PG و VG چیست و چه فرقی در جویس ها دارند؟

VG و PG چیستند و چه تفاوت هایی دارند
با نظردهی در پست های بلاگ 10 امتیاز کسب کنید

اگر می خواهید بدانید PG و VG چیست باید بگوییم که PG و VG هر دو ترکیباتی هستند که به سیگار الکترونیکی اضافه می شوند تا ویژگی های آن را افزایش دهند. همراه با پروپیلن گلیکول و گلیسیرین گیاهی، مایع این سیگارها  گاهی اوقات شامل نیکوتین، آب مقطر و طعم دهنده است.

صرف نظر از طعم یا محتوای نیکوتین، این دو ماده، ماهیت واقعی مایع الکترونیکی را تعیین می کنند. ویژگی های مهم جوس الکترونیکی مانند زدن گلو، طعم، غلظت طعم و ماندگاری به نسبت PG/VG بستگی دارد.

به همین دلیل است که به عنوان شخصی که ویپ مصرف می کند، باید بدانید که این دو ماده چگونه بر آب ویپ شما تأثیر می‌گذارند و چه غلظت‌هایی برای شما مناسب است. برای اینکه در خرید جوس انتخاب بهتری داشته باشید ابتدا باید با PG و VG چیست آشنا شوید.

PG و VG چیست ؟

PG و VG دو ماده اصلی هر مایع الکترونیکی هستند و PG (مخفف: Propylene Glycol)  VG (مخفف: Vegetable Glycerin) است. پروپیلن گلیکول یا PG یک ترکیب شیمیایی بی رنگ و تقریباً بی بو است که نام شیمیایی آن پروپن-1،2-دیول (propane-1,2-diol) است. این ترکیب ساختاری شامل 3 شاخه کربنی است، که به شاخه اول و دوم آن 2 گروه الکلی OH متصل شده است. پروپیلن گلیکول یک مایع غیر سمی است و برای مصارف مختلف استفاده می‌شود.

این ترکیب ویژگی‌های مختلفی از جمله خواص حل کنندگی، خاصیت نگهدارندگی (برای جلوگیری از فساد دیگر مواد) و توانایی حفظ رطوبت محیط را دارا است. پروپیلن گلیکول در صنایع آرایشی، دارویی، مواد غذایی برای انسان‌ها و حیوانات، به عنوان طعم دهنده مواد غذایی و در بسیاری از دیگر موارد استفاده می‌شود.

گلیسیرین گیاهی یا VG یک نوع الکل بی رنگ و بی بو است که شیرینی کمی دارد و چسبناک تر از PG است. نام شیمیایی این ترکیب پروپن-3,2,1-ترایول (propane-1,2,3-triol) است. در مقابل PG که دارای 2 گروه الکلی OH است، VG دارای 3 گروه الکلی OH است. به این ترکیب هم گلیسرول می‌گویند و همانند PG، ماده‌ای غیرسمی و قابل مصرف به عنوان خوراک است. خواص شیرینی، حلالیت، نگهدارندگی و توانایی حفظ رطوبت، VG را برای مصارف گوناگون مناسب می‌سازد.

کاربرد PG و VG چیست ؟

پروپیلن گلیکول بیشتر از گلیسیرین گیاهی در تولید سیگار الکترونیکی استفاده می شود و قوام کمتری دارد. علاوه بر این، به طور کلی تصور می شود که نسبت به گلیسیرین گیاهی، طعم بیشتری را ارائه می دهد.  گلیسیرین گیاهی ضخیم‌تر از پروپیلن گلیکول است و به همین دلیل جلوگیری از گرفتگی قلم ویپ هنگام استفاده از مایع الکترونیکی مبتنی بر VG دشوارتر است.

گلیسیرین گیاهی نیز شیرین تر از پروپیلن گلیکول است، به این معنی که می تواند بر طعم مایع الکترونیکی تأثیر بگذارد. همچنین گلیسیرین گیاهی چگالی بخار ضخیم‌تری ارائه می‌کند، به این معنی که توده‌های بخار تولید شده هنگام استفاده از مایع الکترونیکی مبتنی بر VG نسبت به مایعات الکترونیکی مبتنی بر PG حجم بیشتری دارند.

PG برای چه مواردی استفاده می شود؟

PG می تواند به عنوان یک امولسیفایر عمل کند که یکی از نقش های اصلی آن در مایعات الکترونیکی است. مواد مخلوط شده با پروپیلن گلیکول، حتی اگر برای مدت طولانی بمانند، جدا نمی شوند. این قابلیت امولسیون سازی PG آن را برای نوشیدنی های بطری بسیار مفید می کند.

همچنین PG از خشک شدن موادی که به آن اضافه می شود جلوگیری می کند. به همین دلیل است که یک ماده ضروری برای لوسیون ها، مرطوب کننده ها و برخی مواد مصرفی مرطوب مانند مایعات ویپ است. توانایی حل PG چیزی است که آن را به یک حامل طعم خوب تبدیل می کند. اکثر پودرها و ترکیبات به راحتی پروپیلن گلیکول را حل می کنند.

مایعات ویپ به لطف پروپیلن گلیکول می توانند برای مدت طولانی بدون فاسد شدن باقی بمانند. PG از رشد باکتری ها جلوگیری می کند و همچنین در محصولاتی که باکتری ها را از بین می برند استفاده می شود.

VG برای چه مواردی استفاده می شود؟

VG در هر ماده یا محصولی که به آن اضافه می شود همان نقش PG را ایفا می کند. به عبارت دیگر می توان از آن به صورت زیر استفاده کرد:

  • یک امولسیفایر
  • یک مرطوب کننده (برای به دام انداختن و حفظ رطوبت)
  • یک حلال
  • یک عامل ضد میکروبی

علاوه بر این، گلیسیرین گیاهی به دلیل طعم شیرین منحصر به فردش می تواند به عنوان یک شیرین کننده استفاده شود.

معرفی انواع مایع ویپ و سیگار الکترونیکی
جویس سیگار الکتونیکی چیست؟

مواد تشکیل دهنده مایع سگار الکترونیکی (E-Liquid) چیست؟

PG (پروپیلن گلیکول): این یکی از مواد پایه هر مایع الکترونیکی است. این حامل اصلی عطر و طعم e-juice / نیکوتین است. همچنین مسئول احساس تند در گلو یا ضربه زدن گلو است که در برخی از مایعات الکترونیکی مشاهده می شود.

VG (گلیسیرین گیاهی): گلیسیرین گیاهی ماده پایه بعدی بعد از پروپیلن گلیکول است. همچنین به عنوان یک حامل برای طعم ویپ عمل می کند، اما به طور عمده مسئول ایجاد بخار است.

نیکوتین: نیکوتین یک ماده شیمیایی اعتیادآور است که از گیاه تنباکو به دست می آید. هر چه غلظت نیکوتین در یک مایع الکترونیکی بیشتر باشد، سریع تر مسموم خواهید شد.

طعم‌دهنده‌ها: اینها شیمیایی مختلفی هستند که به مایعات ویپ اضافه می‌شوند تا طعم، رنگ یا عطر بی‌نظیری به آن‌ها بدهد. طعم های محبوب ویپ شامل تنباکو، منتول، وانیل، موز و توت فرنگی است.

آب: مایعات الکترونیکی ممکن است حاوی آب نیز باشند. با این حال، این یک عنصر ضروری نیست، بنابراین به ندرت در تولید آن استفاده می شود، مگر اینکه نیاز به رقیق کردن e-juice باشد.

تفاوت PG با VG چیست؟

دو ماده اصلی برای هر مایع الکترونیکی هستند و هر دو نقش مهمی در حمل طعم‌های e-juice دارند. دانستن اینکه این دو ماده شیمیایی چیست، چه تفاوتی با یکدیگر دارند و کاربردهای منحصر به فرد آنها بسیار مهم است.

حال معنی VG و PG چیست ؟ این به سادگی به نسبت ترکیبی VG و از در هر مایع الکترونیکی اشاره دارد. اگرچه گلیسیرین گیاهی و پروپیلن گلیکول نقش یکسانی دارند، اما در مایعات الکترونیکی کمی متفاوت عمل می کنند. به همین دلیل است که نسبت های مختلف ترکیبی VG و PG اثرات متفاوتی در مایعات ویپ ایجاد می کنند. این اثرات را می توان در طعم، یا سختی جویس الکترونیکی مشاهده کرد.

PG به صورت مایع شفاف و بی رنگ است، در حالی که VG یک مایع کمی چسبنده تر و کشسان است و معمولاً رنگ سفیدتری دارد. PG نسبت به VG بخاردهی بیشتری دارد، معنی اش این است که PG با سرعت بیشتری تبخیر می‌شود و بخاری چندان چشمگیر تولید نمی‌کند. در حالی که VG بخار بیشتری تولید می‌کند.

همچنین PG حلالیت بهتری نسبت به برخی مواد دارد و به عنوان یک حلال در سیستم‌های سیگار الکترونیکی استفاده می‌شود. از طرف دیگر، VG حلالیت کمتری دارد و نیاز به انتقال حرارت بیشتری دارد تا به خوبی انتقال داده شود. به دلیل طعم شیرین VG، برخی افراد ترجیح می‌دهند تا از ترکیبی از VG و PG استفاده کنند تا تجربه ذائقه بهتری داشته باشند. علاوه بر این VG باعث تولید بخار بیشتری می‌شود.

نسبت PG و VG متفاوت برای مقاصد مختلف چیست؟

PG 90 و VG 10:

این نسبت‌ها قوی‌ترین طعم‌ها و بهترین مزه‌ها را ارائه می‌کنند، اما به قیمت تولید بخار تمام می‌شوند. برای افرادی که به دنبال ترک سیگار هستند توصیه می شود.

VG 20 و PG 80

این نوع مایعات الکترونیکی حداقل بخار را تولید می کنند، اما همچنان طعم و مزه های قدرتمندی نیز دارند.

VG 30 و PG 70

اگرچه خیلی محبوب نیست، اما این نسبت برای کسانی که به دنبال طعم هستند، خوب است. این ترکیب بخار زاید تولید می کند.

VG 40 و PG 60

شاید ترکیبی عالی از تولید بخار ویپ و شدت طعم باشد، این نسبت برای هر دو ویپ MTL و DTL مناسب است.

VG 50  و PG 50

این نسبت طبیعی است. تولید بخار نسبتاً خوبی دارد و ضربه خوبی به گلو می دهد، مناسب برای MTL است.

VG 60 و PG 40

این نسبت باعث ایجاد بخار قوی، طعم خوب و ضربه خفیف به گلو می شود. همچنین برای دستگاه های MTL و DTL Vaping به خوبی کار می کند.

VG 70 و PG 30

این نسبت یکی از محبوب ترین ها است. این ترکیبی عالی از بخار متراکم و طعم های خوب است.

VG 80 و PG 20

جویس الکترونیکی با این نسبت بخارات بی‌نظیری تولید می‌کنند، اما همچنان طعم‌های قابل‌توجهی دارند. این نسبت برای دستگاه های ویپینگ MTL مناسب نیست.

VG 90 و PG 10 یا VG 100

نسبت PG/VG 90% و بالاتر برای دستگاه هایی است که کمتر به طعم آن اهمیت می‌دهند و صرفاً به دنبال بخار هستند. این نوع جویس الکترونیکی یک تجربه ویپینگ روان را با ضربه کم یا بدون ضربه به گلو ارائه می‌کند. این فقط برای دستگاه های با وات بالا ایده آل است.

مایعات الکترونیکی با VG بالا

مایعات الکترونیکی با VG بالا معمولاً 70٪ VG یا بیشتر را شامل می شوند. بسیاری از افراد سیگاری به این مقدار عادت دارند. غلیظ تر بودن به دلیل داشتن مقدار VG بیشتر (ضخیم تر از این دو) به این معنی که در کیت ها و مخازن با قدرت بالاتر کار می کنند.

بر اساس نسبت‌های متغیر، می‌توانید انتخاب کنید که طعم یا بخار مهم‌تر است. برای طعم بیشتر، چیزی مانند نسبت سی به هفتاد و برای بخار بیشتر نسبت بیست به هشتاد را انتخاب کنید. صرف نظر از نسبتی که انتخاب می کنید، وقتی در کیت Sub Ohm استفاده می شود، این مایعات الکترونیکی بخار بسیار بیشتری نسبت به مایعات الکترونیکی 50:50 تولید می کنند.

 کلام آخر

در این مطلب در مورد PG و VG چیست صحبت کردیم. با توجه به مطالب بیان شده در بالا نکته اصلی که در مورد ایمنی مایعات الکترونیکی باید از آن آگاه بود، نیکوتین است. پوست شما مقدار زیادی از هر چیزی را که روی آن قرار می دهید جذب می کند. این در مورد مایعات الکترونیکی نیز صدق می کند.

در حالی که غیرعادی است که PG و VG پوست شما را تحریک کنند، نیکوتین می تواند از طریق استفاده موضعی و همچنین استنشاق جذب شود. اگر از یک مایع الکترونیکی قوی‌تر با قدرت نیکوتین استفاده می‌کنید و اتفاقاً روی دست‌هایتان ریخته می‌شود، بلافاصله دست‌های خود را بشویید.

لازم به ذکر است که فروشگاه اینترنتی ویپرزکو مرجع خرید جوس، ویپ، پاد و ماد و همراه با ضمانت پس از فروش و تنها نمایندگی رسمی شرکت گیک ویپ در ایران می باشد، جهت استعلام نمایندگی می توانید به وب‌سایت geekvape.com مراجعه کنید.

 سوالات متداول

آیا پروپیلن گلیکول برای مصرف انسان بی خطر است؟

بله، پروپیلن گلیکول برای مصرف انسان بی خطر است، چه از طریق استنشاق و چه به عنوان یک افزودنی غذایی. این ماده دارای تاییدیه FDA (سازمان غذا و دارو) برای استفاده به عنوان افزودنی غذایی است.

بهترین نسبت PG و VG چیست؟

اگر می خواهید حداکثر طعم را از مایع الکترونیکی خود دریافت کنید، یک مایع الکترونیکی با نسبت PG: VG متعادل انتخاب کنید. اکر به دنبال بخار هستید، بنابراین یک مایع الکترونیکی با نسبت PG:VG در حدود 60:40 انتخاب کنید.

VG بیشتر بهتر است یا PG؟

مایعات الکترونیکی با VG بالا بخار بیشتری تولید می کنند و ضربه به گلو نرم تری دارند، اما مایع غلیظ است. مایعات الکترونیکی با PG بیشتر طعم بهتری به گلو می‌دهند و طعم تندتری دارند. این مایع رقیق‌تر از VG است و برای استفاده با کویل‌های بالا ایده‌آل است.

50 VG 50 PG به چه معناست؟

به طور خلاصه، 50/50 e-liquid یک جویس است که دارای نسبت متعادل 50٪ از مواد اصلی مایع e. پروپیلن گلیکول و گلیسیرین گیاهی است. این مواد به عنوان PG & VG شناخته می شوند و برای کمک به شما در انتخاب نوع مناسب مایع الکترونیکی برای کیت ویپ یا مخزن ویپ اهمیت دارند.

آیا ضرر VG کمتر از PG است؟

هر دو PG و VG ترکیبات آلی و غیر سمی هستند که برای مصرف انسان ایمن در نظر گرفته می شوند. هر دو به طور گسترده ای برای دهه ها به عنوان افزودنی های غذایی در انواع محصولات غذایی تجاری موجود مانند پنیر، غلات، بستنی و نوشابه ها استفاده شده اند.

آیا VG برای ریه ها مضر است؟

التهاب ریوی و فیبروز ناشی از VG خفیف است. با این حال، اثرات VG می تواند در طول زمان انباشته شده و منجر به بیماری های مزمن ریوی شود.

آیا ویپ بدتر از سیگار است؟

بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که مضرات ویپ بسیار کمتر از سیگار است. دلیلش این است که سیگارهای الکترونیکی حاوی تنباکوی سرطان زا نیستند و بیشتر مواد شیمیایی سمی موجود در سیگار در سیگارهای الکترونیکی وجود ندارند.

آیا ویپ برای دندان شما مضر است؟

نیکوتین سیگارهای الکترونیکی نیز بزاق دهان را کم می کند. کمبود بزاق می تواند منجر به خشکی دهان، تجمع پلاک، افزایش باکتری و در نهایت پوسیدگی دندان شود. نیکوتین استنشاق شده در حین ویپینگ به عنوان یک محرک عضلانی عمل می کند. این می تواند باعث شود دندان قروچه (براکسیسم) ایجاد شود. پس بهتر است کمتر مورد استفاده قرار بگیرد.

3 دیدگاه برای “PG و VG چیست و چه فرقی در جویس ها دارند؟

  1. معین گفته:

    سالت نیکوتین یه مقدار گلومو ادیت میکنه، از vg یا pg میتونیم بهش اضافه کنم نرمتر بشه؟ یا حتی از این vg pg های ترکیب شده آماده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× پشتیبانی آنلاین