چرا ویپ کشیدن در حال مد شدن است؟ 6 دلیل اصلی

چرا ویپ کشیدن در حال مد شدن است؟ 6 دلیل اصلی
با نظردهی در پست های بلاگ 10 امتیاز کسب کنید

چرا ویپ کشیدن در حال مد شدن است؟ ویپ کشیدن روز به روز محبوب تر و رایج تر می شود. در مقابل کشیدن سیگار در طول سال ها به دلیل افزایش آگاهی در مورد اثرات منفی آن بر سلامتی کاهش یافته است و مردم روز به روز نسبت به آثار مخرب سیگار آگاهی پیدا می کنند و به جای سیگار به مصرف ویپ و سیگارهای الکترونیکی روی می آورند.

اما چیزی که در این بین نگرن کننده به نظر می رسد این است که سیگارهای الکترونیکی به طور فزاینده ای در میان نوجوانانی که قبلا سیگاری نبوده اند، محبوب شده است. جوانانی که از سیگارهای الکترونیکی یا ویپ استفاده می‌کنند، اغلب از ویپ های یکبار مصرف کوچک و جیبی استفاده می کنند که می‌تواند حاوی حداکثر غلظت مجاز نیکوتین باشد و خطرات سلامتی جدی را برای آنها به دنبال داشته باشد. با افزایش مصرف ویپینگ، مهم است که دلایل محبوبیت و افزایش دسترسی به آن و خطرات و اقدامات احتیاطی آن را بررسی کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

ویپ یا سیگار الکترونیکی (Vape) چیست؟

برای بررسی علت اینکه چرا ویپ کشیدن در حال مد شدن است؟ ابتدا اجازه دهید به این موضوع بپردازیم که ویپ و سیگار الکترونیکی چیست و چگونه عمل می کند؟ ویپ یا سیگار الکترونیکی دستگاهی است برای تامین نیکوتین بدن که به جای دود بخار تولید می کند و این بخار توسط فرد ویپر استنشاق می گردد. این دستگاه‌ها مایع الکترونیکی خاصی را که جویس ویپ نامیده می شود و حاوی نیکوتین، طعم‌دهنده‌ها و سایر مواد شیمیایی است، گرم می‌کنند و آن را به بخاری تبدیل می‌کنند که کاربران آن را استنشاق می‌کنند.

امروزه ویپینگ و ویپ کشیدن در حال مد شدن است و به عنوان جایگزین سیگار سنتی محبوبیت پیدا کرده است، چرا که طرفداران آن معتقدند عمل احتراق و سوختن در آن حذف شده است و دود تنباکو یا سایر مواد شیمیایی تولید نمی کند در نتیجه ایمن تر از سیگار است. با این حال، نگرانی‌ها در مورد خطرات بالقوه سلامتی مرتبط با ویپینگ، از جمله اعتیاد به نیکوتین، آسیب به ریه، و استنشاق مواد مضر موجود در بخار سیگار الکترونیکی وجود دارد. به این ترتیب، اثرات بلند مدت ویپینگ همچنان موضوع تحقیقات و بحث کارشناسان است.

نحوه عمل ویپ و سیگارهای الکترونیکی به این صورت است که از یک باتری برای گرم کردن مایع الکترونیکی یا همان ایجویس استفاده می کنند و آن را به بخار قابل استنشاق تبدیل می نمایند که کاربران آن را استنشاق می‌کنند. ایجویسی که کارتریج ها را پر می کند معمولا حاوی نیکوتین (که از تنباکو برگرفته می شود)، پروپیلن گلیکول، طعم دهنده ها و سایر مواد شیمیایی است. مطالعات نشان داده‌اند که حتی سیگارهای الکترونیکی که ادعا می‌کنند فاقد نیکوتین هستند، حاوی مقادیر کمی از نیکوتین می باشند. علاوه بر این، هنگامی که مایع الکترونیکی گرم می شود، مواد شیمیایی سمی بیشتری تشکیل می گردد که جای بحث و بررسی دارد.

تاریخچه ویپینگ

اولین سیگار الکترونیکی تجاری توسط یک فرد سیگاری اختراع شد که می خواست سیگار را ترک کند. قدم بزرگ رو به جلو در فن آوری سیگارهای الکترونیکی خیلی دیر رخ داد. اولین سیگار الکترونیکی توسط یک داروساز چینی به نام هان لیک (Hon Lik) در سال 2003 ساخته شد. هان این سیگار را به عنوان راهی برای درمان اعتیاد خود به سیگار پس از مرگ پدرش در اثر سرطان ریه اختراع کرد. هان می گوید: “من برای اختراع سیگار الکترونیکی سخت کار کردم. من آینده کسب و کار آنها را دیدم، اما می دانستم که عادات بسیاری از مردم را تغییر می دهد و بسیاری از افراد نیز می توانند سود ببرند.”

اگرچه ویپ‌های مدرن امروزی از آن زمان تا کنون راه زیادی را پیموده‌اند، اما مفهوم اصلی هان برای تقلید از سیگار با تبخیر مایع نیکوتین دار یکسان است. مخترعان مختلفی سال ها قبل از اختراع سیگار الکترونیکی در مورد روش های مختلف مصرف نیکوتین تحقیق و آزمایش کرده بودند. امروزه نیز افرادی وجود دارند که به دنبال راه‌های جایگزین هستند. منشا سیگارهای الکترونیکی را می توان تقریباً در یک قرن پیش جستجو کرد.

در سال 1927، جوزف رابینسون، نیویورکی، اختراع دستگاهی را به ثبت رساند که او آن را تبخیرکننده اشتعال مکانیکی بوتان (Mechanical Butane Ignition Vaporiser) نامید. این دستگاه به عنوان یک ابزار پزشکی طراحی شده بود تا افراد را قادر به استنشاق ترکیبات دارویی نماید. اما اگرچه به طور کلی به عنوان اولین دستگاه ویپ برقی در نظر گرفته می شود، اما هرگز واقعاً به عنوان دستگاه ویپ استفاده نشد.

مرحله بعدی تکامل سیگار الکترونیکی در سال 1963 زمانی رخ داد که یک آمریکایی دیگر به نام هربرت ای گیلبرت ( Herbert A Gilbert) یک سیگار بدون دود بدون تنباکو اختراع کرد که همانند معادل امروزی خود، از باتری برای گرم کردن بخار طعم دار استفاده می کرد. اما این اختراع چندان مرسوم نشد چرا که مردم هنوز از خطرات سیگار کشیدن آگاه نبودند و واقعاً به دنبال جایگزینی برای آن نمی گشتند.

سپس در اواخر دهه 1970، فیل ری (Phil Ray) و نورمن جاکوبسون (Norman Jacobson) قدم فراتر گذاشتند و فیلتری آغشته به نیکوتین که با هر بار مکیدن آن را استنشاق می‌کردید، اختراع نمودند. این دو مخترع محبوب اصطلاح ویپ را ابداع نمودند.

چرا ویپینگ محبوب است؟
فواید ترک سیگار

چرا ویپینگ محبوب است؟

تعداد ویپرها با برآورد گزارش شده 7 میلیون در سال 2011 در مقایسه با 41 میلیون در سال 2018 در حال افزایش است. Euromonitor یک گروه تحقیقاتی بازار پیشرو است. این میزان در سال 2021 بیش از 55 میلیون نفر بود. در حال حاضر ارزش صنعت سیگار الکترونیکی 950 تریلیون تومان پیش تخمین زده می شود. ویپینگ در بریتانیا، ایالات متحده و فرانسه بیشترین محبوبیت را دارد. ویپرها در این کشورها در سال 2018 بیش از 500 تریلیون تومان برای تنباکوی بدون دود و محصولات ویپینگ هزینه کردند.

با افزایش نگرانی‌های بهداشتی در مورد سیگار کشیدن، به نظر می‌رسد که افراد بیشتری جایگزین‌هایی را برای ترک این عادت انتخاب می‌کنند. سازمان بهداشت جهانی سال هاست که تلاش می‌کند تا مردم را از عوارض جانبی سیگار به دلیل اثرات منفی شدیدی که می‌تواند بر سلامتی بگذارد مطلع کند. ترک سیگار فواید متعددی دارد از جمله:

  • نفس کشیدن راحت

افراد پس از موفقیت در ترک سیگار راحت‌ تر نفس می‌کشند و کمتر سرفه می‌کنند. این به این دلیل است که طی 9 ماه پس از توقف سیگار کشیدن، ظرفیت ریه آنها تا 10٪ بهبود می یابد. سیگار بر ظرفیت و حجم ریه تأثیر می گذارد. این میزان ممکن است در دوران جوانی و حدود سنین 20 یا 30 سالگی چندان قابل توجه نباشد، اما با افزایش سن، اثرات آن بیشتر قابل ملاحظه خواهد بود زیرا ظرفیت ریه به طور طبیعی با افزایش سن کاهش می یابد. کشیدن سیگار می تواند باعث کاهش سریع تر آن شود و تفاوت بین خس خس سینه هنگام راه رفتن و داشتن یک زندگی فعال در سنین بالا را ایجاد کند.

  • افزایش سطح انرژی

مشخص شده است که افرادی که سیگار را ترک می کنند، گردش خون در آنها در عرض 2 تا 12 هفته بهبود می یابد. داشتن گردش خون خوب در اطراف بدن، راه رفتن و انجام سایر فعالیت‌ های بدنی را برای افراد آسان‌تر می‌کند و کیفیت عمومی زندگی را بهبود می‌بخشد.

  • تقویت سیستم ایمنی

هنگامی که سیگار را ترک می کنید، به بهبود سیستم ایمنی خود کمک می کنید به طوری که مبارزه با سرماخوردگی و آنفولانزا آسان تر می شود. افزایش اکسیژن در بدن در نتیجه نکشیدن و ترک سیگار نیز می تواند خستگی و احتمال سردرد را کاهش دهد.

  • کاهش استرس

ترک نیکوتین سیگار در ابتدا می تواند باعث افزایش استرس شود چون علایم ترک ظاهر می شوند و بدن فرد سیگاری ه آنها واکنش نشان می دهد. اما با گذشت زمان علائم ترک تثبیت می شوند و سطح استرس نیز کاهش می یابد. مطالعات علمی نشان داده اند که سطح استرس افراد پس از ترک سیگار کمتر می گردد.

  • بهبود مکانیسم جنسی بدن

پس از ترک سیگار با بهبود جریان خون در بدن به نوبه خود حساسیت بدن افزایش می یابد. این بدان معنی است که مردان می توانند نعوظ بهتری داشته باشند و زنان ممکن است احساس ارگاسم بهتری را تجربه کنند.

این موارد تنها بخشی از یافته‌ های علمی هستند و بسیاری از این یافته‌ ها باعث شده است که مردم به خاطر سلامتی و صرفه جویی مالی خود شروع به ترک سیگار یا جایگزین کردن آن باشند. برخی از افراد به جای سیگار، ویپ را انتخاب می کنند که خطراتی را به همراه دارد اما لزوماً به اندازه سیگار کشیدن خطرناک نیست.

سیگارهای الکترونیکی یا ویپ عموماً حاوی نیکوتین هستند و به کاربر این امکان را می‌دهند که به جای دود، بخار حاصل از گرم شدن مایع الکترونیکی را استنشاق کنند و برای افرادی که سعی در ترک سیگار دارند گزینه جذابی است. برای آشنایی با 5 مورد از بهترین ویپ ها برای ترک سیگار می توانید مقاله کارشناسان ویپرزکو را در این زمینه مطالعه کنید.

چرا سیگارهای الکترونیکی و ویپینگ تا این حد محبوب شده اند؟

بازار جهانی ویپ در دهه گذشته به طور تصاعدی رشد کرده است. اکنون تخمین زده می شود که ارزش آن حدود 20 میلیارد پوند در سال باشد، در حالی که این رقم در سال 2016 کمی بیش از 2.5 میلیون پوند بود. در بریتانیا در حال حاضر حدود 4.5 میلیون دستگاه ویپ معمولی وجود دارد که توسط نزدیک به 3000 فروشگاه تخصصی ویپ و تعداد فزاینده ای از خرده فروشان آنلاین ارائه می شوند. اما ویپ ها اکنون تقریباً در همه جای دنیا در دسترس هستند، از سوپرمارکت ها گرفته تا مغازه های کوچک! اما واقعا علت این میزان از محبوبیت چیست؟ در زیر به بیان برخی از علل اینکه چرا ویپ کشیدن در حال مد شدن است می پردازیم:

  1. اثرات مضرر کمتر ویپ نسبت به سیگار (ویپ به جای دود و تار و مواد سمی، بخار قابل استنشاق تولید می کند)
  2. جدید بودن و جذابیت آن برای جوانان و نوجوانان
  3. هزینه مقرون به صرفه ویپ ( به طوری که می توان با خرید یک پاد سیستم به اندازه چندید پاکت سیگار در هزینه ها صرفه جویی کرد)
  4. جایگزینی ایمن به جای سیگار در افراد سیگاری
  5. در دسترس بودن و تنوع طعم های مایعات الکترونیکی ویپ (از تنباکویی گرفته تا میوه ای دسر و آبنبات)
  6. می توان از ویپ و محصولات ویپینگ در جاهایی که سیگار کشیدن ممنوع است استفاده نمود.
3 دلیل اصلی استفاده جوانان از ویپ و سیگارهای الکترونیکی
دلایل استفاده جوانان از ویپ و سیگارهای الکترونیکی

3 دلیل اصلی استفاده جوانان از ویپ و سیگارهای الکترونیکی

سیگارهای الکترونیکی رایج ترین نوع محصول تنباکوی مورد استفاده در بین جوانان و نوجوانان دانش آموز در سال 2016 بودند. چرا جوانان در وهله اول از این محصولات استفاده می کنند؟ و چرا ویپ کشیدن در حال مد شدن است؟ مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها و سازمان غذا و داروی سازمان ملل دلایل استفاده از سیگارهای الکترونیکی را در میان جوانان و نوجوانان دانش آموز در سال 2016 بررسی کرده است. این گزارش نشان می دهد که در میان دانش‌آموزانی که در سال 2016 از سیگار الکترونیکی استفاده کرده‌اند، شایع‌ترین دلایل عبارتند از:

  • زیرا یکی از دوستان یا اعضای خانواده آنها از ویپ استفاده می کنند (39 درصد)
  • در دسترس بودن طعم هایی مانند نعناع، آب نبات، میوه یا شکلات (31 درصد)
  • این باور که سیگارهای الکترونیکی نسبت به سایر انواع دخانیات، مانند سیگار، ضرر کمتری دارند (17.1 درصد)

اینکه تقریباً یک سوم دانش‌آموزان یعنی معادل 31 درصد در دسترس بودن طعم‌ها را دلیل استفاده از سیگارهای الکترونیکی گزارش کردند، با توجه به اینکه شرکت‌ های تنباکو محصولات طعم‌ دار را برای جذب جوانان و جوانان به بازار عرضه می‌کنند، جای تعجب ندارد. تحقیقات نشان می‌دهد که افراد جوان بیشتر سیگارهای الکترونیکی طعم‌ دار را امتحان می‌کنند و معتقدند که ضرر کمتری نسبت به سیگارهای الکترونیکی با طعم تنباکو دارند.

دلایل دیگری که جوانان برای استفاده از سیگارهای الکترونیکی گزارش می‌کنند عبارتند از این که این سیگارها راحت‌تر از سایر محصولات دخانی در دسترس هستند، هزینه کمتری نسبت به سایر محصولات تنباکو دارند و می‌توانند در مناطقی استفاده شوند که سایر محصولات دخانی مانند سیگار مجاز نیستند. برخی از دانش‌آموزان گزارش کرده اند که از سیگارهای الکترونیکی برای ترک سیگارهای سنتی نیز استفاده می کنند، یا به این دلیل که افراد مشهور در تلویزیون یا فیلم‌ها از آن استفاده می‌کنند نسبت به این سیگارها گرایش دارند.

ویپینگ در میان جوانان و نوجوانان و تهدیدات سلامتی آن

در سال 2017 شیوع استفراغ در میان نوجوانانی که از ویپ و سیگارهای الکترونیکی استفاده می کردند افزایش چشم گیری یافت. به طوری که افزایش مصرف ویپ و سیگارهای الکترونیکی در میان نوجوانان و جوانان به یک نگرانی برای سلامت عمومی تبدیل شد. گزارش ها نشان می دهد که ویپ و سیگارهای الکترونیکی پتانسیل اعتیادآوری برای برخی از کاربران را دارند و اعتیاد اولیه به نیکوتین می تواند به رشد مغز آسیب برساند و عملکرد سلول های عصبی را تغییر دهد.

تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که استفاده از ویپ و سیگارهای الکترونیکی خطر استفاده از سیگارهای تنباکوی قابل احتراق را در بین جوانان و بزرگسالان جوان افزایش می‌دهد و بزرگسالان جوانی که از سیگارهای الکترونیکی استفاده می‌کنند، بیش از چهار برابر بیشتر از همسالان خود احتمال دارد که سیگار را در عرض 18 ماه شروع کنند.

یک گزارش اخیر در مورد پیامدهای سلامت عمومی سیگارهای الکترونیکی نشان می دهد که به دلیل تنوع دستگاه های سیگار الکترونیکی موجود، مصرف کنندگان نمی توانند تفاوت بین محصولات و مضرات نسبی آنها را تشخیص دهند. به همین دلیل است برخی از سازمان های بهداشتی، FDA را تحت فشار قرار می دهند تا تصمیم خود را درباره ویپ و سیگارهای الکترونیکی اعلام کند و از دولت ها می خواهد که به زودی تحقیقات خود را درباره ویپ و سیگارهای الکترونیکی را به طور کامل انجام داده و به پایان برسانند. هر چه سریعتر FDA بتواند سیگارهای الکترونیکی را بررسی کند، مصرف کنندگان زودتر می توانند بدانند کدام محصولات مضرتر هستند و نیکوتین را به بهترین نحو ارائه می کنند.

در همین حال لازم است که دولت ها تلاش‌های مستمر خود را برای پیشگیری و کاهش استفاده از سیگار الکترونیکی در بین جوانان و نوجوانان انجام دهند که این اقدامات می تواند شامل محدود کردن دسترسی نوجوانان به سیگارهای الکترونیکی در فروشگاه ها و خرده فروشی ها باشد. در کل باید هشدارهای بهداشتی و سلامتی مربوط به ویپ و سیگارهای الکترونیکی را جدی گرفت.

نتیجه گیری

سوال اصلی این بود که چرا ویپ کشیدن در حال مد شدن است؟ محبوبیت ویپینگ به دلایل متعددی افزایش یافته است، در درجه اول به دلیل وضعیت آن به عنوان جایگزین ایمن تر برای سیگار کشیدن سنتی و طیف گسترده ای از گزینه های قابل تنظیم آن است. بسیاری از افراد به دلیل قرار گرفتن کمتر در معرض مواد شیمیایی مضر و توانایی کاهش تدریجی مصرف نیکوتین به سمت ویپ کشیده می شوند و آن را به عنوان وسیله ای برای ترک یا کاهش سیگار می دانند.

علاوه بر این، تنوع طعم های موجود در مایعات الکترونیکی و ماهیت قابل تنظیم دستگاه های ویپ برای کاربرانی که به دنبال تجربه شخصی تر هستند نیز جذاب است. جنبه اجتماعی ویپینگ، همراه با راحتی و در دسترس بودن آن، به پذیرش گسترده آن کمک می کند. با این حال، در حالی که ویپ کشیدن ممکن است مزایای خاصی نسبت به سیگارهای تنباکویی داشته باشد، ضروری است که احتیاط کنید، زیرا اثرات بلندمدت سلامتی آنها هنوز به طور کامل شناخته نشده است و ممکن است ویپ کشیدن خطرات خاص خود را داشته باشد.

سوالات متداول

1- چرا ویپینگ در بین سیگاری هایی که سعی در ترک سیگار دارند بسیار محبوب است؟

ویپینگ در میان سیگاری‌هایی که سعی در ترک سیگار دارند، محبوب است، زیرا راهی برای کاهش تدریجی مصرف نیکوتین، تقلید از احساس سیگار کشیدن بدون احتراق و مواد شیمیایی مضر مرتبط با آن در سیگارهای سنتی ارائه می‌دهد.

2- چه چیزی باعث جذابیت ویپینگ برای بزرگسالان جوان می شود؟

بزرگسالان جوان به دلیل طیف وسیعی از طعم‌ها، دستگاه‌های قابل تنظیم و جنبه اجتماعی که ارائه می‌کند، به سمت ویپ کشیدن گرایش دارند که آن را به یک جایگزین مد روز و جذاب برای سیگار سنتی تبدیل می‌کند.

3- از نظر خطرات سلامتی چگونه استعمال ویپ با سیگار مقایسه می شود؟

در حالی که استعمال ویپ معمولاً به دلیل عدم احتراق کم ضررتر از سیگار تلقی می‌شود، اما همچنان خطرات بالقوه‌ای برای سلامتی از جمله اعتیاد به نیکوتین، آسیب به ریه و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص موجود در آئروسل‌های سیگار الکترونیکی دارد.

4- رسانه ها چه نقشی در محبوبیت ویپینگ دارند؟

نمایش رسانه ای از ویپینگ به عنوان یک فعالیت مد روز و مدرن به محبوبیت آن کمک کرده و بر ادراکات و رفتارها، به ویژه در میان جمعیت جوان تر، تأثیر گذاشته است.

5- چرا برخی افراد استعمال ویپ را بر سایر روش های ترک سیگار ترجیح می دهند؟

برخی از افراد ویپینگ را به سایر روش‌های ترک سیگار ترجیح می‌دهند، زیرا این روش مانند سیگار کشیدن باعث ضربه به گلو همراه با انعطاف‌پذیری برای کنترل سطوح نیکوتین و تجربه طعم‌های مختلف می شود.

6- آیا عوامل اقتصادی باعث محبوبیت ویپینگ می شود؟

مقرون به صرفه بودن و در دسترس بودن دستگاه‌های ویپ و مایعات الکترونیکی، همراه با صرفه‌جویی بالقوه در مقایسه با هزینه سیگارهای سنتی، ویپینگ را به گزینه‌ای جذاب برای افرادی تبدیل می‌کند که به دنبال یک جایگزین مناسب برای سیگار کشیدن هستند.

7- برخی از چالش های نظارتی مرتبط با محبوبیت ویپینگ چیست؟

رشد سریع صنعت ویپینگ چالش‌های نظارتی را برای دولت‌ها در سراسر جهان ایجاد کرده است، از جمله نگرانی‌ها در مورد دسترسی جوانان، تاکتیک‌های بازاریابی، استانداردهای ایمنی محصول و فقدان تحقیقات طولانی‌مدت در مورد اثرات سلامتی از مهم ترین چالش های نظارتی بر ویپینگ هستند.

8- تایید افراد مشهور چه نقشی در محبوبیت ویپینگ دارد؟

تایید افراد مشهور و اینفلوئنسرها نقش مهمی در ترویج محصولات ویپینگ، شکل‌دهی به ادراکات مصرف‌کننده و افزایش تقاضا، به‌ویژه در میان جوانان و نوجوانان ایفا می کند.

10- عامل سهولت دسترسی و راحتی چگونه بر محبوبیت ویپینگ تأثیر می گذارد؟

راحتی استعمال ویپ و سیگارهای الکترونیکی، از جمله قابل حمل بودن آن، اندازه کوچک و جمع و جور، سهولت استفاده، و عدم وجود بوهای بد و ماندگار مرتبط با سیگار های تنباکویی سنتی، برای افرادی که به دنبال تجربه ویپ کشیدن محتاطانه تر و بدون دردسر در محیط های مختلف هستند، جذابیت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× پشتیبانی آنلاین