مواد تشکیل دهنده جویس کدامند؟ (4 ماده اصلی آن)

مواد تشکیل دهنده جویس کدامند؟
با نظردهی در پست های بلاگ 10 امتیاز کسب کنید

در دنیای پر شور و هیجان سیگارهای الکترونیکی، جویس ویپ، یا مایع الکترونیکی، عنصر اصلی و حیاتی دستگاه های ویپ به شمار می رود. این مایع جادویی، که از ترکیبات مختلفی تشکیل شده است تجربه‌ای منحصر به فرد و لذت‌بخش رابرای ویپر به ارمغان می‌آورد. کارشناسان  ویپرزکو در این مقاله به بررسی مواد تشکیل دهنده جویس، طعم ها و سطح نیکوتین پرداخته اند. همچنین می توانید راهنمای خرید جویس فروشگاه اینترنتی ویپرزکو را مطالع کرده و خریدی آسان و مطمئن داشته باشید.

جویس ویپ (vape juice) چیست؟

جویس ویپ یا مایع الکترونیکی، ماده اصلی سیگارهای الکترونیکی یا دستگاه‌های ویپ است. با روشن شدن دستگاه و گرم شدن کویل یا همان سیم پیچ، این مایع گرم شده و بخاری تولید می‌کند که برای ویپر قابل استنشاق است. جویس ویپ از چهار ماده اصلی تشکیل شده است پروپیلن گلیکول (PG)، گلیسیرین گیاهی (VG)، طعم‌ دهنده‌ها و نیکوتین! که در زیر به تفصیل درباره آنها توضیح خواهیم داد.

تاریخچه جویس ویپ

منشاء جویس ویپ به اوایل دهه ۲۰۰۰ و زمان اختراع سیگارهای الکترونیکی مدرن برمی‌گردد. اولین سیگار الکترونیکی موفق در سال ۲۰۰۳ توسط یک داروساز چینی به نام هون لیک (Hon Lik) ساخته شد. اختراع لیک با ارائه جایگزینی برای سیگارهای سنتی دخانی، انقلابی در روش‌های ترک سیگار ایجاد کرد. هون لیک خود یک سیگاری قهار بود که سالها درگیر سیگار کشیدن بود، بنابراین به دنبال روشی ایمن برای ترک سیگار می گشت.

اولین سیگار الکترونیکی که توسط لیک ساخته شد، محلولی مایع، حاوی نیکوتین، پروپیلن گلیکول (PG) و گلیسیرین گیاهی (VG) را بخار می‌کرد. این محلول پیشرو چیزی شد که بعدها با عنوان جویس ویپ شناخته شد. در ابتدا، هدف اصلی لیک بازسازی حس سیگار کشیدن در عین حال رساندن نیکوتین به بدن بود، به صورتی که ضرر کمتری برای بدن داشته باشد. با افزایش محبوبیت ویپ، کاربران با آزمایش ترکیب‌های مختلف طعم شروع به بهبود تجربه خود کردند.

تحول جویس ویپ از یک سیستم ساده انتقال نیکوتین به طیف وسیعی از طعم‌ها توسط تقاضای مصرف‌کنندگان هدایت می‌شد. ویپرها به دنبال جایگزینی بودند که نه تنها میل به نیکوتین را برطرف کند، بلکه تجربه‌ای حسی لذت‌بخش نیز ارائه دهد. تولید کنندگان با توسعه طیف گسترده‌ای از طعم‌های جویس ویپ، از مخلوط‌های سنتی تنباکو گرفته تا دسرهای دلپذیر، میوه‌ها، آبنبات‌ها و نوشیدنی‌ها، به این نیاز پاسخ دادند.

امروزه، جویس ویپ در طیف گسترده‌ای از طعم‌ها در دسترس است و تقریباً پاسخگوی هر سلیقه‌ای است. ترکیب جویس ویپ نیز برای شامل کردن نسبت‌های مختلف PG و VG و همچنین گزینه‌هایی برای میزان نیکوتین، از بدون نیکوتین تا غلظت‌های بالا برای افراد سیگاری سنگینی که به ویپ روی می‌آورند، تکامل یافته است.

مواد تشکیل دهنده جویس
مواد تشکیل دهنده جویس

مواد تشکیل دهنده جویس

برای درک نکات ایمنی جویس ویپ، شناخت مواد اولیه آن ضروری است. انتخاب برندهای معتبر که از مواد اولیه با کیفیت بالا استفاده می‌کنند و برای اطمینان از ایمنی محصولات خود، تحت آزمایش و تاییدیه‌های مناسب قرار گرفته‌اند، بسیار مهم است. به دنبال برندهایی باشید که در مورد مواد تشکیل دهنده جویس و فرآیند تولید خود شفافیت دارند و از محصولاتی که حاوی افزودنی‌های بالقوه مضر مانند دی استیل هستند، اجتناب کنید. جویس ویپ به طور معمول از چهار جزء اصلی تشکیل شده است:

1- پروپیلن گلیکول (PG) و گلیسیرین گیاهی (VG)

PG و VG دو ماده پایه ای جویس‌ ویپ هستند:

  • PG مایعی شفاف و بدون رنگ است که در بسیاری از مواد غذایی و دارویی استفاده می‌شود. این ماده حامل خوبی برای طعم‌ دهنده‌ هاست و همانند سیگار احساس گزگزی در گلو ایجاد می‌کند. مایعات ویپ با PG بالا، رقیق‌تراند و راحت‌تر تبخیر می‌شوند، بنابراین به قدرت باتری و حرارت زیادی نیاز ندارند و بخار کمتری تولید می کنند، و برای ویپینگ پر بخار مناسب نیستند.
  • VG مایعی غلیظ‌تر و شیرین‌تر است که از روغن‌های گیاهی به دست می‌آید. این ماده بخار غلیظ‌تری تولید می‌کند. مایع الکترونیکی با VG بالا، چسبناک تر و تیره تر است، بافتی شربتی دارد و مسئول شیرینی بسیاری از جویس‌هاست. جویس های الکترونیکی مبتنی بر VG، ابرهای بخار بزرگ‌تری تولید می‌کنند و اغلب در ویپ هایی با مقاومت الکتریکی پایین استفاده می شوند.

هرچند هر دو ماده PG و VG توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به طور کلی بی خطر شناخته شده اند، اما برخی از مطالعات نشان می دهند که قرار گرفتن در معرض سطوح بالای PG و VG ممکن است منجر به سوزش تنفسی و سایر مشکلات سلامتی گردد.

2- طعم‌دهنده‌ها

طعم دهنده ها برای ایجاد طیف وسیعی از مزه‌ها و عطرها به جویس اضافه می‌شوند. این طعم‌ دهنده‌ها معمولا در حد خوراکی بوده و می‌توانند طبیعی یا مصنوعی باشند. طعم‌دهنده‌ها، طیف وسیعی از طعم‌های مختلف را شامل می‌شوند که عبارتند از:

  •  میوه ای و گرمسیری: طعم های میوه ای از محبوب ترین نوع ایجویس ها هستند و هزاران نوع مختلف و ترکیب طعمی برای انتخاب وجود دارند. انگور سیاه، انار، هندوانه و… برخی از طعم‌هایی هستند.
  • یخی و با طراوت: ایجویس سرشار از یخ، نعناع و منتول، یکی دیگر از گزینه های محبوب در میان بسیاری از ویپرهاست. افرادی که قبلا از سیگارهای منتول استفاده می کردند یا سیگاری هایی که طعم ساده نعنا را دوست دارند ممکن است به سمت این جویس های خنک‌ کننده جذب شوند.
  • دسر و آب نبات: یکی دیگر از دسته های محبوب ای-جویس ها، طعم های الهام گرفته شده از دسر و آب نبات است. مایعات الکترونیکی الهام گرفته شده از دسر، طعم‌های دسر کلاسیک مانند بستنی و مرنگ را برگرفته و آن‌ را به ایجویس های ضعیف تر تبدیل می‌کنند. در حالی که جویس ویپ های برگرفته شده از طعم های آبنباتی و شیرین، از خوراکی‌های شیرین مورد علاقه ما الهام می‌گیرند.
  • نوشیدنی: ایجویس هایی که با انواع نوشیدنی ها، طعم دار شده اند، طیف گسترده ای دارند و بسیار محبوب هستند. از جویس ویپ های برگرفته شده از کوکتل های رنگارنگ مانند طعم پیناکولادا، تا طعم های سرد اسلوشی و اسموتی های خامه ای!
  • تنباکو: جویس ویپ تنباکویی یکی از بهترین طعم های پیشنهادی برای سیگاری هاست. این مایع الکترونیکی غنی، پر طعم و بو و سرشار از نوت های طعمی مختلف یکی از اولین انتخابهای ویپرهای حرفه ای می باشد.
سطح نیکوتین
انواع نیکوتین

3- نیکوتین

نیکوتین ماده‌ای اختیاری است و در سطوح مختلف غلظت موجود است که می‌تواند حس سیگار کشیدن را برای کسانی که به دنبال آن هستند، شبیه‌ سازی کند. جویس ها بر اساس سطح نیکوتین به سه دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

  • مایعات الکترونیکی نیکوتین فری بیس (Free-Base): مایعات فری بیس حاوی نیکوتین خالص یا همان نوع نیکوتین موجود در سیگار هستند و ضربه قابل توجهی به گلو وارد می کنند.
  • سالت نیک ها (Salt Nick): سالت نیک ها از شکل جدیدی از نیکوتین استفاده می‌کنند که  ضربه نرم‌تری به گلو وارد می کنند و جذب نیکوتین در آنها بسیار سریع است.
  • شورت فیل ها (Shortfill): شورت فیل ها مایعات الکترونیکی بدون نیکوتین هستند که می توانند با یک شات نیکوتین (به طور جداگانه فروخته می شود) مخلوط شوند و به قدرت نیکوتین مورد نظر برسند یا بدون نیکوتین استعمال گردند.

4- سایر مواد افزودنی

برخی از جویس‌های ویپ ممکن است حاوی مواد افزودنی دیگری مانند شیرین‌ کننده‌ها یا رنگ‌ها باشند که می‌توانند نگرانی‌هایی را در مورد ایمنی ایجاد کنند. این افزودنی‌ها ممکن است از نظر ایمنی استنشاق به طور کامل آزمایش نشده باشند و به طور بالقوه منجر به عوارض جانبی برای سلامتی شوند.

علت احساس طعم شیرین در جویس وجود همین شیرین کننده هاست. شیرین‌ کننده‌ها برای افزایش طعم جویس اضافه می‌شوند و می‌توانند بدون افزودن کالری یا شکر، طعم شیرینی را ارائه دهند. برخی از شیرین‌ کننده‌های رایج که در جویس‌های الکترونیکی استفاده می‌شوند عبارتند از:

  • سوکرالوز
  • اریتریتول
  • اتیل مالتو
  • استویا

گاهی تولید کنندگان برای افزایش جذابیت ظاهری، ایجاد برند تجاری خاص یا نشان دادن طعم های مختلف، به مایعات الکترونیکی خود رنگ نیز اضافه می کنند. اما به یاد داشته باشید که ضرورت استفاده از این افزودنی ها اغلب مورد بحث است.

آیا جویس ویپ حاوی شکر است؟

برخلاف تصور رایج، جویس‌ ویپ ها حاوی شکر نیستند. مواد اولیه تشکیل‌ دهنده جویس ویپ پروپیلن گلیکول، گلیسیرین گیاهی، نیکوتین و طعم‌ دهنده‌هاست که فاقد هرگونه قند هستند. برخی از تولید کنندگان برای افزایش طعم محصولات خود از شیرین‌ کننده‌های مصنوعی استفاده می‌کنند. این شیرین‌ کننده‌ها در پروپیلن گلیکول و گلیسیرین گیاهی حل می‌شوند که جایگزین‌های بدون کالری برای شکر هستند.

مقدار ناچیز قند موجود در جویس ویپ برای بالا بردن سطح قند خون تأثیری ندارد، مگر اینکه در مقادیر بالا استفاده شود. بنابراین، جویس‌های ویپ عمدتا از چهار جزء اصلی؛ پروپیلن گلیکول، گلیسیرین گیاهی، طعم‌ دهنده‌ها و نیکوتین تشکیل شده‌اند و در مواد اولیه آن‌ها قندی وجود ندارد. برخی از تولیدکنندگان برای طعم بهتر از شیرین‌ کننده‌های مصنوعی استفاده می‌کنند اما میزان قند موجود در آنها بسیار ناچیز است.

نتیجه گیری

جویس ویپ، که به مایع الکترونیکی نیز شناخته می‌شود، سوخت اصلی سیگارهای الکترونیکی یا دستگاه‌های ویپ است. این مایع معمولا از یک مایع پایه تشکیل شده که شامل پروپیلن گلیکول (PG) و گلیسیرین گیاهی (VG) است و نقش حامل سایر مواد را ایفا می‌کند. این مواد شامل طعم‌دهنده‌های متنوعی می‌شوند، از طعم سنتی تنباکو گرفته تا انواع میوه‌ای، دسری و حتی الهام‌ گرفته از نوشیدنی‌ها، که تجربه‌ای منحصر به‌ فرد از طعم‌ها را برای کاربران به ارمغان می‌آورد.

نیکوتین، که وجود آن اختیاری است، در غلظت‌های مختلفی موجود است و می‌تواند برای افرادی که به دنبال آن هستند، حس سیگار کشیدن سنتی را شبیه‌ سازی کند. تنوع طعم‌ها و سطوح نیکوتین در جویس ویپ به کاربران این امکان را می‌دهد تا با توجه به ترجیحات خود، تجربه‌ای شخصی‌ سازی‌ شده از ویپینگ داشته باشند. درک مواد تشکیل دهنده جویس ویپ، هم برای ایمنی و هم برای لذت بردن از این تجربه، ضروری است.

سوالات متداول

1- آیا استنشاق پروپیلن گلیکول (PG) و گلیسیرین گیاهی (VG) بی خطر است؟

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) این دو ماده را در صورت استفاده در مواد غذایی و دارویی، ایمن تلقی می‌کنند. با این حال، اثرات استنشاق طولانی مدت آن‌ها هنوز در حال بررسی است.

2- آیا جویس ویپ بدون نیکوتین وجود دارد؟

بله، جویس ویپ با غلظت‌های مختلف نیکوتین، از جمله گزینه‌هایی با مقدار صفر نیکوتین نیز در دسترس است.

3- چگونه می توان میزان نیکوتین جویس ویپ را تشخیص داد؟

مقدار نیکوتین معمولا روی بسته‌بندی جویس ویپ درج شده است و غلظت آن را بر اساس میلی‌گرم بر میلی‌لیتر مشخص می‌کند.

4- آیا می‌توان طعم‌های مختلف جویس ویپ را با هم مخلوط کرد؟

بله، بسیاری از ویپرها از آزمایش و ترکیب طعم‌های مختلف برای ایجاد مخلوط‌ های منحصر به فرد با توجه به ترجیحات ذائقه خود لذت می‌برند.

5- آیا  مواد تشکیل دهنده جویس ویپ حساسیت‌زا هستند؟

برخی از طعم‌دهنده‌های جویس ویپ ممکن است حاوی مواد حساسیت‌زا مانند آجیل یا لبنیات باشند. اگر به موارد خاصی حساسیت دارید، بررسی لیست مواد تشکیل دهنده درج شده روی بسته بندی جویس ویپ ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× پشتیبانی آنلاین