آیا ویپینگ می تواند باعث بیماری ذات الریه لیپوئید شود؟

ذات الریه لیپوئیدی و ویپینگ
با نظردهی در پست های بلاگ 10 امتیاز کسب کنید

ویپینگ که با عنوان سیگار های الکترونیکی نیز شناخته می شود، موضوع تحقیقات قابل توجهی در حوزه بهداشت و سلامتی بوده است. تخمین زده می شود 2.5 میلیون نفر ویپر در بریتانیا، 30 میلیون نفر در آمریکا، و میلیون ها نفر دیگر نیز در سرتاسر دنیا وجود دارند که از محصولات ویپینگ استفاده می کنند و از هر دو نفر یک نفر ذات الریه لیپوئیدی را تجربه کرده اند. جالب است بدانید که هر دو نفر قبلا سیگاری بوده اند.

با توجه به اعداد و ارقام، برخی بر این باورند که محصولات ویپ می توانند باعث ذات الریه لیپوئیدی شوند. همانطور که می دانیم، سیگار کشیدن خطر مرگ زودهنگام را به شدت افزایش می دهد. از سوی دیگر، بنا به گفته محققان برجسته سیگارهای الکترونیکی به طور قابل توجهی ایمن تر از سیگارهای تنباکویی هستند و متخصصان حوزه ویپ نگرانند که نتایج این تحقیقات سبب برگشتن به سیگار بعد از ویپ کشیدن شود.

در این مقاله به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که آیا ویپینگ سبب ذات الریه لیپوئیدی می شود؟ و اینکه آیا ویپرها باید نگران این موضوع باشند یا خیر!

ذات الریه لیپوئید و ویپینگ

ذات الریه لیپوییدی یک بیماری تنفسی نادر است که ممکن است در اثر تنفس یا استنشاق مواد چربی در ریه رخ دهد. همچنین  این نوع بیماری در افراد مسن پس از مصرف تصادفی ملین های روغنی نیز گزارش شده است.

هیچ دلیلی وجود ندارد که ویپنگ افراد را در معرض خطر ذات الریه لیپوئید قرار می دهد، زیرا مایعات الکترونیکی موجود در بازار حاوی مواد چربی نیستد. با این حال، دو مورد ذات الریه لیپوئیدی در ایالات متحده و متعاقباً در اسپانیا گزارش شده اند که مستقیما در ارتباط با ویپ بوده اند.

پس از بررسی دقیق این موارد بالینی، می‌توان علت محتمل‌تری را برای پنومونی لیپوییدی در این بیماران شناسایی کرد. احتمالا کارشناسان به اشتباه ویپینگ را در ابتلا به ذات الریه لیپوئیدی متهم کرده اند و احتمالا علت این اشتباه این است که به استنشاق گلیسیرین گیاهی موجود در مایع الکترونیکی استناد کرده اند. این در حالی است که گیلیسیرین یک نوع الکل است نه لیپید! و طبق تعاریف پزشکی الکل نمی تواند باعث ذات الریه لیپوییدی شود. در نتیجه هیچ راهی وجود ندارد که ویپینگ افراد را در معرض خطر ابتلا به ذات الریه لیپوئید قرار می دهد.

پنومونی یا ذات الریه لیپوئیدی (Lipoid pneumonia) چیست؟

ذات الریه لیپوئید شکل نادری از ذات الریه است و زمانی رخ می دهد که لیپیدها یا مواد چرب وارد ریه ها می شوند و باعث التهاب می گردند. این عارضه می‌تواند ناشی از استنشاق روغن‌ها یا چربی‌ها باشد، معمولاً به شکل مواد تنفس شده مانند روغن معدنی، برخی محصولات آرایشی و بهداشتی یا حتی روغن‌های پخت و پز! پنومونی لیپوئیدی همچنین می تواند در صورتی رخ دهد که فردی به طور تصادفی مواد چرب را در حین بلعیدن تنفس کرده یا استنشاق کند.

انواع ذات الریه لیپوئیدی
ذات الریه لیپوئیدی و عوامل درونی و بیرونی

2 نوع اصلی پنومونی لیپوئیدی وجود دارد:

  • پنومونی لیپوییدی که در اثر عوامل بیرونی ایجاد می شود:

این نوع از ذات الریه در اثر استنشاق یا تنفس مواد خارجی حاوی لیپید مانند روغن ها یا گریس های محصولات آرایشی و بهداشتی یا قرار گرفتن در معرض عناصر صنعتی و شیمیایی چرب ایجاد می شود.

  • ذات الریه لیپوئیدی که در اثر عوامل درونی ایجاد می شود:

این نوع از ذات الریه زمانی رخ می دهد که لیپیدها در بدن تولید می شوند، مانند بیماری مزمن ریوی، اختلالات ذخیره سازی چربی، یا ناهنجاری های متابولیسم لیپید.

علل ذات الریه لیپوییدی

شایع‌ترین علت ذات الریه لیپوییدی، استنشاق مواد چربی است. این مواد چربی می‌توانند از منابع مختلفی وارد ریه‌ها شوند، از جمله:

  • دود و مه حاوی مواد چربی
  • قطرات چربی از صنایع نفت و گاز
  • داروهای انسدادی ریوی، مانند بتا بلاکرها
  • ملین‌های روغنی
  • استنشاق روغن‌های گیاهی یا مایع الکترونیکی

علائم ذات الریه لیپوییدی

علائم ذات الریه لیپوییدی معمولاً طی چند روز یا چند هفته پس از قرار گرفتن در معرض مواد چربی ظاهر می‌شوند. این علائم عبارتند از:

  • تنگی نفسی
  • سرفه
  • درد قفسه سینه
  • تب
  • خستگی
  • کاهش وزن

تشخیص ذات الریه لیپوییدی

تشخیص ذات الریه لیپوییدی معمولاً با ترکیبی از آزمایشات انجام می‌شود، از جمله:

  • اشعه ایکس قفسه سینه:

این آزمایش می‌تواند وجود مایع در ریه‌ها را نشان دهد.

  • سی تی اسکن قفسه سینه:

این آزمایش می‌تواند جزئیات دقیق تری از ریه‌ها را نشان دهد.

  • نمونه‌برداری از ریه:

در این روش، پزشک از ریه نمونه‌برداری می‌کند تا وجود مواد چربی را در آن بررسی کند.

تشخیص پنومونی لیپوئیدی
روشهای تشخصی ذات الریه لیپوئیدی

درمان ذات الریه لیپوییدی

درمان ذات الریه لیپوییدی معمولاً شامل استراحت و مصرف داروهای ضد التهابی است. در موارد شدید، ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان و دریافت اکسیژن درمانی باشد.

مواد شیمیایی موجود در ویپ

ترکیبات مایع الکترونیکی معمولاً شامل ترکیبی از طعم‌دهنده‌ها، افزودنی‌های معطر و نیکوتین یا THC (ماده شیمیایی موجود در ماری‌جوانا است که باعث اثرات روان‌ گردانی می‌شود) می باشد که در یک مایع روغنی حل شده است. تحقیقات ثابت کرده اند که برخی از عناصر تبخیر شده این روغن در اعماق ریه‌ها فرو می‌روند و باعث واکنش التهابی می‌شوند.

مهمترین ماده ای که در تحقیقات استعمال ویپ بیشتر مورد توجه قرار می گیرد، ویتامین E است. ویتامین ای اغلب به عنوان یک عامل غلیظ کننده و انتقال دهنده در مایع الکترونیکی استفاده می شود. این ویتامین وقتی به صورت خوراکی به عنوان مکمل مصرف می شود یا روی پوست استفاده می شود بی خطر است، اما احتمالاً هنگام استنشاق دود آن، تحریک کننده باشد. تحقیقات نشان داده اند که ویتامین ای در افرادی که ریه آنها در اثر مصرف ویپ آسیب دیده است، یافت می شود.

سایر مواد موجود در مایع الکترونیکی نیز در هنگام گرم شدن ممکن است برای ریه ها خطرساز باشند، که عبارتند از:

  • دی استیل (Diacetyl): این افزودنی غذایی که برای تقویت طعم سیگارهای الکترونیکی استفاده می شود، به گذرگاه های کوچک در ریه‌ها آسیب می رساند.
  • فرمالدئید (Formaldehyde): این ماده شیمیایی سمی می تواند باعث بیماری ریوی شود و به عارضه بیماری قلبی تبدیل گردد.
  • آکرولئین (Acrolein): اغلب به عنوان یک قاتل علف های هرز استفاده می شود، این ماده شیمیایی می تواند به ریه ها نیز آسیب برساند.

ارتباط ذات الریه لیپوییدی با ویپینگ

در سال‌های اخیر، گزارش‌هایی مبنی بر ارتباط ذات الریه لیپوییدی با ویپینگ منتشر شده است. با این حال، شواهد کافی برای اثبات این ارتباط وجود ندارد. وجود اسانس در برخی از طعم دهنده های مایع الکترونیکی (به ویژه در طعم های میوه ای و منتول) غیر معمول نیست. با این حال، اسانس ها به معنای دقیق روغن (یا لیپید) نیستند.

اصطلاح “روغن” در اسانس یک نام اشتباه است. از این رو، آنها نمی توانند باعث ذات الریه لیپوئیدی شوند. روغن های ضروری باید از روغن های معطر (روغن های ضروری حل شده در یک حلال روغنی) متمایز شوند. واضح است که وجود اسانس ها ممکن است به طور بالقوه تحریک کننده باشد و حساسیت مفرط در افراد مستعد ایجاد کند، اما داستان ذات الریه لیپوئید متفاوت است.

مایع الکترونیکی ویپینگ معمولاً حاوی مواد چربی نیست. در عوض، این مایعات حاوی گلیسیرین گیاهی، پروپیلن گلیکول و طعم‌دهنده‌ها هستند. گلیسیرین گیاهی یک نوع الکل است و پروپیلن گلیکول یک نوع مایع بی‌رنگ و بی‌طعم است که در مواد غذایی و داروها استفاده می‌شود.

برخی از کارشناسان معتقدند که گلیسیرین گیاهی موجود در مایع الکترونیکی می‌تواند باعث ذات الریه لیپوییدی شود. با این حال، شواهدی برای اثبات این ادعا وجود ندارد. در واقع، مطالعات نشان داده‌اند که گلیسیرین گیاهی به طور کلی بی‌خطر است و می‌تواند در محصولات غذایی و دارویی استفاده شود.

مورد ذات الریه لیپوئید گزارش شده در اسپانیا چنان پوشش رسانه ای احساسی و گسترده ای دریافت کرد که ویپرهای اسپانیایی در نهایت نگران احتمال ابتلا به بیماری های ریوی جدی مرتبط با ویپینگ بودند. پنومولوژیست های اسپانیایی به شدت علیه سیگارهای الکترونیکی مبارزه کرده اند. این دو عامل به تخریب “تصویر” مثبت این محصولات، تغییر نگرش مصرف کنندگان و در نتیجه فروپاشی بازار سیگارهای الکترونیکی در آن کشور گردیده است.

به نظر می‌رسد که دو مورد ذات الریه لیپوییدی که در ایالات متحده و اسپانیا گزارش شده‌اند، به دلیل استنشاق مواد چربی دیگری بوده‌اند، نه مایع الکترونیکی! در یکی از این موارد، بیمار در معرض دود حاوی مواد چربی قرار گرفته بود و در مورد دیگر، بیمار ملین‌های روغنی مصرف کرده بود. در نتیجه، شواهد کافی برای اثبات ارتباط ذات الریه لیپوییدی با ویپینگ وجود ندارد. در واقع به نظر می‌رسد که ارتباطی بین این دو موجود نیست.

تاثیرات سلامتی ویپینگ
چگونگی تاثیر ویپ کشیدن بر سلامتی فرد و جامعه

ویپینگ و تاثیرات سلامتی آن

در اینجا چند نکته کلیدی در مورد ویپینگ و تأثیر آن بر سلامتی وجود دارد:

  • سلامت تنفسی:

ویپینگ می تواند اثرات نامطلوبی بر سلامت تنفسی داشته باشد. استنشاق مایعات الکترونیکی می‌تواند منجر به التهاب ریه، حساسیت و علائم مشابه برونشیت شود. برخی از مطالعات، مصرف ویپ را با افزایش خطر عفونت های تنفسی مرتبط دانسته اند.

  • سلامت قلب و عروق:

ویپینگ ممکن است اثرات منفی بر سیستم قلبی عروقی داشته باشد. نیکوتین موجود در سیگارهای الکترونیکی می تواند ضربان قلب و فشار خون را افزایش دهد و به طور بالقوه منجر به مشکلات قلبی عروقی شود.

  • اعتیاد:

بسیاری از سیگارهای الکترونیکی حاوی نیکوتین هستند که بسیار اعتیادآور است. اعتیاد به نیکوتین می تواند طیف وسیعی از پیامدهای سلامتی و اجتماعی از جمله علائم ترک نیکوتین هنگام تلاش برای ترک ویپ را دربر داشته باشد.

  • جوانان و نوجوانان:

ویپینگ به یک دغدغه در بین جوانان و نوجوانان تبدیل شده است. طعم های جذاب و استراتژی های بازاریابی منجر به افزایش مصرف ویپ در این گروه سنی شده است که می تواند پیامدهای سلامتی جدی برای جامعه داشته باشد.

  • اثرات بلندمدت سلامتی:

اثرات بلندمدت ویپ کشیدن بر سلامتی هنوز به طور کامل شناخته نشده است، زیرا سیگارهای الکترونیکی یک پدیده نسبتاً جدیدی هستند. تحقیقات برای ارزیابی خطرات بالقوه آنها از جمله بیماری های ریوی و سرطان همچنان ادامه دارد.

  • کاهش آسیب:

برخی افراد از سیگارهای الکترونیکی به عنوان ابزار کاهش آسیب برای ترک سیگارهای سنتی استفاده می کنند. اگرچه سیگارهای الکترونیکی می توانند جایگزین کم ضررتری باشند، اما بدون خطر نیستند و افراد باید برای ترک سیگار از متخصصان مراکز بهداشتی و درمانی راهنمایی بگیرند.

  • مقررات:

بسیاری از کشورها مقرراتی را در مورد فروش و استفاده از سیگارهای الکترونیکی، از جمله محدودیت های سنی و ممنوعیت طعم، برای رسیدگی به نگرانی های بهداشت عمومی مرتبط با مصرف ویپ اعمال کرده اند.

ضروری است که در مورد آخرین تحقیقات و توصیه های مقامات بهداشتی مطلع شوید. اگر شما یا شخصی که می شناسید، در حال مصرف سیگار یا تلاش برای ترک سیگار هست، توصیه می شود با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید، زیرا آنها می توانند راهنمایی و پشتیبانی شخصی ارائه دهند.

نتیجه گیری

ذات الریه لیپوئیدی نوعی بیماری ریوی نادر است که در اثر استنشاق مواد چرب ایجاد می شود. از آنجایی که مایعات الکترونیکی معمولا حاوی مواد چرب نیستند در نتیجه دلایل محکمی مبنی بر تاثیر ویپینگ در ابتلا به این نوع بیماری وجود ندارد. اما همچنان تاثیرات ویپینگ بر سلامتی و احتمال ابتلا به سایر بیماری ها مورد بحث و بررسی است.

سوالات متداول درباره ویپینگ و بیماری ها

آیا ترکیب کردن ایجویس ها خطرناک است؟

در اصل مخلوط کردن ایجویس ها توصیه نمی شود زیرا ممکن است سبب اشتباهات خاص و آلودگی ایجویس در منزل گردد. هنگام مخلوط کردن مخلوط‌های DIY، ویپرها باید مطمئن شوند که محلول‌های طعم‌دهنده فاقد مواد چرب، مانند روغن نباتی باشند چون قرار گرفتن در معرض مواد چرب می تواند خطرناک باشد. استنشاق مزمن روغن‌های ضروری (نه مواد چرب) که در داروخانه‌ها برای ماساژ درمانی فروخته می‌شوند و در حلال‌های روغنی (معمولاً روغن گیاهی) حل می گردند، از نظر تئوری ممکن است منجر به ذات‌الریه لیپوییدی شوند اما در عمل هنوز ثابت نشده اند.

آیا ویپینگ می تواند باعث سرطان ریه شود؟

قطعاً بیماری سرطان بسیار نگران کننده است، چون ویپینگ مجموعه ای از مواد شیمیایی را وارد ریه ها می کند. اما از آنجایی که تحقیقات درباره ویپینگ به طور کامل صورت نگرفته است هنوز هم به طور قطع نمی توان گفت که عمل ویپینگ سبب ایجاد سرطان در مصرف کننده ها می شود. به یاد داشته باشید که ویپینگ ده ها برابر کم ضرر تر از سیگار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× پشتیبانی آنلاین