بهترین داروی ترک سیگار (قرص وارنیکلین و ولبان)

همه چیز در مورد قرص ترک سیگار
با نظردهی در پست های بلاگ 10 امتیاز کسب کنید

علیرغم تلاش های زیاد برای کاهش مصرف دخانیات، استعمال سیگار همچنان عامل اصلی بیماری های غیرقابل پیشگیری، ناتوانی و مرگ در سراسر جهان است. ترک سیگار یکی از چالش‌های عمده‌ای است که بیشتر افراد سیگاری با آن درگیر هستند. سیگار، ماده‌ای است که حاوی نیکوتین بوده و به طور قابل توجهی اعتیادزا و مضر برای سلامت انسان است. ترک این عادت معمولاً نیازمند تصمیم، قدرت اراده و استراتژی‌های مؤثر است. آیا می دانستید داروی ترک سیگار وجود دارد؟

اغلب بدون استفاده ازاین داروها، تنها 3 درصد از سیگاری ها در سال می توانند این ماده خطرناک را ترک کنند. مصرف دخانیات خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های حاد و مزمن، از جمله سرطان ها را افزایش می دهد. در این مطلب قصد داریم انواع روش‌های دارویی و غیر دارویی برای ترک سیگار را بیان کنیم.

منظور از داروی ترک سیگار چیست؟

منظور از داروی ترک سیگار (به انگلیسی: smoking quit medicine) داروهایی است که به صورت خاص برای کمک به افراد سیگاری طراحی شده‌اند. این داروها بهترین و کارآمدترین روش‌های پزشکی برای کمک به کسانی که می‌خواهند سیگار را ترک کنند.

داروهای ترک سیگار معمولاً دارای ترکیبات فعال هستند که عملکرد سیستم عصبی مرتبط با نیکوتین را تغییر می‌دهند. برخی از این داروها به عنوان درمان‌های جایگزین نیکوتین عمل می‌کنند و برخی دیگر می‌توانند عوارض قطع سیگار را کاهش دهند.

روش های زیادی برای ترک سیگار وجود دارد. برای مثال قرص های ترک سیگار جزو بهترین روش ها برای کنار گذاشتن این عادت مضر است. برخی از این داروها را می توان همراه با درمان جایگزین نیکوتین (NRT) استفاده کرد. لازم به ذکر است که افرادی که به طور قابل توجهی به نیکوتین وابسته هستند باید از جایگزین نیکوتین و یا درمان دارویی برای کمک به ترک آن استفاده کنند.

علائم وابستگی شدید به نیکوتین در افراد سیگاری

  • سیگار کشیدن بیش از 1 بسته در روز
  • سیگار کشیدن در عرض 5 دقیقه پس از بیدار شدن از خواب
  • سیگار کشیدن حتی در هنگام بیماری
  • بیدار شدن در شب برای سیگار کشیدن
  • سیگار کشیدن برای کاهش علائم ترک

دلایل ترک سیگار

ترک سیگار دلایل متعددی دارد و برای افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد. یکی از اصلی‌ترین دلایل ترک سیگار، سلامتی است. سیگار کشیدن باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان، بیماری‌های تنفسی و مشکلات دیگر سلامتی می‌شود. ترک سیگار می‌تواند ریسک ابتلا به این بیماری‌ها را کاهش دهد.

همچنین سیگار کشیدن می‌تواند به صورت مستقیم و غیرمستقیم تأثیرات منفی بر روی کیفیت زندگی داشته باشد. با استفاده از انواع داروی ترک سیگار شما می‌توانید این ماده را ترک کرده و موجب بهبود عملکرد بدن، افزایش سطح انرژی، بهبود طعم و بوی غذا، بهبود استحکام عضلات بدن خود شوید.

علاوه بر این هزینه مصرف سیگار زیاد است و با ترک آن شما می‌توانید پولی که قبلاً برای خرید سیگار می پرداختید، صرف چیزهای مفیدتری کنید. همچنین سیگار کشیدن ممکن است باعث ناراحتی یا نارضایتی اطرافیان شنا نیز بشود. بنابراین با ترک سیگار، شما می‌توانید روابط خود با خانواده، دوستان و همکاران را بهبود ببخشید و از نظر اجتماعی موفق‌تر باشید.

در مورد ترک سيگار چه بايد بدانم؟
بررسی تمامی عوارض ترک سیگار

علائم ترک سیگار

ترک سیگار ممکن است با علائم و نشانه‌هایی همراه باشد که می‌توانند در طول فرآیند ترک سیگار ظاهر شوند. شدیدترین علائم در هفته اول ترک سیگار ظاهر می‌شوند و در طول چند هفته اول به تدریج کاهش می‌یابند. برخی از علائم رایج ترک سیگار عبارتند از:

خواب نامنظم: ممکن است در اوایل ترک سیگار فرد مشکلات خواب داشته باشد.

خشکی دهان: ممکن است شخص احساس خشکی در دهان کرده و طعم غذاها را حس نکند.

خستگی و خواب آلودگی: به دلیل تغییرات در میزان نیکوتین، ممکن است خستگی و خواب آلودگی در اثر ترک سیگار در شخص بروز کند.

بی‌قراری و عصبانیت: ترک سیگار ممکن است باعث بی‌قراری، تحریک و عصبانیت شود.

افزایش اشتها: برخی افراد در اوایل ترک سیگار افزایش اشتها و افزایش وزن را تجربه می کنند.

سردرد: تغییر در میزان نیکوتین می‌تواند سردرد را تحریک کند.

افزایش تمایل به استفاده از جایگزین‌های نیکوتینی: برخی افراد در ترک سیگار از جایگزین‌های نیکوتینی مانند چوب‌های نیکو یا داروهای گیاهی ترک سیگار استفاده می کنند.

انواع روش های ترک سیگار

روش های مختلفی برای ترکس یگار وجود دارد که شامل استفاده از داروی تریک سیگار، سیگارهای الکترونیکی یا ویپ و داروهای گیاهی است. برخی از داروهای گیاهی ترک سیگار مانند شیرین بیان، زوفا، گیاه خوشبوی مصری، علف چای، فلفل قرمز، جو دوسر، چای کوهی و عرق شاهتره می توانند به ترک این ماده سمی کمک کنند. البته بهتر است قبل از مصرف دارو ترک سیگار گیاهی و دیگر انواع  دارو خانگی برای ترک سیگار، از یک پزشک متخصص کمک بگیرید.

دیگر راهکارهای ترک سیگار شامل آدامس های ترک سیگار، چسب نیکوتین (چسب ترک سیگار) و اسپری دهان و بینی است. چسب های ترک سیگار نیکوتین را به آرامی آزاد می کنند. اسپری ها و آدامس‌ها سریع‌تر عمل می‌کنند و ممکن است برای کمک به کاهش هوس‌ سیگار  بهتر باشند. بهتر است قبل از استفاده از هر یک از این روش ها، از اشخاص متخصص و مشاوران ترک دخانیات کمک بگیرید.

انواع قرص ترک سیگار

انواع دارو و قرص ترک سیگار ایرانی و خارجی شامل وارنیکلین و بوپروپیون است. قرص جدید ترک سیگار که وارنیکلین یا Chantix نام دارد، بهترین داروی ترک سیگار تضمینی است. این قرص به عنوان موثرترین دارو برای ترک سیگار توصیه می کند. در مقایسه با چسب های نیکوتین، وارنیکلین موثرتر بوده و بهتر عمل می کند.

البته عوارض جانبی استفاده از وارنیکلین، نسبت به چسب های نیکوتین بیشتر است. به نظر می رسد استفاده وارنیکلین با چسب های نیکوتین در ترک سیگار موثرتر باشد. در ادامه به معرفی و بررسی انواع قرص ترک سیگار می پردازیم.

وارنیکلین (Champix)

وارنیکلین ( نام تجاری Champix ) یا قرص ترک سیگار چنتکس، بهترین داروی ترک سیگار است. وارنیکلین دارویی است که به دو صورت عمل می کند. این قرص میل به نیکوتین را کاهش می دهد. برای خرید قرص ترک سیگار champix می توانید به داروخانه ها مراجعه کنید. همچنین برای خرید اینترنتی قرص ترک سیگار وارنیکلین نیز می توانید به وب‌سایت های معتبر مانند داروکده مراجعه نمایید. البته بهتر است این داروها با تجویز پزشک مورد استفاده قرار بگیرند.

عوارض قرص ترک سیگار وارنیکلین

عوارض جانبی داروی ترک سیگار وارنیکلین شامل تغییرات خلق و خو یا رفتار مانند افسردگی، توهم، هذیان، پرخاشگری، بی قراری، اضطراب، هراس یا حتی افکار خودکشی است. دیگر عوارض احتمالی عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • سردرد
  • مشکل در خواب
  • رویاهای غیرمعمول یا راه رفتن در خواب
  • یبوست
  • تغییرات در طعم دهان
  • عارضه پوستی
  • تشنج
  • مشکلات قلبی یا عروقی

بوپروپیون (زیبان)

قرص ترک سیگار بوپروپیون (با نام تجاری Zyban) یکی دیگر از انواع داروی ترک سیگار است. قرص ترک سیگار ولبان یا بوپروپیون دارویی است که در ابتدا برای درمان افسردگی استفاده می شد، اما بعدها مشخص شد که این قرص به افراد در ترک سیگار نیز کمک می کند. این دارو، بر روی بخش‌هایی از مغز که در رفتار اعتیادآور نقش دارند، تأثیر می گذارد.

همچنین تصور می‌شود که بوپروپیون با افزایش سطوح برخی از مواد شیمیایی مغز، میل به تنباکو و علائم ترک را کاهش می‌دهد. چندین روز طول می کشد تا بوپروپیون به سطوح موثر در خون برسد. فرد سیگاری باید یک یا دو هفته قبل از ترک سیگار مصرف بوپروپیون را شروع کند.

عوارض جانبی احتمالی این قرص شامل احساس افسردگی، اضطراب، آشفتگی، پرخاشگری، هیجان بیش از حد یا بیش فعالی و داشتن افکار خودکشی است. دیگر عوارض احتمالی عبارتند از:

  • خشکی دهان
  • گرفتگی بینی
  • مشکل خواب و کابوس
  • خستگی
  • یبوست
  • حالت تهوع
  • سردرد
  • فشار خون بالا
  • تشنج

نیکوتین پچ

نیکوتین پچ (Nicotine Patch) یا چسب نیکوتین، یک پچ پوستی است که نیکوتین را به صورت مداوم و در میزان کنترل شده به بدن وارد می‌کند. در واقع این چسب مقدار آهسته و ثابتی از نیکوتین را از طریق پوست وارد بدن می کند. فرد سیگاری باید هر روز یک چسب نیکوتین جدید را روی ناحیه ای از پوست بدون مو بین کمر و گردن، مانند بالای بازو یا قفسه سینه خود بزند.

این چسب نیز مانند دیگر داروهای ترک سیگار ممکن است عوارضی مانند درد عصبی عضلانی و اسکلتی، گرفتگی صدا، عطسه و احساس سوزش چشم به همراه داشته باشد. دیگر عوارض جانبی این قرص عبارت است از:

  • حساسیت
  • سکسکه
  • تپش قلب
  • اختلال در خواب
  • گوش درد
  • آبریزش چشم
  • نفخ
  • بیماری های لثه

چوب دهانی نیکوتین

آدامس نیکوتین (Nicotine Gum) نوعی آدامس است که نیکوتین را در خود دارد و با جویدن آن می توان نیکوتین را به بدن انتقال داد. افرادی که داروهای آسم، ضدافسردگی و انسولین مصرف می کنند، باید زیر نظر پزشک خود اقدام به استفاده از آدامس نیکوتین کنند. این قرص داروی ترک سیگار نیز ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد که عبارتند از:

  • مشکلات دهان، دندان یا فک
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال
  • ضعف
  • ضربان قلب سریع، تپنده یا نامنظم
  • مشکل در تنفس

سیگارهای الکترونیکی

سیگار الکترونیکی وسیله ای است که نیکوتین را به صورت بخار به بدن وارد می کند. این وسیله به شما امکان می دهد نیکوتین را بدون اثرات مضر سیگار استنشاق کنید، زیرا بخار آن حاوی قطران یا مونوکسید کربن نیست. استفاده از سیگار الکترونیکی یا ویپ می تواند بهترین راه ترک سیگار بدون دارو باشد.

تحقیقات نشان داده است که سیگارهای الکترونیکی می توانند در ترک سیگار به افراد کمک کنند، بنابراین ممکن است بخواهید آنها را به جای داروهای ذکر شده در بالا امتحان کنید. لازم به ذکر است که علاوه بر کم خطر بودن، هزینه سیگارهای الکترونیکی نیز کمتر از سیگارهای معمولی است.

آدامس ترک سیگار

آدامس نیکوتین (نام تجاری: NICOrelief، Nicorette) با کاهش میل به نیکوتین به ترک سیگار کمک می کند. نیکوتین ماده اعتیادآور موجود در تنباکو است. افراد سیگاری می توانند این آدامس را در دهان بجوند. نیکوتین (NIK oh teen) موجود در این آدامس به شما کمک می کند سیگار را ترک کنید.

هنگامی که یک شخص سیگاری برای اولین بار شروع به استفاده از آدامس نیکوتین می کند، می تواند هر یک تا دو ساعت یک بار، حداکثر تا 24 قطعه در روز از یک آدامس استفاده کند. برای استفاده از این محصول باید دستورالعمل های ذکر شده روی آن را مطالعه کنید.

برخی از انواع آدامس ترک سیگار خارجی شامل  نیکلایف و الدر است که در وب‌سایت هایی مانند داروکده موجود هستند. قیمت آدامس نیکلایف حدود 70 هزار تومان و قیمت آدامس الدر حدود 30 هزارتومان است. لازم به ذکر است که استفاده از آدامس ترک سیگار نیز ممکن است عوارضی داشته باشد. به عنوان استفاده بیش از حد از آدامس می‌تواند به مشکلاتی مانند درد فک، درد دندان، ایجاد سایش در دندان‌ها و مشکلات مرتبط با مفصل فک منجر شود.

برای جلوگیری از این مشکلات، توصیه می‌شود آدامس را برای مدت زمان طولانی نجوید و به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید. علاوه بر این در صورت داشتن هرگونه نگرانی درباره استفاده از آدامس ترک سیگار، بهتر است با پزشک یا متخصص ترک سیگار مشورت کنید تا شما را راهنمایی کنند.

سیگار الکترونیکی بهترین روش ترک سیگار
معرفی بهترین ویپ برای ترک سیگار

سخن پایانی

در این مطلب در مورد داروی ترک سیگار صحبت کردیم. اگر می‌خواهید سیگار را ترک کنید، چندین روش درمانی مختلف برای این کار وجود دارد. ترک سیگار با دارو جزو روش هایی است که عوارض زیادی دارد و حتی ممکن است برخی افراد نتوانند با این دارها سیگار را ترک کنند.

همچنین بهترین درمان برای هر فرد سیگاری بستگی به ترجیحات شخصی، سن و شرایط پزشکی او دارد. اما یکی از روش‌های کم ریسک و با عوارض جانبی کمتر می تواند استفاده از سیگارهای الکترونیکی یا ویپ باشد. شما می توانید بهترین ویپ ها و سیگارهای الکترونیکی را با قیمت مناسب از فروشگاه انترنتی ما یعنی ویپرزکو تهیه کنید.

سوالات متداول

سریع ترین راه برای ترک سیگار چیست؟

افراد سیگاری می توانند از یک داروی نیکوتین با اثر سریع مانند قرص یا آدامس برای مبارزه سریع با هوس کشیدن سیگار استفاده کنند. همچنین در راستای ترک سیگار، روش‌های متعددی وجود دارد که افراد می‌توانند از آنها بهره ببرند. یکی از این روش‌ها استفاده از داروها و مکمل‌های گیاهی است. در حقیقت، برخی از گیاهان و ترکیبات گیاهی ممکن است به کاهش هوس به سیگار سیگار کمک کنند و در فرآیند ترک سیگار موثر باشند. استفاده از ویپ یا سیگار الکترونیکی نیز جزو روش های سریع و کم خطر برای ترک سیگار است.

برای ترک سیگار چه مدت باید زیبان (بوپروپیون) مصرف کرد؟

بهتر است مصرف این قرص با دستور پزشک انجام شود. اما به طور معمول روزانه و قرص در روز به مدت یک هفته استفاده می شود. سپس ممکن است پزشک تصمیم بگیرد که فرد سیگاری مصرف ZYBAN را برای مدت بیشتری ادامه دهید. اگر بعد از 7 هفته بیمار نتوانست سیگار را ترک کند، ممکن است پزشک به او توصیه کند که مصرف ZYBAN را قطع کند و داروها و روش های دیگری را برای ترک پیشنهاد دهد.

نام قرص ترک سیگار چیست؟

رایج ترین قرص های ترک سیگار وارنیکلین و بوپروپیون است. برخی از داروهای دیگر نیز با تجویز پزشک می توانند در درمان و ترک سیگار مفید باشند.

آیا داروی ترک سیگار گیاهی نیز وجود دارد؟

برخی از گیاهان نیز ممکن است در کاهش نیاز به سیگار و کمک به تسهیل فرآیند ترک سیگار موثر باشند. با این حال، باید به خاطر داشت که هیچ داروی گیاهی به تنهایی نمی‌تواند ترک سیگار را تضمین کند و بهتر است به این مسئله به عنوان یک فرایند طولانی و چند جانبه نگاه کرد. همچنین قبل از استفاده از هر گونه داروی گیاهی یا مکمل برای ترک سیگار، بهتر است با پزشک خود یا متخصص ترک سیگار مشورت کنید. آنها می‌توانند شما را راهنمایی کنند و به شما بگویند که کدام روش‌ها و مکمل‌ها برای شما مناسب است.

آدامس ترک سیگار چه عوارضی دارد؟

استفاده از آدامس ترک سیگار به طور کلی به عنوان یک روش کمکی برای ترک سیگار بسیار مفید است، اما همانند هر روش دیگری، ممکن است برخی عوارض کوچک و موقت داشته باشد. برای مثال برخی از افراد ممکن است با استفاده از آدامس ترک سیگار احساس اضطراب یا تنش کنند. این مشکل معمولاً موقت است و با گذشت زمان کاهش می‌یابد. همچنین ممکن است برخی از افراد پس از مصرف آدامس ترک سیگار مشکلاتی مانند نفخ، سوء هاضمه، دل درد و یا اسهال داشته باشند. این عوارض نیز معمولاً موقت و کوتاه‌مدت هستند.

آیا Chantix برای ترک سیگار خوب است؟

اعتقاد بر این است که داروی ترک سیگار چنتکس (CHANTIX) ممکن است با مسدود کردن گیرنده های نیکوتین در مغز به افراد در ترک سیگار کمک کند. با CHANTIX، دوپامین همچنان آزاد می شود، اما مقدار آن کمتر از نیکوتین است. اعتقاد بر این است که این اقدامات چگونه CHANTIX ممکن است به شما در ترک سیگار کمک کند.

بهترین دارو برای ترک سیگار چیست؟

دو داروی ترک سیگار که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تایید شده است بوپروپیون و وارنیکلین هستند. بوپروپیون اثرات مثبت زیادی روی مغز فرد سیگاری دارد و به او کمک می کند تا سیگار را ترک کنند. همچنین ولع مصرف و سایر علائم ترک نیکوتین را کاهش می دهد. اما همه این قرص ها عوارض جانبی زیادی دارندف بنابراین توصیه می کنیم برای ترک سیگار بهتر است از سیگارهای الکترونیکی یا ویپ استفاده کنید.

بهترین دارو بعد از ترک سیگار چیست؟

بهترین کار بعد از ترک سیگار کمک گرفتن از یک مشاور است. مشاور می تواند به فرد کمک کند تا دوباره سراغ سیگار نرود.

چه داروهایی برای ترک سیگار مورد تایید FDA هستند؟

در حال حاضر، سه نوع داروی اصلی تایید شده توسط FDA وجود دارد که شامل درمان جایگزین نیکوتین (NRT)، بوپروپیون و وارنیکلین است. این سه نوع دارو از نظر نحوه تأثیرگذاری بر بدن، نحوه استفاده و مدت زمان مصرف متفاوت هستند.

چه کسانی نباید از زیبان یا ولبان استفاده کنند؟

اگر دچار تشنج و اختلال در غذا خوردن هستید، یا اگر به طور ناگهانی مصرف الکل، داروهای تشنج یا آرامبخش ها را متوقف کرده اید، نباید زیبان را مصرف کنید. اگر از Wellbutrin برای افسردگی استفاده می کنید، Zyban را نیز برای ترک سیگار مصرف نکنید.

میزان موفقیت Champix چقدر است؟

داده های NHS نشان می دهد که champix، در ترکیب با یک برنامه پشتیبانی ساختاریافته، بیش از 60٪ درصد موفقیت دارد. مواردی که باید توجه داشته باشید این است که Champix یک دوره 12 هفته ای دارو به شکل قرص است و مانند اکثر موارد، عوارض جانبی رایجی دارد. اینها شامل حالت تهوع، رویاهای واضح، خواب آلودگی و سرگیجه است.

منظور از استنشاق نیکوتین چیست؟

استنشاق نیکوتین دستگاهی است که دوز کمی نیکوتین به شما می دهد. هنگامی که دستگاه استنشاقی نیکوتین را استفاده می کنید، بخار نیکوتین از یک کارتریج داخل دستگاه خارج می شود. نیکوتین با جذب از طریق پوشش دهان و گلو وارد جریان خون شما می شود.

اسپری بینی نیکوتین چیست؟

اسپری بینی نیکوتین محلولی است که در سوراخ بینی ریخته می شود و حاوی دوز کمی از نیکوتین است. نیکوتین با جذب از طریق پوشش بینی وارد بدن شما می شود. دوز توصیه شده یک تا دو اسپری در هر سوراخ بینی یک یا دو بار در ساعت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× پشتیبانی آنلاین