انواع اتومایزرهای دست ساز ویپ (3 دسته کلی)

با نظردهی در پست های بلاگ 10 امتیاز کسب کنید

ویپ‌ها دنیایی از قطعات مختلف هستند که هر کدام وظیفه‌ای خاص را بر عهده دارند. یکی از این اجزا که نقش مهمی در تولید بخار و طعم دارد، اتومایزر نامیده می‌شود. اتومایزرها در انواع مختلفی وجود دارند که نوع دست‌ساز آنها نیز در بین ویپرها طرفداران خاص خود را دارد. کارشناسان ویپرزکو در این مقاله به طور مختصر به نقش اتومایزر در ویپ و انواع اتومایزرهای دست ساز ویپ می پردازند، پس تا پایان ما را همراهی کنید. همچنین می توانید با خیال راحت خرید کویل و انواع اتومایزر برای ویپ خود را از فروشگاه اینترنتی ویپرزکو انجام دهید.

اتومایزر (Atomizer) چیست؟

اتومایزر دستگاه ویپ قطعه ای است که درست شبیه موتور یک ماشین عمل می‌کند، بدین معنی که این بخش کلیدی، از قطعات کوچک و مختلفی تشکیل شده است که با همکاری همدیگر مایع الکترونیکی را به بخار تبدیل کرده و آن را به دهان ویپر می رسانند. به عبارتی دیگر، اتومایزر همان جایی است که تمام اتفاقات جادویی ویپینگ در آنجا رخ می‌دهد!

نقش اصلی اتومایزر، تبدیل مایع الکترونیکی یا جویس به بخار است، بنابراین، بدون اتومایزر، دستگاه ویپ عملا به یک باتری ساده تبدیل می‌شود. از نظر ظاهری، اتومایزر در بخش بالایی ویپ قرار می گیرد که از بدنه اصلی (باکس‌ماد) بیرون زده است. اگر بدنه ویپ شکل متفاوتی داشته باشد، می‌توان اتومایزر را به عنوان بخش قابل جداشدنی در قسمت بالای دستگاه پیدا کرد.

وظیفه اتومایزر ایجاد بخار طعم‌دار است تا ویپر آن را استنشاق کند. به همین دلیل، قسمت‌هایی مانند قطعه دهانی (mouthpiece)، مخزن (tank) و کویل‌ (coils) به این بخش متصل می شوند و سایر اجزای کلیدی نیز در داخل آن قرار گرفته‌اند. اتومایزرها در دو نوع آماده مصرف یعنی پیش‌ساخته و قابل بازسازی (Rebuildable) موجود هستند.

اتومایزر چگونه کار می کند؟

برای درک نحوه عملکرد اتومایزر دستگاه ویپ ابتدا اجازه دهید با اجزای مختلف آن آشنا شویم. اجزای مختلف اتومایزرهای دست ساز ویپ عبارتند از:

1- مخزن مایع الکترونیکی (Tank)

مخزن، قلب اتومایزر است و وظیفه‌ آن نگهداری از مایع الکترونیکی حاوی نیکوتین، عطرها و سایر ترکیبات را بر عهده دارد. جنس مخزن‌ها معمولاً از پلاستیک شفاف یا شیشه پیرکس است تا سطح مایع به طور واضح قابل مشاهده باشد.

2. کویل یا سیم پیچ (Coil)

کویل، هسته اصلی اتومایزر است و وظیفه‌ آن گرم کردن مایع و تبدیل آن به بخار می باشد. کویل از جنس سیم‌های فلزی مانند نیکروم، کانتال یا استیل ساخته می‌شود که به دور یک هسته پیچیده می‌شوند.

3- فتیله (Wick)

فتیله پل ارتباطی بین کویل و مخزن مایع الکترونیکی است. این قطعه وظیفه دارد تا مایع را به کویل برساند و در عین حال، جریان برق را از باتری به سیم منتقل کند. جنس فتیله معمولاً از پنبه ارگانیک یا الیاف سلولزی است.

علاوه بر اجزای اصلی ذکر شده، اتومایزرها ممکن است شامل قطعات دیگری مانند قطعه دهانی (mouthpiece)، درپوش (cap)، حلقه تنظیم هوا (airflow control) و پایه (base) نیز باشند.

اکنون که با اجزای داخلی اتومایزر آشنا شدید، درک نحوه عملکرد آن آسان تر خواهد بود. ابتدا باید اتومایزر را با استفاده از پین (که پین 510 نیز نامیده می شود) روی مد پیچ کنید، در واقع این کار اتومایزر را به منبع برق متصل می کند. سپس جویس ویپ را داخل مخزن شفاف (clearomiser) می‌ریزید. از آنجا، جویس به سمت اتومایزر سرازیر می‌شود و توسط فیتیله جاذب درون آن جذب می گردد.

فیتیله مانند یک اسفنج جویس را جذب می کند و سپس، یک عنصر گرمایشی وارد عمل شده و با داغ کردن فیتیله، جویس جذب‌شده را به بخار تبدیل می نماید. اما ماجرا به همین‌ جا ختم نمی‌شود. بخار داغ برای اینکه به بخار قابل‌ استنشاق تبدیل شود، از یک دریچه خنک‌ کننده عبور می‌کند تا دمای آن کاهش یابد. در نهایت، این بخار خنک و خوش‌ طعم، از مسیر قطعه دهانی عبور کرده و وارد دهان ویپر می شود.

اتومایزرهای دست‌ ساز

اتومایزر‌های دست‌ساز (Homemade) یک نوع ویژه از اتومایزرهای سیگار الکترونیکی هستند که توسط افراد علاقه‌مند به تعمیر دستگاه‌های الکترونیکی، به صورت دستی ساخته می‌شوند. این نوع اتومایزرها اغلب از قطعات و مواد قابل تعویض تشکیل شده و کاربران می‌توانند آن‌ها را بر اساس نیاز و علاقه خود به صورت دستی تنظیم کرده و بسازند. ویژگی‌های اصلی اتومایزرهای دست‌ ساز عبارتند از:

  • قابلیت تعمیر و بازسازی قطعات: یکی از ویژگی‌های مهم اتومایزرهای دست‌ساز، قابلیت تعویض و تغییر قطعات آنها است. کاربران می‌توانند قطعاتی مانند کویل‌، فتیله، مخزن‌ و… را به صورت جداگانه خریداری کرده و به دستگاه اضافه یا جایگزین کنند.
  • تنظیمات پیشرفته: این نوع اتومایزرها معمولاً در مقایسه با دستگاه‌های آماده مصرف تنظیمات بیشتری دارند. کاربران می‌توانند قدرت، حرارت، جریان هوا و سایر پارامترهای اساسی را دقیقاً تنظیم کنند.
  • شخصی سازی: اتومایزرهای دست‌ساز به کاربران اجازه می‌دهند تا تجربه‌ی سازی از مصرف سیگار الکترونیکی داشته باشند. این امکان وجود دارد که کاربران نوع و طعم مایع الکترونیکی و میزان آن را به دلخواه تغییر دهند.
  • آموزش و یادگیری: اتومایزرهای دست‌ساز به کاربران فرصت می‌دهند تا در مورد الکترونیک، برق، ادوات و عناصر مختلف آموزش ببینند و به تجربه‌ای عملی از علم انجام بدهند.
  • جامعه‌ی جهانی: افراد علاقه‌مند به اتومایزرهای دست‌ساز به طور معمول در جامعه‌های آنلاین و آفلاین به اشتراک گذاشتن تجربیات، ترفندها و دانش خود از این دستگاه‌ها مشغول به فعالیت هستند.

انواع اتومایزرهای دست ساز

در کل سه نوع اتومایزر وجود دارد: یکبار مصرف، قابل تعویض با کویل ویپ و قابل بازسازی! آخرین دسته یعنی اتومایزرهای قابل بازسازی پیچیده تر است و تقریباً همه انواع جدید ویپ متعلق به این دسته هستند. اتومایزر قابل بازسازی بسته به عملکردی که انجام می دهد به سه نوع دیگر تقسیم می شود. این سه نوع اتومایزر قابل بازسازی عبارتند از: اتومایزرهای قابل بازسازی مخزنی (RTA)، اتومایزرهای قابل بازسازی چکه ای (RDA) و اتومایزرهای قابل بازسازی مخزنی چکه ای (RTDA)، که در زیر به تفصیل بیان شده اند.

1- اتومایزر یکبارمصرف یا کلیرومایزر (Clearomizer)

کلیرومایزر ابتدایی ترین اتومایزر یکبار مصرف است که کمترین پیچیدگی را دارد. این دستگاه فقط در صورتی که نمی خواهید ویپینگ را به طور دائم در فعالیت های خود بگنجانید، برای استفاده هرزگاهی در نظر گرفته شده است. این نوع اتومایزر برای استفاده طولانی مدت طراحی نشده است و جریان هوای محدود عملکردهای آن را مختل می کند. از آنجایی که تعویض قطعات آن در صورت خرابی هزینه کمتری دارد، باید به طور کلی دور انداخته شود. با این حال، مزایای این محصول شامل هزینه کم و سهولت استفاده از آن می شود.

2- اتومایزرهای قابل تعویض با کویل ویپ

این نوع از اتومایزرها کمی پیچیده‌تر هستند و بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این نوع اتومایزر، کویل اهم یا کویل ویپ، به عنوان جزء اصلی اتومایزر، تعویض می شود زیرا به مرور زمان کیفیت خود را از دست می دهد و ممکن است طعم ویپ را تغییر دهد. در کل زمانی که کویل ویپ دچار آسیب یا سوختگی می گردد باید تعویض شود.  اکثر افراد حرفه‌ای از اتومایزرهای قابل تعویض با کویل ویپ استفاده می‌کنند. مزیت این نوع اتومایزر این است که می توانید مناسب ترین کویل اهم را مطابق با نیاز و سلیقه خود انتخاب کنید. با این حال، تعویض کویل ارزان نیست و ممکن است کمی گران تمام شود.

اتومایزرهای قابل بازسازی (Rebuildable)
اتومایزرهای قابل بازسازی

3- اتومایزرهای قابل بازسازی (Rebuildable)

همانطور که از نام آن پیداست در این نوع اتومایزرها تمام اجزای آن قابل بازسازی است. در این نوع اتومایزرها این آزادی را دارید که تقریباً هر مؤلفه ای از ویپ خود را در هر ابعاد و شکلی تغییر داده و جایگزین کنید. بدیهی است، این ویژگی ها برای افراد مبتدی چندان مناسب نیست. سه نوع اتومایزر قابل بازسازی عبارتند از:

  • اتومایزرهای قابل بازسازی مخزنی (RTA): RTA یک دستگاه ویپ با مخزن بزرگ است که به شما امکان حمل مقدار بیشتری از جویس را می‌دهد. این ویژگی سبب می‌شود پر کردن مجدد آن، استفاده در طولانی‌ مدت و بهره‌گیری از آن آسان تر شود. اگر ویپر حرفه‌ای هستید که از طعم‌های شیرین به صورت مداوم لذت می‌برید، این دستگاه ویپ برای شما مناسب است. این دستگاه دارای مخزن بزرگی است و قبل از اینکه جویس را به کویل برساند، به خوبی آن را جذب می‌کند. همچنین، امکان استفاده از حالت ساب اهم را نیز فراهم می کند.
  • اتومایزرهای قابل بازسازی چکه ای (RDA): این نوع اتومایزر جریان مداوم و ثابتی از جویس را به کویل شما می‌رساند و از سوختن خشک فیتیله و آسیب دیدن کویل جلوگیری می‌کند. با این حال، برای رسیدن به این عملکرد، لازم است به صورت دستی جویس را روی آن بچکانید. برخلاف RTA که مخزن آن جریان ثابتی از جویس را به فیتیله حفظ می‌کند، تکنیک چکه‌ای (Dripping) نیازمند این است که پس از هر چند پک، به صورت دستی طعم مورد نظر خود را روی فبتیله بچکانید. انجام این کار همراه با ریسک است اما در مقابل چندین مزیت نیز به همراه دارد. ریسک آن این است که اگر فراموش کنید پس از چند پک سنگین، جویس را روی فیتیله بچکانید و باعث خشک شدن فیتیله و سوختن کویل شوید. اما مزیت آن این است که می‌توانید به طور همزمان از چندین طعم مختلف استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر دو کویل دارید، می‌توانید روی یک کویل یک طعم و روی دیگری طعم متفاوتی بچکانید. با این روش می توانید ترکیبات بی‌نهایتی از طعم‌های دلخواه خود را داشته باشید. اما فراموش نکنید که به درستی جویس را روی فتیله بچکانید.
  • اتومایزرهای قابل بازسازی مخزنی چکه ای (RTDA): در این نوع اتومایزر شما بیشترین کنترل را بر فرایند ویپینگ خود دارید، شما یک کویل، یک مخزن پر از جویس و امکان چکه کردن جویس به صورت دوره‌ای با فشار یک دکمه را در اختیار دارید. این دستگاه، رویای نهایی یک فرد علاقه‌مند به تولید حجم بخار فراوان یا کلود چیسینگ (Cloud Chasing) است. شما آزادی انتخاب دارید و می‌توانید به اندازه دلخواه از جویس و ظرفیت دستگاه استفاده کنید. اکثر علاقه‌مندان به ویپ این آزادی را می‌پسندند، اما به خاطر داشته باشید که این دستگاه برای همه مناسب نیست.

مزایا و معایب اتومایزرهای دست ساز

اتومایزرهای دست‌ ساز، دروازه‌ای به سوی تجربه‌ای منحصر به فرد از ویپینگ می‌گشایند. این اتومایزرها که توسط خود کاربران ساخته می‌شوند، کنترل کامل، سفارشی‌سازی بی‌نهایت و فرصتی برای یادگیری را به ارمغان می‌آورند. اما در کنار این مزایا، معایبی نیز دارند که باید پیش از ورود به این دنیای جذاب، از آنها آگاه بود.

مزایای اتومایزرهای دست‌ ساز:

  • می توانند تجربه ای منحصر به فرد مطابق با سلیقه و نیاز خود داشته باشند.
  • به جای دور انداختن دستگاه آن را تعمیر کنند.
  • قدرت، حرارت و میزان بخار تولید شده را تنظیم کنند.
  • با اصول ساخت ویپ و مهندسی آن آشنا شوند.
  • تجربیات و آموخته های خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.

معایب اتومایزرهای دست‌ ساز:

  • ساخت، تنظیم و نگهداری از اتومایزرهای دست‌ساز نیازمند دانش، تجربه و ظرافت است.
  • اتومایزرهای دست‌ساز زمان‌بر هستند. از تهیه قطعات تا تنظیمات نهایی، باید انرژی و حوصله بیشتری صرف کنید.
  • به طور کلی، اتومایزرهای دست‌ساز گران‌تر از دستگاه‌های ویپینگ آماده هستند.
  • تنوع بالای قطعات و تنظیمات در این نوع اتومایزرها، می‌تواند عملکرد غیرقابل پیش‌بینی و تجربه‌ای ناخوشایند را به همراه داشته باشد.
  • اشتباهات در ساخت و تنظیم اتومایزرهای دست‌ساز می‌تواند منجر به آتش‌سوزی، خرابی دستگاه و حتی آسیب‌های جسمی شود.
  • نظیمات متعدد و دقیق این نوع اتومایزرها، می‌تواند استفاده از آنها را برای افراد مبتدی دشوار نماید.
چگونه از اتومایزر خود نگهداری کنیم؟
مراقبت از اتومایزرها

چگونه از اتومایزر خود نگهداری کنیم؟

یکی از راه‌های پایدار برای حفظ عادت ویپینگ، خرید دستگاه‌ های بادوام‌تر است که به محیط زیست آسیب نرسانند و در عین حال مقرون به صرفه باشند. برای اینکه دستگاه ویپ شما درست کار کند باید از قطعات آن از جمله اتومایزر به خوبی مراقبت کنید. از آنجایی که اتومایزر برای کار کردن به ماد تمیز نیاز دارد و بدنه آن نیز به سرعت کثیف می‌شود، باید به طور مرتب بدنه آن را تمیز کنید.

سپس نوبت به داخل اتومایزر می‌رسد که شامل مخزن و کویل می شود. در هربار پر کردن جویس مخزن و کویل را تمیز کنید. از آنجایی که کویل‌ها هر بار که ویپ می‌کشید، تحت حرارت شدید قرار می‌گیرند در نتیجه بیش از هر قطعه دیگری از کار می افتند. بنابراین، عملکرد کویل‌ها را بررسی کنید و هر زمان که عملکرد آن‌ها کاهش یافت، اقدام به تعویض آنها نمایید.

سوالات متداول

1- اتومایزر ویپ چیست؟

اتومایزر ویپ، بخش اصلی دستگاه ویپ است که جویس (E-juice) را به بخار قابل استنشاق تبدیل می‌کند.

2- آیا می‌توان اتومایزر را تمیز کرد و دوباره از آن استفاده نمود؟

بله، برخی از اتومایزرها قابل تمیز کردن و استفاده مجدد هستند، اگرچه این بستگی به نوع دستگاه شما دارد.

3- کدام نوع اتومایزر ویپ برای من مناسب است؟

بهترین نوع اتومایزر ویپ برای شما به سطح تجربه و ترجیحات شما بستگی دارد. اگر مبتدی هستید، اتومایزرهای RTA یا RTDA که استفاده آسان تری دارند، برای شما مناسب‌تراند. اگر تجربه بیشتری دارید و به دنبال طعم‌ها و بخار بیشتری هستید، اتومایزر RDA  گزینه بهتری است.

4- چرا اتومایزرهای من خیلی سریع می‌سوزند؟

اگر هنگام ویپ کشیدن طعم سوختگی احساس می‌کنید، این می‌تواند به دلایل مختلفی باشد. اگر از دستگاهی با مخزن قابل پر کردن مجدد استفاده می‌کنید، ممکن است نیاز به تعویض کویل یا پر کردن مجدد جویس الکترونیکی باشد. همچنین، این می‌تواند به دلیل تجمع رسوب باشد، که در این صورت زمان تمیز کردن اتومایزر شما فرا رسیده است، یا اینکه کویل به درستی آماده نشده باشد.

1 دیدگاه برای “انواع اتومایزرهای دست ساز ویپ (3 دسته کلی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× پشتیبانی آنلاین