برگشتن به سیگار بعد از ویپ کشیدن (علل و راهکارها)

برگشتن به سیگار بعد از ویپ کشیدن
با نظردهی در پست های بلاگ 10 امتیاز کسب کنید

ویپینگ یک جایگزین محبوب برای سیگار کشیدن است، اما با این حال ترک سیگار دشوار است، و حتی ممکن است افرادی که به ویپینگ روی می آورند نیز در نهایت به سیگار بازگردند. در اینجا چند دلیل احتمالی برای بازگشت به سیگار و راه حل هایی برای کمک به شما در ترک سیگار آورده شده است :

دلایل احتمالی بازگشت از ویپینگ به سیگار 

  • اعتیاد به نیکوتین 

نیکوتین یک ماده شیمیایی اعتیادآور است که در سیگار، تنباکو و ایجویس (مایع الکترونیکی ویپ) یافت می شود.این ماده بسیار اعتیادآور بوده و ترک آن دشوار می باشد. اگر به مدت طولانی نیکوتین مصرف کنید، بدن شما به آن وابسته می شود و اگر مصرف آن را قطع نمایید، علائم ترک نیکوتین را تجربه خواهید کرد. که این علائم شامل بی قراری، تحریک پذیری، افسردگی و افزایش اشتها می باشد.

سطح نیکوتین موجود در ایجویس بسیار کمتر از سیگار است. اگر به اندازه کافی بدن شما نیکوتین دریافت نکند، ممکن است به سیگار بازگردید.

  • عادت و آداب

سیگار کشیدن فقط برای دود کردن و جذب نیکوتین نیست. بلکه از روی عادت نیز می‌باشد بسیاری از افراد سیگار می‌کشند چون دوست دارند سیگار روشن کنند، آن را در دست بگیرند و دود را بیرون بدهند. ویپینگ در بیشتر مواقع این تمایلات را ارضا نمی کند. به همین دلیل، برخی افراد ممکن است ویپینگ را جایگزین مناسبی برای سیگار ندانند. 

  • تأثیرات اجتماعی

قرار گرفتن در اطراف افراد یا محافل اجتماعی که در آن استعمال دخانیات رایج است، می‌تواند به چند طریق باعث افزایش تمایل به سیگار کشیدن شود. یکی از این دلایل، رفتار تقلیدی است. زمانی که افراد شاهد سیگار کشیدن دیگران هستند، بیشتر احتمال دارد که خود نیز به سیگار کشیدن روی بیاورند.

یکی از علل دیگر افزایش تمایل به سیگار کشیدن، ترویج احساس تعلق است. زمانی که افراد در محیط‌هایی اجتماعی قرار می‌گیرند که در آن سیگار کشیدن رایج است، ممکن است احساس کنند که برای پذیرفته شدن در آن گروه، باید سیگار بکشند. این امر به ویژه در نوجوانان و جوانان که بیشتر به الگوبرداری از دیگران تمایل دارند، دیده می‌شود.

  • نگرانی های سلامتی 

برخی از افراد ممکن است به دلیل نگرانی‌های واقعی یا خیالی در مورد ایمنی سیگار در مقایسه با ویپ، دوباره به سیگار کشیدن بازگردند. آنها ممکن است فکر کنند که ویپینگ برای ترک سیگار به همان اندازه مضر است یا موثر نیست و آنها را به سمت سیگار کشیدن دوباره سوق می دهد.

  • استرس و مکانیسم های مقابله ای

استرس می‌تواند به‌عنوان یک عامل تحریک‌کننده برای سیگار کشیدن عمل کند، زیرا سیگار کشیدن باعث آزاد شدن اندورفین می‌شود که یک ماده شیمیایی طبیعی در بدن است و احساس آرامش و لذت ایجاد می‌کند. با این حال سیگار کشیدن تنها راه‌حل کوتاه‌مدتی برای استرس است! در واقع، سیگار کشیدن می‌تواند استرس را بدتر کند زیرا باعث افزایش ضربان قلب، فشار خون و سطح اضطراب می‌شود.

راه حل برای کاهش عادت به نیکوتین
تمایل به نیکوتین کمتر

8 راه حل برای کم کردن وابستگی به نیکوتین 

یکی از مشکلاتی که افراد سیگاری در ترک سیگار با آن روبرو می‌شوند، عدم وجود روشی موثر برای ترک است. روش‌های مختلفی برای ترک سیگار وجود دارد، اما هیچ روشی برای همه افراد موثر نیست. برخی از افراد ممکن است با استفاده از چسب‌های نیکوتینی یا آدامس نیکوتینی موفق به ترک سیگار شوند، اما برخی دیگر ممکن است با هیچ یک از این روش‌ها موفق نشوند.

ترک سیگار یک فرآیند چالش برانگیز است، اما با تلاش و تعهد می توان آن را انجام داد. با استفاده از راه حل های ذکر شده در زیر، می توانید خطر بازگشت به سیگار را کاهش دهید و برای همیشه از این عادت مضر خلاص شوید.

1. کاهش تدریجی نیکوتین

اگر از محصولات ویپ حاوی نیکوتین استفاده می کنید،  از محصولات ویپینگ با نیکوتین پایین شروع کنید و به تدریج میزان نیکوتین را کاهش دهید. کاهش تدریجی غلظت نیکوتین می تواند به ترک اعتیاد به نیکوتین کمک کند که در نهایت  می توانید به محصولات بدون نیکوتین روی بیاورید.

2. استفاده از داروهای ترک سیگار

ترک سیگار یکی از چالش برانگیزترین کارهایی است که یک فرد می تواند انجام دهد. نیکوتین یک ماده اعتیاد آور است که می تواند باعث علائمی مانند هوس، بی قراری و تحریک پذیری و درد بدن همراه شود. داروهای ترک سیگار می توانند به کاهش این علائم کمک کنند. داروهایی مانند بوپروپیون یا وارنیکلین می توانند به شما کمک کنند تا اعتیاد به نیکوتین را ترک کنید.

3. مشاوره با یک متخصص

مشاوره با یک متخصص مراقبت های بهداشتی یا درمانگر می تواند به شما در ترک سیگار کمک کند. آنها می توانند راهنمایی و مشاوره ارائه دهند و به شما کمک کنند تا یک برنامه ترک شخصی ایجاد کنید. همچنین ممکن است بتوانند درمان های جایگزین نیکوتین را به شما ارائه دهند.

4. یادگیری استراتژی های مقابله ای جایگزین

یادگیری روش های سالم تر برای مقابله با استرس یا اضطراب می تواند به شما در ترک سیگار کمک کند. برخی از استراتژی های مقابله ای جایگزین مانند ورزش، تمرکز حواس، سرگرمی ها و گروه های حمایتی می تواند به شما در ترک سیگار کمک کرده و از بازگشت به آن جلوگیری کند.

5.کسب اطلاعات مفید 

اولین قدم این است که اطلاعات زیادی در مورد خطرات سیگار کشیدن و فواید ترک آن کسب کنید. این به شما کمک می کند تا انگیزه خود را برای ترک سیگار حفظ نمایید و در برابر وسوسه ها مقاومت کنید.

6. تغییر محیط

اگر در اطراف افرادی هستید که سیگار می کشند، ترک سیگار برای شما دشوارتر خواهد بود. سعی کنید در معرض عوامل محرک کمتری قرار بگیرید و از حمایت خانواده و دوستان خود برای ترک سیگار استفاده کنید.

7. مثبت اندیشی

ترک سیگار یک چالش بزرگ است، اما با مثبت اندیشی و پشتکار، می توانید به موفقیت برسید. هر بار که سیگار نمی کشید، یک پیروزی است. به یاد داشته باشید که شما تنها نیستید و افراد زیادی هستند که از شما حمایت می کنند.

8. فراموشی عادات قدیمی

برای کاهش خطر بازگشت به سیگار، عادات و آداب سیگار کشیدن خود را تغییر دهید. به عنوان مثال، هر بار که سیگاری می کشید، می توانید پیاده‌ روی یا ورزش را جایگزین‌‌‌‌‌ سیگار کرده یا یک کار جدید دیگر انجام دهید.

سوالات متداول

آیا ویپینگ برای ترک سیگار موثر است؟

“بله، اما نه همیشه”. ویپینگ می تواند یک راه موثر برای ترک سیگار باشد، اما مهم است که از یک برنامه ترک سیگار مناسب پیروی کنید. ویپینگ همچنین می تواند خطرات سلامتی کمتری نسبت به سیگار کشیدن داشته باشد، اما با این حال حاوی نیکوتین است که می تواند اعتیادآور باشد.

چه چیزی باعث می شود افراد از ویپینگ به سیگار بازگردند؟

اعتیاد به نیکوتین و عادت سیگار کشیدن دو عامل اصلی هستند که می توانند افراد را به سیگار بازگردانند. راه حل های زیادی برای کمک به افراد برای غلبه بر این عوامل وجود دارد، مانند استفاده از داروهای ترک سیگار، پیوستن به یک اکیپ که سیگار نمی کشند و ایجاد تغییرات در سبک زندگی.

آیا استرس می‌تواند سبب بازگشت دوباره افراد به سیگار شود؟

بله، ممکن است بعضی افراد، سیگار کشیدن را به عنوان راهی برای مقابله با استرس بدانند و از این رو از سیگار کشیدن برای فرار از استرس و اضطراب استفاده می کنند.

چگونه از بازگشت به سیگار جلوگیری کنم؟

  • از طعم های مختلف ایجویس ویپ استفاده کنید مثلا طعمی که حس و حال سیگار کشیدن را به ما القلا کند.
  • برای خود یک برنامه ترک تعیین کنید و به آن پایبند باشید.
  • به خودتان پاداش دهید؛ برای هر روز یا هفته ای که سیگار نکشیده اید!
  • از افراد و مکان هایی که باعث می شوند سیگار بکشید دوری کنید.
  • در صورت تمایل به سیگار کشیدن، روش های مقابله با آن را تمرین کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× پشتیبانی آنلاین