اما نسبت به سیگار عوارض کمتری دارند چون دود در آنها حذف شده است و همچنین تحقیقات نشان می دهد که آنها می توانند به افراد کمک کنند تا میزان سیگاری که در روز می کشند، کاهش دهند.

سیگارهای الکترونیکی و محصولات ویپ با حذف دود و جایگزین کردن بخار به جای آن آسیب ها و مضررات دود سیگار را به حداقل رسانده اند. می توانید برای آشنایی با بهترین دستگاه ویپ و جویس ویپ مقاله ما را در وبسایت ویپرزکو مطالعه کنید.

افسانه ای به نام سیگار بی ضرر

برخی از شرکت ها ممکن است محصولات تنباکویی را بفروشند که به نظر می رسد ممکن است سالم تر باشد. اما هیچ گونه سیگار ایمنی وجود ندارد، تمامی سیگارها آسیب رسان هستند. بهترین گزینه برای کاهش مضررات سیگار ترک آن است. تمام محصولات دخانیات حاوی نیکوتین و سایر مواد شیمیایی سمی هستند. حتی اگر دود سیگار را به صورت کامل وارد ریه های خود نکنید باز هم مواد شیمیایی مضر از طریق بزاق و  پوشش دهان جذب می شوند.

چیزی به نام سیگار سالم وجود ندارد به خصوص زمانی که بحث پیشگیری از سرطان به میان می آید. بزرگ‌ترین افسانه‌ای که سیگاری ها تصور می کنند این است که اگر کسی ورزش کند، می‌تواند اثرات منفی سیگار را جبران کند، اما به هیج وجه این چنین نیست. اگرچه ورزش یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود سلامت، حفظ وزن و کاهش خطر ابتلا به سرطان است. اما نمی‌تواند آسیبی را که سیگار به بدن می‌زند جبران کند.

حتی اگر ورزش کنید و غذای سالم بخورید، سیگار خطر ابتلا به بیماری های مزمن از جمله سرطان را به همراه دارد. مصرف تنباکو، از جمله تنباکوی بدون دود، عامل یک سوم سرطان‌ها است. سیگار عامل 90 درصد سرطان های ریه است. همچنین به بیماری های قلبی، سکته مغزی و بیماری های ریوی نیز منجر می شود.

نتیجه گیری

در نتیجه، در حالی که اقداماتی وجود دارد که ممکن است به کاهش مضرات سیگار کمک کند، تاثیرگذارترین و صریح ترین راه حل این است که به طور کلی سیگار را ترک کنید. چه از طریق برنامه های ترک سیگار، استفاده از درمان های جایگزین نیکوتین یا ایجاد تغییرات در سبک زندگی باشد، هدف نهایی باید رهایی از این عادت باشد. شناخت خطرات جامع مرتبط با سیگار، هم برای خود افراد و هم برای افرادی که در معرض دود سیگار هستند، ضروری است.

سوالات متدوال درباره اینکه چگونه سیگار بکشیم که ضرر نداشته باشد

1- آیا استفاده از فیلترهای روی سیگار می تواند خطرات سلامتی مرتبط با سیگار را کاهش دهد؟

فیلترها ممکن است مقداری از قطران و نیکوتین مصرفی را کاهش دهند، اما خطرات سلامتی را از بین نمی برند. در واقع، آنها ممکن است منجر به احساس امنیت کاذب شوند و باعث شوند افراد عمیق تر استنشاق کنند. ترک سیگار همچنان موثرترین راه برای به حداقل رساندن آسیب است.

2- تهویه مناسب در فضاهای داخلی چگونه به کاهش مضرات دود سیگار کمک می کند؟

در حالی که تهویه مناسب می تواند به پخش دود کمک کند، اما مواد شیمیایی مضر موجود در دود دست دوم را از بین نمی برد. بهترین رویکرد ایجاد محیط‌های عاری از دود برای محافظت از افراد غیر سیگاری از قرار گرفتن در معرض این مواد مضر است.

3- آیا روشی ایمن برای سیگار کشیدن وجود دارد؟

سیگار کشیدن به هیچ وجه به طور کامل بی خطر نیست. حتی کشیدن چند نخ سیگار در روز بدن را در معرض مواد شیمیایی مضر قرار می دهد و خطر ابتلا به بیماری های مختلف را افزایش می دهد. بهترین استراتژی برای به حداقل رساندن آسیب این است که سیگار را به طور کامل ترک کنید.

4- آیا برخی مکمل های غذایی یا ویتامین ها می توانند به کاهش آسیب های ناشی از سیگار کشیدن کمک کنند؟

مصرف هیچ گونه مکمل یا ویتامینی برای مقابله با مضرات سیگار اثبات نشده است. در حالی که حفظ یک رژیم غذایی سالم برای سلامت مفید است اما موثرترین راه برای کاهش آسیب، ترک سیگار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× پشتیبانی آنلاین