چرا ویپ لب را می سوزاند؟ 6 راهکار ساده جهت جلوگیری از سوختگی

چرا ویپ لب را می سوزاند؟ 6 راهکار ساده جهت جلوگیری از سوختگی
با نظردهی در پست های بلاگ 10 امتیاز کسب کنید

استفاده از ویپ و سیگارهای الکترونیکی اخیرا بسیار گسترش یافته و در همه جا شاهد مصرف ویپ توسط اقشار مختلف جامعه هستیم. علت این امر این است که ویپینگ  محبوبیت زیادی پیدا کرده است و از نظر اجتماعی قابل قبول تر شده است. بسیاری از مردم به دلیل خطرات سلامتی کمتری که ویپ و سیگارهای الکترونیکی نسبت به سیگارهای سنتی برای بدن دارند، ترجیح می دهند از ویپ استفاده کنند. با این حال، در کنار تمام اثرات مثبت ویپینگ، برخی از مشکلاتی مرتبط با ویپ کشیدن نیز وجود دارند که یکی از آنها این است که چرا ویپ لب را می سوزاند؟ چگونه ویپینگ می تواند بر دهان، دندان ها و لثه ها تأثیر بگذارد؟

کارشناسان ویپرزکو در این مقاله به بررسی علل سوختن لبها هنگام مصرف ویپ، چند راهکار ساده برای جلوگیری از سوختن لبها با ویپ، درمان سوختگی با ویپ و تاثیر ویپینگ بر دهان، دندان و لثه می پردازند. پس تا انتها با ما همراه باشید.

چرا ویپ لب را می سوزاند؟

هنگام استفاده از سیگار الکترونیکی، برخی از قطعات آن ممکن است بیش از آنچه که باید داغ شوند و سبب سوزاندن لب و دهان مصرف کننده گردند. این امر می تواند دلایل زیادی داشته باشد. در برخی موارد، گرمای بیش از حد فقط به دلیل استفاده نادرست از دستگاه است. در موارد دیگر، قطعات نیاز به تعویض دارند. در زیر برخی ار علل اینکه چرا ویپ لب را می سوزاند آورده شده اند:

1- گرم شدن بیش از حد دستگاه ویپ (Over-heating)

شاید یکی از اصلی ترین علل اینکه چرا ویپ لب را می سوزاند گرم دن بیش از حد دستگاه ویپ می باشد. اگر متوجه شده اید که سیگار الکترونیکی شما در هنگام استفاده گرم می شود، لازم است قبل از داغ شدن بیش از حد میزان گرمای آن را بسنجید. وجود مقدار کمی گرما در دستگاه ویپ طبیعی است، زیرا برای تبخیر جویس ویپ از یک اتمایزر حاوی عنصر گرمایشی استفاده می شود.

علل گرم شدن بیش از حد دستگاه ویپ
علل گرم شدن بیش از حد دستگاه ویپ

به عنوان مثال اگر اتومایزر دستگاه خود را از اتومایزر NR (مقاومت معمولی) به اتومایزر LR (مقاومت کم) تغییر داده اید و متوجه شدید که بیشتر گرم می شود، کاملا عادی است. با این حال، اگر گرمای دستگاه بیش از حد باشد و سیگار الکترونیکی داغ شود قضیه فرق می کند.  برخی از علل گرم شدن بیش از حد دستگاه ویپ عبارتند از:

  • سیگار الکترونیکی بیش از حد گرم می شود زیرا خیلی سریع ویپ می کنید.

گاهی اوقات سیگارهای الکترونیکی به دلیل استفاده نادرست از آنها خیلی داغ می شوند. به‌طور دقیق‌تر، اجزای یک سیگار الکترونیکی وقتی خیلی سریع و برای مدت طولانی ویپ می‌کنید، داغ می‌شوند. اگر فکر می کنید اینطور است، سعی کنید آهسته تر ویپ بکشید و بین پاف ها فاصله بیاندازید و اجازه دهید دستگاه خنک شود. علاوه بر این، بهتر است در هر بار استفاده از ویپ حداکثر پنج یا شش استنشاق داشته باشید و پس از هر بار استفاده یک ساعت به سیگار الکترونیکی خود استراحت بدهید. در این صورت دستگاه شما داغ نمی شود و لب هایتان را نمی سوزاند.

  • اتومایزر سیگار الکترونیکی باید تعویض شود.

اگر در حین استفاده از ویپ احساس کردید که به دمای بسیار بالایی رسیده و بوی جویس ویپ آن نامطبوع است و طعم سوختگی می دهد و همچنین لب های شما را می سوزاند در این صورت مسئله در اتومایزر نهفته است. احتمالا باید کویل ویپ خود را عوض کنید. چون کویل ویپ بعد از مدتی استفاده می سوزد و سبب گرم شده مایع الکترونیکی می شود و اگر این فرایند همچنان ادامه پیدا کند در نهایت منجر به سوختن و از بین رفتن کویل می شود. پس پیش از اینکه لب های خود را بسوزانید و به دستگاه ویپ خود آسیب بزنید اتومایزر آن را تعویض نمایید.

  • دمای دستگاه به درستی تنظیم نشده است.

اگر متوجه شده اید که سیگار الکترونیکی شما بسیار داغ می شود و مایع الکترونیکی تبخیر شده نیز بسیار داغ است، به احتمال زیاد دمای دستگاه ویپ را اشتباه تنظیم کرده اید یا کلا فراموش کرده اید که آن را تنظیم کنید. لطفاً توجه داشته باشید که معمولاً بهتر است در دمایی حدود 10 یا 15٪ بالاتر از دمای جوش مایعات الکترونیکی ویپ کنید. دمای جوش مایعات الکترونیکی معمولاً حدود 200/210 درجه سانتیگراد است.

بسته به ترکیب پایه مایع الکترونیکی که استفاده می کنید، ممکن است متغیرهایی وجود داشته باشد، اما نکته مهم این است که از دمای 240 درجه سانتیگراد بالاتر نرود. اگر سیگار الکترونیکی شما عملکردهای حالت TC یعنی کنترل دما را دارد پس دمای آن را تنظیم کنید تا باعث سوختن لب های شما نشود.

2- قطعه دهانی (Drip Tip) نامناسب

گاهی اوقات فقط قطعه دهانی نادرست است که باعث ایجاد احساس سوزش روی لب ها در حین ویپینگ می شود. قطعه دهانی نازلی است که مستقیما به کویل ویپ وصل می شود و بخار تولید شده توسط سیگار الکترونیکی را وارد دهان ویپر می کند. قطعه های دهانی انواع مختلفی دارند و از مواد مختلفی ساخته شده اند. برخی به هیچ وجه گرم نمی شوند، برخی دیگر تا حدودی گرم می شوند و برخی دیگر بیش از حد گرم می شوند.

اگر نازل شما خیلی داغ می شود، احتمالاً از مواد فلزی ساخته شده است. فولاد، آلومینیوم یا دیگر انواع فلزات مورد استفاده برای ساخت قطعه دهانی سیگارهای الکترونیکی، رسانای عالی گرما هستند، بنابراین با عبور بخار از آنها ممکن است داغ شوند و لبهای شما را بسوزانند. اما فلزات تنها موادی نیستند که این مشکل را ایجاد می کنند. انواع خاصی از پلاستیک ها نیز بیش از حد گرم می شوند.

بنابراین اگر می‌خواهید از سوزاندن لب‌هایتان در حین ویپینگ جلوگیری کنید، باید سعی کنید قطعه دهانی سیگار الکترونیکی خود را  از مواد عایق انتخاب کنید. قطعه های دهانی که عایق هستند و با ویپ کردن داغ نم شوند عبارتند از قطعه دهانی رزینی، سرامیکی یا چوبی! که همه آنها چندان داغ نمی‌شوند.

از طرف دیگر، می‌توانید قطعه دهانی سیگار الکترونیکی خود را با یک نازل بلندتر عوض کنید، این نوع قطعه دهانی بلند تر است تا حرکت بخار در آن طولانی تر باشد و تا زمان رسیدن به دهان شما خنک تر شود و سبب سوختن لب های شما نشود. با این حال، لطفاً توجه داشته باشید که نازل‌های بلند بخار کم تراکم تری ایجاد می کنند، به همین دلیل است که راه‌حل‌هایی که در بالا ذکر شد، راه‌حل‌هایی هستند که بیشتر ویپرها ترجیح می‌دهند از آنها استفاده کنند.

6 راهکار ساده برای جلوگیری از سوختن لبها هنگام ویپینگ

  1. اگر هنگام ویپ کشیدن لب‌هایتان می‌سوزند، فقط کافی است به جای اینکه لب های خود را روی قطعه دهانی بگذارید، آنها را دور قطعه دهانی قرار دهید.
  2. از ویپینگ زنجیره ایی (Chain Vaping) یا پشت سر هم خوداری کنید و بین پاف هلای خود فاصله بیاندازید تا دستگاه شما خنک شود.
  3. دما و لتاژ کویل ویپ خود را تنظیم کنید.
  4. از قطعه های دهانی چوبی، سرامیکی و پلاستیکی استفاده کنید. زیرا آنها گرما را انتقال نمی دهند و از سوختن لبها جلوگیری می کنند.
  5. در برخی موارد استفاده از مایع الکترونیکی با درصد VG بالا از سوختن لب ها جلوگیری می کند. برای امتحان مایع الکترونیکی خود را با نوع VG بالا عوض کنید.
  6. بررسی کنید و ببینید شاید دستگاه شما نشتی دارد و مایع الکترونیکی مستقیم وارد دهان شما می شود و لبهای شما را می سوزاند. سعی کنید مشکل نشتی دستگاه را رفع نمایید.

درمان سوختگی با ویپ

بنا به گزارش سازمان جهانی FDA سوختگی ناشی از ویپینگ بسیار نادر است، اما می تواند جدی باشد، به خصوص اگر دستگاه ویپ در جیب صاحبش آتش بگیرد. البته موارد بسیاری نیز وجود دارند که گزارش و ثبت نشده اند و شاید علت این آمار نیز همین باشد. در زیر انواع سوخگی ها با ویپ و نحوه درمان آنها گفته شده است.

سوختگی جزئی

سوختگی ویپ ممکن است به طور ناگهانی اتفاق بیفتد. برای سوختگی‌های جزئی (آنهایی که اندازه آنها کوچکتر از یک چهارم است) یک کمپرس خنک (نه یخ) پیشنهاد می‌ شود. سپس هر روز به آرامی ناحیه مورد نظر را با آب و صابون آنتی باکتریال تمیز کنید و یک لایه پماد آنتی باکتریال (کمک های اولیه) و یک باند تمیز و نچسب بر روی محل سوختگی بزنید. مراقب علائم عفونت مانند تب باشید و اگر متوجه افزایش قرمزی، تورم یا درد شدید یا ترشحات زرد رنگ یا بدبو از سوختگی شدید به پزشک مراجعه کنید.

سوختگی شدید

اگر سوختگی دارای ویژگی های زیر باشد از نوع سوختگی شدیدی است و فورا باید به پزشک یا مراکز درمانی مراجعه کنید:

  • رنگ پوست سیاهی یا سفیدی بزند و یا تاول داشته باشد.
  • سوختگی صورت، دست و پا، آرنج و زانو یا اندام تناسلی را درگیر کند.
  • سطح محل سوختگی بیش از ده سانتی متر باشد.

برای کمک به افرادی که دچار سوختگی با ویپ شده اند مطمئن شوید که فرد به طور طبیعی نفس می کشد و هوشیاری خود را از دست نداده است. در صورت امکان بدون آسیب بیشتر به سرعت جواهرات، کمربند یا لباس های تنگ او را از تنش در بیاورید و ناحیه سوختگی را بالاتر از سطح قلب وی قرار دهید. سپس محل سوختگی را با یک پارچه تمیز و مرطوب بپوشانید و وی را به مراکز درمانی انتقال دهید. به هیچ وجه محل سوختگی را در آب فرو نبرید.

ویپینگ چگونه بر دهان، دندان و لثه تأثیر می گذارد؟

ویپینگ چگونه بر دهان، دندان و لثه تأثیر می گذارد؟
تاثیر ویپینگ بر دهان و دندان

تاثیرات بلند مدت

بیماری های لثه

ویپینگ فقط برای دندان مضر نیست بلکه می تواند باعث بیماری های لثه نیز شود. هنگامی که ویپ می کشید، به دلیل دمای بالای بخار در داخل دهان لثه ها تحریک می شوند. این تحریک می تواند منجر به التهاب و تورم لثه ها، تجمع پلاک و از بین رفتن دندان ها شود. پلاک دندان باعث ایجاد حفره و پوسیدگی در دندان می شود، بنابراین ویپینگ به این روش برای سلامت دهان و دندان مضر است.

خشکی دهان

خشکی دهان یکی دیگر از عوارض جانبی ویپینگ است که باعث کاهش تولید بزاق می شود، بنابراین منجر به خشکی دهان برای ساعت ها در روز می شود و صحبت کردن یا حتی قورت دادن را برای فرد سخت و دشوار می کند، زیرا بزاق کافی در دهان وجود ندارد تا به حرکت زبان در داخل دهان کمک کند. این به دلیل نیکوتین موجود در جویس ویپ است که غدد بزاقی را خشک می کند و اگر به مرور زمان نادیده گرفته شود می تواند باعث ایجاد زخم های دردناک یا تاول در داخل حفره دهان شود، به خصوص اگر این عارضه جانبی را قبلا قبل از استعمال ویپ داشته باشید می تواند با مصرف ویپ تشدید شود.

حالت تهوع

روش دیگری که ویپ می‌تواند بر دهان تأثیر بگذارد این است که هنگام ویپ کشیدن و یا حتی زمانی که بوی ویپ به مشام شما می رسد، حالت تهوع به شما دست می دهد. این به دلیل خواص تحریک کننده آن است که قسمت های حساس بدن شما مانند چشم ها، بینی و گلو را تحریک می کند.

تحریک گلو

ویپینگ همچنین باعث تحریک گلو می‌شود که می‌تواند منجر به حملات سرفه در هنگام استفاده از محصولات ویپ نیکوتین دار شود، زیرا نیکوتین یک محرک است که به طور طبیعی باعث افزایش تولید بزاق می‌شود، بنابراین اگر به درستی پراکنده نشود، باعث ایجاد خلط در سیستم تنفسی شما می‌شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، افراد سعی می کنند گلوی خود را پاک کنند تا خلط را از دستگاه تنفسی خود خارج کنند.

آلرژی

ویپینگ همچنین می‌تواند باعث ایجاد آلرژی در افراد خاص شود، علت آن به دلیل وجود شیرین‌کننده های مصنوعی موجود در جویس ویپ آن است که بسیاری از شرکت‌های تولید جویس ویپ به مایعات الکترونیکی خود اضافه می‌کنند زیرا تلاش می‌کنند طعم آن را برای مشتریان جذاب‌تر نمایند. افزودن بیش از حد شیرین‌کننده‌های مصنوعی می‌تواند به برخی از افراد مبتلا به آلرژی آسیب برساند و علایم بیماری آنها را تشدید نماید.

کوتاه مدت

بوی بد دهان

بوی بد دهان اصلا خوشایند نیست، چقدر هم از عصاره نعناع برای پوشاندن بوی بد آن استفاده کنید باز هم برای مدت کوتاهی بوی آن را پوشش می دهد. با این حال هنوز هم ویپینگ اثرات منفی خود را بر دهان فرد می گذارد و اگر به درستی از مسواک و نخ دندان استفاده نشود، می تواند باعث آسیب ماندگار به دندان ها شود. چسبیدن دود و بخار ویپ بر روی دندانها علاوه بر اینکه باعث ایجاد بوی بد در دهان می شود بلکه سبب ایجاد لک و حفره بر روی دندانها می شود.

تغییر رنگ دندان

اگر پس از ویپینگ، بخار حاصل از ویپ را به درستی تمیز نکنید، می‌تواند به مرور زمان باعث زرد شدن دندان‌های شما شود. دلیل این زردی گرما و مواد تشکیل دهنده موجود در جویس ویپ است که باعث واکنش با بزاق دهان می شود و رنگ آن را به قهوه ای روشن تبدیل می کند، بنابراین دندان ها به مرور زمان در اث عدم رعایت بهداشت دهان و دندان لکه دار می شوند.

تحریک زبان و دهان

در برخی از افراد عوارض جانبی منفی از جمله تحریک زبان و دهان به محض شروع ویپ کشیدن دیده شده است و حتی در برخی موارد ایجاد تاول روی لب ها یا بین خطوط لب بوجود می آید. علت این امر بیشتر به این دلیل است که افراد پوست حساسی دارند که به پروپیلن گلیکول یا گلیسیرین گیاهی موجود در جویس ویپ حساسیت می دهد. پروپیلین گلیکول و گلیسیرین گیاهی عامل اصلی ایجاد بخار در دستگاه های ویپ هستند.

لق شدن دندان

یکی دیگر از عوارض ویپینگ که می‌تواند بر سلامت دهان تأثیر بگذارد، ایجاد احساس شلی و لق شدن دندان است که به دلیل تحریک لثه‌ها در اثر ویپ کشیدن است. این امر به دلیل استفاده از محصولات ویپ نیکوتین دار ایجاد می شود زیرا نیکوتین موجود در ایجویس بدن را مجبور می کند بیش از حد معمول بزاق تولید کند و در نتیجه اگر نخ دندان نکشید و روزانه دندان های خود را مسواک نزنید منجر به تورم لثه ها و ایجاد پلاک دندان می شود. ویپینگ فقط برای دندان مضر نیست بلکه می تواند باعث بیماری های لثه نیز شود. هنگامی که ویپ می کنید، به دلیل دمای بالای بخار، لثه های داخل دهان تحریک می شوند. این تحریک می تواند منجر به التهاب و تورم لثه، تجمع پلاک و از دست دادن دندان شود.

تغییر مزه دهان

برخی از افراد ممکن است پس از ویپ کشیدن طعم بدی را در دهان خود تجربه کنند، زیرا طعم جویس ویپ تا ساعت ها در دهان باقی می‌ماند. هنگامی که این اتفاق می افتد، بهتر است قبل از خواب دندان های خود را با جوش شیرین یا دهان شویه ضد عفونی بشویید و یا مسواک بزنید، تا در طول شب هنگام خواب بوی آن را استشمام نکنید. در کل خلاص شدن از شر مزه بد دهان سخت است.

نتیجه گیری

کارشناسان ویپرزکو در این مقاله به این سوال پاسخ داده اند که چرا ویپ لب را می سوزاند و عوامل اصلی گرم شدن بیش از حد سیگارهای الکترونیکی که باعث سوختن لب ها می شود، پرداخته اند و راهکارهایی را برای شما ارائه کرده اند. امیدواریم که این اطلاعات به شما کمک کند تا تجربه خود را از ویپینگ بهبود ببخشید. همچنین از شما دعوت می کنیم از فروشگاه بزرگ اینترنتی ویپرزکو دیدن فرمایید. فروشگاه آنلاین ویپرزکو بزرگترین عرضه کننده ویپ و لوازم جانبی آن است که می توانید با خیال راحت خرید کنید. در این فروشگاه می توانید انواع جویس ویپ های میوه ای و منتول را با بالاترین کیفیت تهیه کنید و از آنها لذت ببرید. خرید جویس ارزان را با ما در ویپرزکو تجربه کنید.

1 دیدگاه برای “چرا ویپ لب را می سوزاند؟ 6 راهکار ساده جهت جلوگیری از سوختگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× پشتیبانی آنلاین